عصر خودرو

بازدهی ۲۵ درصدی بازارهای فرابورس در سال جاری

عصر بازار- بازارهای فرابورس در حالی به آخرین روزهای سال نزدیک می‌شوند که بازدهی این بازار از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته از ۲۵ درصد فراتر رفت.

بازدهی ۲۵ درصدی بازارهای فرابورس در سال جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بازارهای فرابورس طی هفته منتهی به 19 اسفندماه در حالی به کار خود پایان دادند که شاخص کل با بازدهی 0.2 درصدی در سطح 23 هزار و 46 واحد تثبیت شد.

    همچنین در چهار روز معاملاتی هفته گذشته، ارزش بازار فرابورس هم اندکی بالا رفت و به حدود 2.2 میلیون میلیارد تومان رسید.

    بررسی آمار معاملات در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد طی چهار روز، بیش از 29 میلیارد و 750 میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ ‌بر 302 هزار میلیارد تومان در بازارهای فرابورس دست‌به‌دست شده است که این معاملات در 1.1 میلیون نوبت به ثبت رسید.

    مقایسه متغیرهای معاملاتی طی چهار روز هفته گذشته با پنج روز معاملاتی هفته ماقبل، حاکی است ارزش معاملات بدون تغییر محسوسی تنها سه درصد پایین آمده است و حجم معاملات هم 31 درصد افت داشت.

    ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در مدت مورد بررسی بازار پایه با معاملاتی به ارزش سه هزار و 500 میلیارد تومان هرچند افت 20 درصدی را نسبت به هفته ماقبل خود ثبت کرد اما بیشترین ارزش معاملات را در بین بازارهای سهامی فرابورس به خود اختصاص داد.

    پس از آن بازار اول با ارزش معاملات نزدیک به سه هزار و 200 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را در میان بازارهای سهامی داشت. ارزش معاملات در بازار دوم نیز بالغ ‌بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان بود.

    همچنین طی این مدت بیش از 63 میلیارد تومان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط معاملات به ثبت رسید که رشد 28 درصدی نسبت به هفته پیش از آن داشت.

    از سوی دیگر در بازار ابزارهای مشتقه در این مدت 16 میلیارد تومان معاملات ثبت شد. همچنین بازار ابزارهای نوین مالی شاهد دادوستد بالغ‌بر 293 هزار میلیارد تومان دارایی بود.

    ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی به تفکیک

    نگاهی به آمار معاملات ابزارهای نوین مالی طی هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی با یک درصد رشد در عدد 282 هزار میلیارد تومان قرار دارد. همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بیش از 11 هزار میلیارد تومان بود. در این مدت بیش از 78 میلیارد تومان اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز در فرابورس خریدوفروش شد.

    نگاهی به صنایع پیشرو معاملات

    در پایان معاملات هفته گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به حدود هشت هزار و 600 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات به تفکیک صنایع نشان می‌دهد طی این مدت گروه خودرو بیش از 12 درصد ارزش معاملات را در اختیار داشت. همچنین 10 درصد ارزش معاملات متعلق به محصولات شیمیایی و 9 درصد نیز سهم گروه فلزات اساسی بود.

    چهارمین گروه مورد توجه هفته گذشته، سرمایه‌گذاری‌ها بودند که 8 درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و پس از آن گروه محصولات غذایی با سهم هفت درصدی قرار دارد.

    به این ترتیب در معاملات هفته منتهی به 19 اسفندماه 5 صنعت خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات غذایی جمعا 46 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها