عصر خودرو

تحول در سودآوری قندی‌ها با مصوبه قیمت‌گذاری چغندر و شکر

عصر بازار- قربانعلی قربانی گفت: با اجرای مصوبه و تفاهم نامه اخیر انجمن تولیدکنندگان قند و شکر با دولت به منظور تنظیم بازار قند و شکر، سودآوری صنعت می‌تواند دچار تغییر و تحول شود.

تحول در سودآوری قندی‌ها با مصوبه قیمت‌گذاری چغندر و شکر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه ایران (سنا)، شرکت‌های فعال در صنعت قند و شکر همواره چالش‌های متعددی برای قیمت‌گذاری چغندر و شکر داشته‌اند، اما اخیرا از مصوبه‌ای جدید رونمایی شده است که طبق آن قیمت شکر مانند گذشته توسط دولت مشخص نخواهد شد و قیمت‌گذاری توسط انجمن صنفی انجام می‌شود.

    قربانعلی قربانی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های قندی چهارمحال "قجار" به بررسی آخرین وضعیت صنعت و این شرکت قند پرداخت و در پاسخ به این پرسش که مصوبه و تفاهم نامه اخیر، آیا این صنعت را به دوران جدیدی از صنعت قند و شکر وارد می‌کند یا خیر؟ گفت: این مصوبه و تفاهم نامه می‌تواند چشم انداز جدیدی را پیش روی کارخانه‌ها، مشتریان و خریداران قرار دهد.

    وی افزود: با توجه به اینکه کارخانه‌های قند و شکر در سال‌های گذشته مورد بی مهری‌هایی قرار گرفته اند و بسیاری از آنها به حاشیه رفته و زیان ده بودند، طبق این تفاهم نامه که اخیرا نرخ‌گذاری را بر عهده سندیکای کارخانجات قند قرار داده و تصمیم گیری با آنها است، این انتظار می‌رود که در این چشم انداز جدید، بتوانند شکر را با توجه به کیفیت نرخ گذاری کنند.

    قربانی عنوان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌گذاری بر عهده سندیکا قرار داده شده و آنها مشاوره هایی از کارخانجات قند خواهند گرفت، به طور حتم، قیمت منصفانه ای که حاشیه سودی هم برای کارخانجات داشته باشد، در نظر گرفته خواهد شد و همچنین تبعات مثبت آن به کل کشور تسری پیدا می‌کند.

    مدیرعامل شرکت فرآورده‌های قندی چهارمحال تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر این مصوبه اجرایی شود، سودآوری صنعت را می‌تواند دچار تغییر و تحول کند.

    وی در ادامه اظهار کرد: اگر سندیکای کارخانجات و مدیران عامل کارخانه‌ها بخواهند قیمتی تعیین کنند که هم برای شرکت‌ها و کارخانجات سود اقتصادی داشته باشد و هم بتوانند هزینه‌های کشاورزان را پوشش دهند تا رغبت بیشتری برای تولید چغندر در سال 1402 ایجاد شود، به طور قطع باید قیمت شکر تولیدی بین 25 تا 27 هزار تومان باشد.

    قربانی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این کارخانه با ظرفیت اسمی هزار تن مصرف چغندر در شبانه روز تاسیس و راه اندازی شد، گفت: در سال 1380 این کارخانه افزایش ظرفیت پیدا کرد و از هزار تن به 1500 تن رسید و در حال حاضر مقدمات افزایش ظرفیت از 1500 تن به 3000 تن مصرف چغندر در شبانه روز در حال انجام است.

    مدیرعامل شرکت فرآورده‌های قندی چهارمحال ادامه داد: برنامه افزایش دوبرابری ظرفیت تولید را داریم و در این خصوص قسمتی از تجهیزات خریداری شده است اما تعدادی از دستگاه‌ها را به واسطه تحریم نتوانستیم به کشور وارد کنیم.

    وی ادامه داد: تولید شکر در قند چهارمحال طی سال جاری رکورد پنجاه ساله را جابه‌جا کرد. از طرفی با انتقال مالکیت شرکت به بخش خصوصی، در چند سال اخیر شاهد افزایش تولید و بهبود عملکرد شرکت نسبت به گذشته بوده‌ایم.

    مدیرعامل قند چهارمحال ادامه داد: نرخ خرید تضمینی برای سال جاری 18 هزار تومان بود اما برای سال آینده حتی امکان رویت اعداد بالای 25 هزارتومان هم وجود دارد.

    به گفته قربانی، نرخ‌گذاری دستوری توسط دولت بارها به این صنعت ضربه زده است؛ حالا باید دید در سال‌های آینده با وجود مصوبه‌های جدید وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد یا خیر.

    وی افزود: امیدواریم در بحث قیمت گذاری اگر براساس کیفیت باشد، یکی از کارخانه‌های اول از نظر کیفیت باشیم.

    برچسب ها