عصر خودرو

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس؛

ضمانت سهام شرکت‌های دولتی بدون تایید وزارت اقتصاد ممنوع شد

عصر بازار- هرگونه ضمانت سهام شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری نزد مؤسسات مالی و اعتباری جهت اخذ تسهیلات، جز با تأیید کتبی وزیر امور اقتصادی و دارایی ممنوع شد.

ضمانت سهام شرکت‌های دولتی بدون تایید وزارت اقتصاد ممنوع شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نمایندگان در نوبت صبح جلسه علنی روز شنبه و در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (ی) و بند الحاقی (1) و ردیف‌های آن در تبصره (2) موافقت کردند.

    در بند (ی) تبصره (2) آمده است: هرگونه توثیق سهام شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری نزد مؤسسات مالی و اعتباری جهت اخذ تسهیلات، جز با تأیید کتبی وزیر امور اقتصادی و دارایی ممنوع می‌باشد.

    نمایندگان در ادامه با بند الحاقی (1) و ردیف های آن موافقت کردند که به این شرح است:

    ردیف (1): کلیه مؤسسات انتفاعی دولتی، شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌های مستلزم ذکر یا تصریح نام و شرکت‌ها یا سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌هایی که دولت یا شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده(29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های مناطق آزاد، تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور مستقیماً یا با یک یا دو واسطه بیش از 50 درصد سهام آن را در اختیار دارد و شرکتهای تحت نظارت (کنترل) دولت در سال 1402 مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور خواهند بود. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکت‌های مذکور را سالانه و میاندوره‌ای به صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر کند. سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات کشور مکلف به بررسی صورت مالی شرکتهای مذکور و ارائه گزارش بررسی صورتهای مالی این شرکتها به صورت هر چهار ماه یکبار به کمیسیون‌ برنامه و بودجه و محاسبات هستند.

    تبصره -‌ شرکت‌های تابعه و ذی ربط مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی فقط در حد استفاده از بودجه عمومی با رعایت اصل (55) قانون اساسی مکلف به ارائه گزارش به دیوان محاسبات هستند.

    ردیف2- دولت مکلف است جهت ساماندهی وضعیت شرکتهای دولتی، ظرف پنج ماه از ابلاغ این قانون نسبت به واگذاری شرکتهایی که دولت به صورت مستقیم یا با یک واسطه یا بیشتر کمتر از 20 درصد سهام آن را در اختیار دارند با رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهار م (44) قانون اساسی اقدام کرده و سهام خود را در قالب شرکتهای سهامی عام طرح(پروژه) یا سایر روشهای واگذاری از طریق بازار سرمایه واگذار نماید.


    ردیف3- مجامع عمومی شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌های مشمول ذکر یا تصریح نام مکلفند حداکثر تا پایان مردادماه، نسبت به تصویب صورت‌های مالی سالانه اقدام نمایند.

    برچسب ها