عصر خودرو

۵ اتفاقی که بازار طلا را تکان می‌دهد

عصر بازار- طلا از ابتدای امسال تاکنون بزرگترین رشد قیمت را در سه دهه اخیر شاهد بوده و بیش از ۲۰ درصد صعود کرده است به طوریکه اعتماد سرمایه گذاران به این فلز زرد که در سه سال گذشته رنگ باخته بود، مجددا احیا شده است.

۵ اتفاقی که بازار طلا را تکان می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالیکه قیمت هر اونس طلا به مرز 1300 دلار نزدیک شده است، فایننشیال تایمز در گزارشی به بررسی پنج عامل اصلی پرداخته که بر قیمت طلا تاثیرگذارند و سرمایه گذاران و معامله گران بازار این فلز نباید از آنها غافل شوند. این پنج عامل عبارتند از:

    بانک مرکزی آمریکا

    معامله گران طلا سال گذشته با اضطراب منتظر نخستین افزایش نرخهای بهره آمریکا در حدود یک دهه اخیر بودند که باعث شد رشد قیمت طلا با وجود افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی محدود شود. اما اکنون بانک مرکزی آمریکا به دلیل کندی رشد اقتصادی اعلام کرده رویکرد محتاطانه ای برای افزایش بیشتر نرخهای بهره در پیش می‌گیرد که به نفع طلا است زیرا این فلز معمولا در فضای نرخهای بهره پایین جذابیت سرمایه گذاری بیشتری پیدا می‌کند. با اینهمه اگر بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را افزایش دهد، آنچه که برای طلا مهم است نرخهای بهره واقعی است.

    دلار آمریکا

    دلار آمریکا امسال در برابر ارزهای رقیب ضعیف ظاهر شده در حالیکه در نوامبر به بالاترین سطح در هشت ماه گذشته رسیده بود. ضعف دلار آمریکا معمولا به نفع طلا است زیرا این فلز ارزشمند به دلار معامله می‌شود و ارزان شدن این ارز طلا را برای خریداران دارنده ارزهای دیگر جذابتر می‌کند. طلا همچنین از تلاشهای ناامیدانه بانکهای مرکزی بزرگ جهان برای رونق بخشیدن به رشد و بالا بردن تورم سود می‌برد. بانک مرکزی ژاپن در ژانویه برای نخستین بار نرخهای بهره منفی را معرفی کرد. نرخهای بهره منفی همچنین در منطقه یورو، سوئد، دانمارک و سوییس هم اعمال شده اند. با اینهمه اطمینان به توانایی بانکهای مرکزی برای کمک به کنترل اقتصاد یا کنترل تامین پول به تدریج از بین می‌رود و طلا به عنوان پول می‌تواند با اشکال دیگر پول رقابت کند.

    تقاضای سرمایه گذاران

    اگرچه تقاضای سرمایه گذاران در هفته‌های اخیر ضعیف شده اما ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا امسال به سریع‌ترین روند از سال 2009 رسیده است. به گفته تحلیلگران استاندارد چارترد، مهمترین عامل تاثیرگذار بر طلا این مسئله است که آیا علاقه سرمایه گذاران به طلا همچنان ادامه خواهد یافت. یکی از مواردی که این تحلیلگران به آن اشاره می کنند این حقیقت است که میزان دارایی‌های صندوقهای سرمایه گذاری همچنان یک سوم کمتر از اوج مشاهده شده در دسامبر سال 2012 است که نشان می‌دهد طلا می‌تواند حدود 1200 دلار را حفظ کند. با این همه بعضی از تحلیلگران انتظار دارند نزدیک شدن به زمان احتمالی افزایش نرخهای بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا خروج بیشتر سرمایه از این صندوقها را بدنبال خواهد داشت.

    چین و هند

    چین که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلا در جهان به شمار می‌رود در صعود امسال طلا غایب بوده است. حتی معامله گران این کشور میلیاردها یوان در تجارت فولاد، سنگ آهن و سایر معاملات آتی کالا وارد کرده‌اند اما بورس طلای شانگهای رشد چندانی در حجم معاملات طلا شاهد نبوده و قیمتها با تخفیف نسبت به قیمت جهانی بوده است. طبق آمار هفته گذشته تامسون رویترز GFMS، خرید جواهرات طلای چین در سه ماهه اول امسال 27.3 درصد کاهش پیدا کرد و باعث شد خرید طلای فیزیکی جهانی به پایین‌ترین سطح از زمان سه ماهه اول سال 2009 برسد. به گفته تحلیلگران، قیمتهای بالاتر خریداران آسیایی را از بازار دور نگه داشته اما اگر قیمتها همچنان بالاتر رود ممکن است این خریداران به بازار بازگردند.

    برکسیت

    اگر مردم انگلیس ماه آینده در همه پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا که به برکسیت معروف شده است، رای دهند، قیمت طلا تقویت خواهد شد. به گفته محققان بانک "اچ اس بی سی"، در چنین وضعیتی طلا به همراه فرانک سوییس با تقاضا برای دارایی امن روبرو خواهد شد و هر دو می‌توانند بخشی از سرمایه‌هایی که از پوند و یورو خارج می‌شوند را جذب کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها