عصر خودرو

نوسازی پالایشگاه آبادان، گامی بزرگ در گذر از خام‌فروشی

عصر بازار- یک کارشناس صنعت نفت می‌گوید: افتتاح پروژه بزرگ نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان در روز جمعه یک گام بزرگ برای جلوگیری از خام‌فروشی در کشور است.

نوسازی پالایشگاه آبادان، گامی بزرگ در گذر از خام‌فروشی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمد خطیبی ، با بیان این‌که قطعا چنین اقداماتی مثبت است تا خام فروشی کاهش یابد و مواد خام تبدیل به محصولات نفتی شود، افزود: این مساله برای کشور مفید بوده و ارزش افزوده در پی دارد؛ ضمن این‌که در شرایط تحریم فروش محصول تحریم‌پذیری کمتری نسبت به مواد خام دارد. بنابراین از تمام ابعاد که نگاه می‌کنیم قطعا این مساله برای کشور مفید است.

    وی با تاکید بر این‌که انجام چنین اقداماتی در برون مرزها نیز می‌تواند اقدامات مثبتی را در پی داشته باشد، گفت: فروش محصولات خام سخت‌تر از محصول نهایی است چرا که این محصولات چندان تحریم پذیر نیستند و می‌توان فرآورده‌ها را علی‌رغم تحریم‌ها به فروش برسانیم. هرچه محصولات نفتی داشته باشیم در شرایط فعلی تحریم پذیری آنها کمتر است و نسبت به مواد خام ارزش افزوده بالاتری برای کشور دارد.

    این کارشناس ارشد صنعت نفت با بیان این‌که توسعه پالایشگاه سازی را در کشور از هر بعدی نگاه کنیم نتایج مثبتی به دنبال دارد، گفت: تبدیل مواد خام به محصول نهایی می‌تواند برای کشور مفید بوده و ارزش افزوده به همراه داشته باشد. ضمن این‌که این مساله موجب ایجاد اشتغال می‌شود بنابراین از ابعاد مختلف توسعه پالایشگاه‌ها اهمیت دارد.

    خطیبی اضافه کرد: این مساله در اسناد بالادستی نیز درج شده که تا حد امکان از خام فروشی جلوگیری شود و آنها را تبدیل به محصولات نهایی کنیم.

    وی با اشاره به پیشرفت ایران در طول سال‌های اخیر در حوزه دانش فنی گفت: در این سال‌ها ایران توانسته اقدامات متعددی را برای کنار گذاشتن شرکای خارجی که هم مسیر نبودند انجام دهد، بی‌تردید در زمینه ساخت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا حدود زیادی خودکفا شده‌ایم حتی برای برخی از کشورها که پالایشگاه‌های آنها دچار مشکل شده است نیز می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم و خدمات فنی مهندسی را در اختیار آنها بگذاریم.

    به گفته این کارشناس ارشد صنعت نفت، با توجه به این‌که دانش صنعت نفت در کشور بومی می‌شود شاهد هستیم که پالایشگاه‌های عظیمی را توسط متخصصان داخلی احداث می‌کنیم که این موضوع بسیار ارزشمند است و ما می‌توانیم گام‌های زیادی را در همین راستا برداریم.

    خطیبی با بیان این که در شرایط فعلی صادرات مواد خام قابل قبول نیست و باید آنها را به محصول نهایی تبدیل کنیم اظهار کرد: این مساله علاوه بر ایجاد ارزش افزوده موجب ایجاد اشتغال و مزایای متعدد برای کشور می‌شود. بنابراین هرچه بیشتر بتوانیم مواد خام را تبدیل به محصول نهایی کنیم گام‌های موثر بیشتری را برای کشور برداشته‌ایم.

    به‌گزارش ایسنا، یک پروژه پتروپالایشگاهی با ارزش 1.1 میلیارد دلار در روزهای آینده در آبادان افتتاح خواهد شد که با بهره‌برداری از آن تولید بنزین و گازوئیل افزایش خواهد یافت. آنطور که وزیر نفت گفته در این پتروپالایشگاه، پالایش و فرآوری نفت خام سبک و سنگین به میزان روزانه 210 هزار بشکه انجام خواهد گرفت.

    برچسب ها