عصر خودرو

با معافیت تمامی معاملات گواهی سپرده کالایی از مالیات بر ارزش افزوده؛

سفته‌بازی بر روی کالاهای فیزیکی کاهش و سود صنایع افزایش می‌یابد

عصر بازار- میثم باقری رئیس کارگروه امور معاملات و پایاپای کالای کانون کارگزاران بورس گفت: با تصویب بند ح تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ مبنی بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده تمامی کالاهایی که در قالب سپرده کالایی معامله می‌شوند و با رونق معاملات این گواهی‌ها، توجه صنایع تولیدی حاضر در بورس کالا نیز به این ابزار جلب می‌شود که این مسئله افزون بر افزایش دربرگیری صنایع تولیدی، سودآوری این صنایع را نیز افزایش می‌دهد.

سفته‌بازی بر روی کالاهای فیزیکی کاهش و سود صنایع افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، میثم باقری، رئیس کارگروه امور معاملات و پایاپای کالای کانون کارگزاران بورس، در رابطه با مزایای معافیت گواهی سپرده کالایی محصولات عرضه شده در بورس کالا، اظهار کرد: اکنون تعداد کثیری از بورس‌های کالایی در جهان به سمت اوراق‌های مبتنی بر کالا اعم از گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی و اختیار معاملات حرکت کرده‌اند.

    وی بیان کرد: در حال‌ حاضر هرچه بتوانیم بورس‌های کالایی کشورمان را از معاملات فیزیکی به سمت اوراق مبتنی‌بر کالا حرکت دهیم شاهد ارتقاء بورس‌های کالایی خواهیم بود.

    رئیس کارگروه امور معاملات و پایاپای کالای کانون کارگزاران بورس افزود: تا پیش از تصویب بند ح تبصره 2 لایحه بودجه 1402 مبنی بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده تمامی کالاهایی که در قالب سپرده کالایی معامله می‌شوند، کالاهایی بودند که ارزش افزوده در خصوص معاملات آن‌ها مطرح نبود (مانند کالاهای کشاورزی) اما کالاهایی که مشمول ارزش افزوده بودند (مانند میلگرد و یا محصولات پلیمری) با چالش‌ ارزش افزوده مواجه بودند.

    وی گفت: با این معافیت و با رونق معاملات گواهی سپرده کالایی، توجه صنایع تولیدی حاضر در بورس کالا نیز به این ابزار جلب می‌شود که این مسئله افزون بر افزایش دربرگیری صنایع تولیدی، سودآوری این صنایع را نیز افزایش می‌دهد.

    باقری تصریح کرد: بورس کالا موظف است به منظور بهبود عملکرد گواهی سپرده کالایی اطلاع‌رسانی و آموزش عموم را انجام دهد زیرا سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان می‌توانند معاملات خود را به منظور افزایش سودآوری از بازار فیزیکی به این بازار انتقال دهند.

    وی گفت: هرچه ما بتوانیم سفته‌بازان را از بازارهای فیزیکی به سمت گواهی سپرده کالایی هدایت کنیم به طور حتم کالای‌های فیزیکی نیز از سفته‌بازی‌ها در امان خواهند ماند.

    رئیس کارگروه امور معاملات و پایاپای کالای کانون کارگزاران بورس در پایان تصریح کرد: نکته مهم دیگر آن است که گواهی سپرده کالایی شرط لازم برای قراردادهای آتی به حساب می‌آید. به طور مثال اگر بخواهیم قرارداد آتی میلگرد را راه بیاندازیم در ابتدا باید معاملات گواهی سپرده آن راه‌اندازی شود؛ پس می‌توان گفت این مصوبه یکی از مصوبه‌های مهم در حرکت بورس کالا به سمت بازارهای مبتنی بر کالا است.

    برچسب ها