عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

حذف ارز ترجیحی، صرفه‌جویی ۴/۵ میلیارد دلاری به‌ همراه داشت

عصر بازار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ترجیحی توسط دولت سیزدهم، صرفه‌جویی چهار تا چهار و نیم میلیارد دلاری در واردات کالاهای اساسی در سال جاری به همراه داشت.

حذف ارز ترجیحی، صرفه‌جویی ۴/۵ میلیارد دلاری به‌ همراه داشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی، روز یکشنبه در چهارمین همایش سالانه انجمن مالی ایران در دانشگاه اصفهان افزود: این میزان پول پیش از این بر سر سُفره‌ کشورهای دیگر و همسایه بود اما اکنون توسط خودمان در حال مدیریت است.

    وی با بیان‌اینکه اصل تعیین تکلیف نرخ ارز ترجیحی در کشور، برغم تایید مجلس در اجرا با اِشکالاتی مواجه بود، اظهار داشت: اقدامات پشتیبانی و زیرساخت‌های لازم برای این موضوع به موقع انجام و ایجاد نشده، هرچند اخیرا دولت اعلام کرده که در حال آماده سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در این عرصه است.

    وی به موضوع نرخ ارز ترجیحی در سال 97 در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در آن برهه زمانی، میلیاردها دلار بدلیل سیاست های نادرست از بین رفت، حدود چهار و نیم میلیارد دلار از تعهدات تامین نشد و هزاران پرونده قضایی نیز در این زمینه تشکیل شد.

    پورابراهیمی با بیان اینکه برخی سیاست‌های دولت قبل، بخش تولید را دچار مشکل کرد، گفت: ما حق تکرار اشتباهات گذشته و تصمیم های غیرکارشناسی را نداریم و انتظار داریم که با نگاه تخصصی و مبنای علمی در این زمینه حرکت شود.

    وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ارزی در قانون مشخص شده است، افزود: بر اساس ماده 20 قانون احکام دائمی، سیاست های ارزی بر سیاست نرخ ارز شناور مُبتنی شده است و هرگاه از طرف هر یک از مسوولان به جای سیاست نرخ شناور، عدد ثابت اعلام شود یا از سیاست ثبات نام ببرند، مغایرت صریح با قانون است.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با بیان اینکه سیاست‌های جدیدی که توسط رییس بانک مرکزی اعلام شده، ما را نگران کرده است، تصریح کرد: ما نگران تکرار شدن تجربه های قبل هستیم و اکنون با توجه به مباحث ارزی اعلام شده، به جای اینکه طرف عرضه را تقویت و طرف تقاضا را مدیریت کنیم، وضعیت معکوسی اتفاق خواهد افتاد.

    پورابراهیمی با اشاره به اینکه دلایل این موضوع مشخص است، اضافه کرد: اکنون هر ثبت سفارش ارزی که انجام شود حدود 30 درصد سود دارد و همین موضوع به تشدید تقاضا مُنجر می شود.

    وی با تاکید براینکه امروز باید با نگاه علمی و تخصصی کشور را اداره کرد، به مسائل اخیر اشاره کرد و گفت: اینطور که دشمن در عرصه اقتصادی و غیراقتصادی علیه کشورمان هجمه می‌کند ما باید با کار علمی، مسائل را پیش ببریم که اولویت آن در نظام اقتصادی است.

    این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در عین حال که باید اقدامات خوب دولت را ستود باید از مواردی دارای اِشکال نیز انتقاد کرد، گفت: یکی از موضوعات مهمی که در دستور کار مجلس قرار دارد، همکاری با مراکز علمی و تخصصی است.

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در این همایش گفت: تحولات یک دهه اخیر در بازار سرمایه نشان می دهد که اتفاق های ارزشمندی در این مدت در بازار سرمایه بابت توسعه ابزارهای بازار سرمایه، نهادها و قوانین و مقررات افتاده است.

    محمود گودرزی با اشاره به نوآوری و تاسیس انواع صندوق‌ها در بازار سرمایه افزود: لازم است ابزارهای بازار سرمایه در سراسر کشور به مردم بخوبی معرفی شود.

    وی با بیان اینکه رعایت حقوق سهامداران خُرد، زیربنای موفقیت بازار سرمایه است، اظهار داشت: ورود شرکت‌های دانش بنیان به بازار سرمایه، موضوع حیاتی و کلیدی امروز این بخش است.

    به گفته وی، از حدود هفت هزار و 100 شرکت دانش بنیان در کشور کمتر از 50 شرکت در بورس و فرابورس وجود دارد که آمار خوبی نیست و باید ورود آنها به بازار سرمایه تقویت شود.

    بر اساس این گزارش، چهارمین همایش سالانه انجمن مالی ایران، امروز با حضور شماری از صاحبنظران، پژوهشگران و مجریان نظام مالی و ساختار اقتصادی کشور و با هدف ارتقای کارآیی نظام مالی به‌منظور قیمت‌گذاری صحیح دارایی‌های مالی از طریق استراتژی آموزش و فرهنگ‌سازی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو