عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تشکیل بورس ارز نقش موثری در تعادل بخشی بین عرضه و تقاضای ارز دارد

عصر بازار: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل بورس ارز علاوه بر جلوگیری از ایجاد رانت در خرید و فروش ارزهای خارجی، اقدامی مهم در جهت شفاف سازی، تخصیص بهینه منابع ارز و گام بلندی در تامین ارز مورد نیاز طرح های در دست اجراست.

تشکیل بورس ارز نقش موثری در تعادل بخشی بین عرضه و تقاضای ارز دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تصمیم دولت برای راه اندازی بورس ارز، افزود: موضوع تشکیل بورس ارز از سه سال پیش در جلسه شورای عالی بورس مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.

    وی گفت: آن زمان به دلیل اهمیت موضوع، سازمان بورس مکلف شد که پیش نویس آن را تدوین کند و مقرر بود در دولت قبل عملیاتی و اجرایی شود تا از ظرفیت آن علاوه بر انجام مبادلات نقدی، به عنوان یکی از ابزارهای مالی و مشتقه که می تواند به تامین مالی ارزی بلندمدت اقتصاد کمک کند، استفاده کنیم.
    پورابراهیمی افزود: با این حال بلحاظ وارد شدن شوک ارزی به اقتصاد ایران در سال 91 که تعادل ارزی را به هم ریخت، راه اندازی بورس ارز عملیاتی نشد و بعضی نگرانی ها از سوی برخی که بروز نارسایی هایی را بر سر راه آن پیش بینی می کردند نیز به این مساله دامن زد.
    وی تصریح کرد: در اقتصاد کشوری که قیمت ارز آن تک نرخی نیست، به میزان تفاوت آن نرخ ها فساد وجود دارد و متاسفانه سالهاست اقتصاد کشور درگیر این موضوع است و از آن متضرر می شود.
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بطور نمونه در سال های گذشته شاهد بودیم نرخ ارز مبادله ای به برخی کالاها اختصاص می یافت، اما همین کالاها با نرخ ارز آزاد به دست مردم می رسید که رانت سنگینی را در اقتصاد ایجاد کرده بود.
    پورابراهیمی اضافه کرد: در این بورس، تنها مساله خرید و فروش نقدی دنبال نمی شود، بلکه می توان قراردادهای آتی را در آن راه اندازی کرد و حتی در سایر موارد مثل قراردادهای سوآپ نیز می تواند از این محل کمک گرفت که قطعاً تحولی بزرگ در حوزه های مختلف ایجاد خواهد کرد.
    وی در ادامه با اشاره به مقوله تک نرخی شدن ارز، افزود: اگر رویکرد میان مدت و بلندمدت اقتصاد کشور به سمت تعادل بخشی ارزی است، می توان زمینه ها و زیرساخت های آن را از هم اکنون فراهم کرد.
    این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت مکلف به تک نرخی کردن ارز است و شش ماه بعد وعده داده شده از سوی رییس بانک مرکزی همزمان با برداشته شدن تحریم ها برای اجرای این مهم دیر است، تصریح کرد: با عقد تفاهم نامه هسته ای در آینده نزدیک می توان از ظرفیت نقل و انتقال ارزی و سایر موارد مربوطه به خوبی بهره گیری کرد.
    گفتنی است، رییس کل بانک مرکزی بتازگی از یکسان سازی نرخ ارز در کشور به فاصله 5 تا 6 ماه پس از عملی شدن تفاهم هسته ای خبر داده بود.
    ولی الله سیف در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان در نظر گرفته شده برای یکسان سازی نرخ ارز توسط بانک مرکزی، افزود: البته باید این امر را مدنظر قرار داد که بهترین زمان برای یکسان سازی نرخ ارز ارتقا سطح ارتباطات بین المللی بانکی و کارگزاران است.
    وی در پاسخ به این پرسش که پس از یکسان سازی نرخ ارز، کدامیک از نرخ های بازار آزاد و مرکز مبادلات مدنظر خواهد بود، ادامه داد: یک نرخ تعادلی در اقتصاد وجود دارد که نمی توان آن را به صورت مصنوعی تغییر داد. وظیفه اصلی بانک مرکزی در این بحث، جلوگیری از شوک های موقت ناشی از هیجانات است لذا احساس ما این است که در شرایط با ثباتی قرار داریم، اما ممکن است که نرخ ارز پس از یکسان سازی تاحدی کاهش یابد.

    برچسب ها