عصر خودرو

اولتیماتوم جدید ایران به دو غول نفتی چین

عصر بازار- مدیرعامل شرکت متن از ابلاغ اخطارهای کتبی به دو شرکت چینی ساینوپک و CNPC برای تعیین تکلیف دو میدان نفتی ایران خبر داد.

اولتیماتوم جدید ایران به دو غول نفتی چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عبدالرضا حسین نژاد درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام شده با دو شرکت چینی ساینوپک و CNPC به منظور توسعه میادین مشترک نفتی یادآوران و آزادگان شمالی گفت: هم اکنون تولید روزانه حدود 75 هزار بشکه نفت خام از میدان آزادگان شمالی و 85 هزار بشکه نفت از میدان یادآوران عملیاتی شده است.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با بیان اینکه تا شهریور ماه سال جاری تلمبه خانه اهواز به منظور انتقال نفت تولیدی این دو میدان مشترک به طور کامل در مدار بهره برداری و آماده سازی قرار می گیرد، اظهار داشت: علاوه بر این، آماده سازی خطوط لوله انتقال هم به منظور صادرات نفت این دو میدان مشترک در حال انجام است.

    این مقام مسئول در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات انجام شده با CNPC چین برای توسعه آزادگان شمالی بیان کرد: اخیرا به صورت کتبی اخطار به این شرکت چینی ابلاغ شده تا آنها تا اواسط خرداد ماه سال جاری وضعیت توسعه میدان را تعیین تکلیف کنند.

    وی با یادآوری اینکه این شرکت چینی مدعی است که اطلاعات توسعه ای فاز دوم میدان آزادگان شمالی کامل نیست، یادآور شد: بر این اساس، اطلاعت لازم فنی را حتی برای برخی میادین همجوار همچون میادین نفتی سهراب یک و دو در اختیار چینی ها قرار داده شده اما تاکنون شرکت چینی از ارائه برنامه و اطلاعات فنی خود به منظور توسعه فاز دوم این میدان مشترک نفتی خودداری کرده است.

    حسین نژاد با بیان اینکه شرکت CNPC چین برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی علاقه مند است اما حاضر به پذیرش شرایط فنی ایران نیست، تاکید کرد: در صورتی که تا خرداد ماه  اطلاعات فنی لازم توسط شرکت چینی ارائه نشود، قطعا برای توسعه فاز دوم از طریق مناقصه بین المللی و در قالب قراردادهای IPC اقدام خواهد شد.

    این مقام مسئول با اعلام اینکه تاکنون شرکت CNPC چین حتی کارشناسان فنی خود را به منطقه اعزام نکرده است، تاکید کرد: هدف از توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی تولید روزانه 75 هزار بشکه نفت بوده اما چینی ها اعتقاد دارند امکان این افزایش تولید فراهم نیست و به آنها اعلام کرده ایم که پیشنهاد فنی خود را برای هر ظرفیت افزایش تولید اعلام کنند که تاکنون اقدامی نکرده اند.

    این مقام مسئول درباره مذاکرات انجام شده با شرکت ساینوپک چین برای توسعه میدان نفتی یادآوران هم توضیح داد: برای توسعه فاز دوم میدان نفت یادآوران علاوه بر قیمت شرایط دیگری را هم برای شرکت چینی تعیین کرده ایم.

    وی با بیان اینکه براساس اعلام وزیر نفت بیش از آنکه قیمت برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران مهم باشد، اعمال برخی از شرایط فنی و قراردادی اولویت دارتر است، تبیین کرد: در مجموع یک پکیج شامل 13 پرسش در مورد توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران از سوی شرکت ملی نفت ایران به ساینوپک چین ارائه شده است.

    حسین نژاد در تشریح برخی از شرایط ارائه شده به شرکت چینی ساینوپک گفت: نحوه برگزاری شفاف مناقصات، حضور مشاوران فنی ایران در جریان طراحی ها، استخدام پیمانکاران درجه یک، قیمت مناقصات فرعی و برخی از مسائل فنی از جمله سئوالاتی بوده که از شرکت چینی در قالب یک پکیج پرسیده شده است.

    این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه برای پاسخگویی به این سوالات هم یک زمان بندی از سوی شرکت نفت برای ساینوپک چین در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد در صورتی که در مهلت تعیین شده ساینوپک به این پرسش ها پاسخ ندهد هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران درباره فاز دوم توسعه میدان یادآوران تصمیم گیری خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها