عصر خودرو

گزینه‌های فطانت در انتظار مجمع سالیانه

خداحافظی برخی اعضای هیات مدیره سازمان بورس با پایان یافتن ماموریت

عصر بازار- مجمع سالیانه سازمان بورس که هر ساله در میانه اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، امسال به دلیل همزمانی سفر خارجی فطانت با دو هفته تاخیر برپا خواهد شد. مجمعی که با تغییرات قابل تاملی نیز روبرو خواهد بود.

خداحافظی برخی اعضای هیات مدیره سازمان بورس با پایان یافتن ماموریت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مجمع سالیانه سازمان بورس و اوراق بهادار، که به طور معمول در 15 اردیبهشت ماه هر سال با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر اعضای شورای عالی بورس برگزار می‌شود، امسال با تاخیر دو هفته‌ای و البته با تغییرات مهمی در ترکیب اعضای هیات مدیره برپا خواهد شد.

    مطابق با روال همیشگی؛ مجمع سالیانه سازمان بورس، میانه بهار هر سال در ساختمان وزارت اقتصاد واقع در باب همایون برای قرائت عملکرد هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و قرائت گزارش حسابرس قانونی و تصویب صورت های مالی سازمان در دوره مالی قبل برگزار می‌شود.

    اما امسال به دلیل سفر فطانت برای حضور در نشست سالانه سازمان بین‌المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) که در کشور پرو برگزار می شود، مجمع سالیانه سازمان بورس با تاخیر دو هفته ای مواجه است.

    به نظر می رسد با اتمام دوره قانونی ماموریت برخی اعضا در ترکیب هیات مدیره سازمان بورس با تغییر و تحولاتی قابل تامل روبرو شوند.

    گزینه های فطانت هر چه که باشد، اما به نظر می رسد خارج از حلقه یاران وی در مجموعه های خودرو ساز کشور نخواهد بود.

    برخی گمانه زنی ها در این زمینه وجود فهرستی از اسامی مدیرانی است که بر روی میز فطانت قرار گرفته است. در این فهرست نام جعفر جمالی معاون حقوقی و محمد رضا شیخ الملوکی معاون اجرایی سازمان بورس در کنار نام احمد قلعه بانی و محمد رضا مصلحی مشاوران فعلی فطانت قرار گیرد.

    بر اساس این گزارش، مطابق با اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار مندرج در قانون بازار بورس و اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی، مدت عضویت هر یک از اعضای هیئت مدیره سازمان بورس پنج سال است و انتخاب آنان برای یک دوره دیگر بلامانع است.

    در ادامه این قانون آمده است: « رئیس هیات مدیره سازمان بورس از بین اعضای هیئت مدیره به پیشنهاد اعضا و تصویت شورای عالی بورس برای مدت سی ماه تعیین خواهد شد.» همچنین گفته شده است: « رئیس هیات مدیره، "رئیس" سازمان و بالاترین مقام اجرایی آن خواهد بود و وظایف و حدود و اختیارات رئیس سازمان بورس در اساسنامه "سازمان" تعیین خواهد شد.»

    مطابق با قانون بازار سرمایه « هیئت مدیره سازمان بورس دارای پنج عضو است که از میان افراد امین و دارای حسن شهرت و تجربه در رشته مالی منحصرا از کارشناسان بخش غیر دولتی به پیشنهاد رئیس شورای بورس حکم اعضای هیئت مدیره را صادر می‌کند.»

    بر اساس این گزارش، مطابق با حکم وزیر سابق اقتصاد در هفتم اردیبهشت ماه 90، نخستین اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پس از تصویب قانون بازارسرمایه در پاییز سال 1384؛  شامل علی صالح آبادی، قاسم محسنی دمنه، علی سعیدی، سید علی حسینی و حسین فهیمی می شدند که برای یک دوره ینج ساله منصوب شدند.

    این افراد دایره‌ای از دوستان و همکاران صالح آبادی مدیر عامل سابق سازمان بورس بودند که اغلب آنها در دانشگاه امام صادق(ع) با او هم دانشگاهی بوده‌اند.

    این ترکیب با کنار رفتن علی صالح آبادی و سید علی حسینی حتی با آمدن رییس جدید سازمان بورس در دولت یازدهم نیز توانست با تمدید دوباره اعتبارنامه 5 ساله آنها همچنان باقی بماند. این اعتبار به لحاظ قانونی از این پس دیگر قابلیت تمدید نخواهد داشت و چند روزی است که اعتبار آن به پایان رسیده و معطل برگزاری مجمع جدید سازمان است .

    با خداحافظی صالح آبادی از سازمان بورس پس از نزدیک به یک دهه حضور مستمر؛ همزمان با تلاش های فراوان برای یافتن گزینه مناسب به منظور نشستن بر مسند ریاست سازمان بورس در یک سال پایانی باقیمانده تا اتمام دور دوم ریاست 5 ساله وی، بالاخره محمد فطانت عضو هیات مدیره مدیره سابق بانک پارسیان و از مدیران تربیت شده در مجموعه صنعتی ایدرو رهسپار ملاصدرا شد.

    در این بین به دلیل برخی اقدام های صورت گرفته در مجموعه هیات مدیره سازمان بورس که همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم از سوی صالح آبادی صورت گرفته بود، همچنان قاسم محسنی دمنه، علی سعیدی و حسین فهیمی توانستند در هیات مدیره سازمان بورس روبروی فطانت بنشینند هر چند که حسن امیری مدیر مالی سابق گروه سایپا به جای سید علی حسینی نشست تا حسینی به عنوان مدیر عامل بورس انرژی باقی بماند.

    بر اساس این گزارش، مطابق با ماده 13 اساسنامه سازمان بورس؛ رئیس هیأت مدیره از بین اعضای هیأت مدیره، با پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب شورا برای مدت سی‌ماه تعیین می شود و رئیس هیأت مدیره، رئیس سازمان بورس و بالاترین مقام اجرایی این سازمان است.

    در تبصره یک این ماده نیز آمده که انتخاب مجدد رئیس هیأت مدیره برای دوره های بعد، تا انقضای دوره عضویت وی در هیات مدیره بلامانع است.

    همچنین ماده 25 این اساسنامه اشاره می کند که سال مالی سازمان برابر یک سال شمسی است که به جز سال اول، از اول فروردین هر سال آغاز و در پایان اسفند همان سال خاتمه می‌یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها