عصر خودرو

بلومبرگ:

بحران سیاسی بدترین عملکرد هفتگی بازارهای ترکیه را رقم زد

عصر بازار- طی روزهای گذشته نخست‌وزیر ترکیه در مناقشه قدرت با رئیس‌جمهور این کشور باخت و از قدرت کناره گیری کرد و همین مسئله بدترین عملکرد بازارهای مالی ترکیه از سال ۲۰۱۳ تا کنون را رقم زد.

بحران سیاسی بدترین عملکرد هفتگی بازارهای ترکیه را رقم زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، طی ماه های گذشته مناقشه قدرت بین داوداغلو، نخست وزیر ترکیه، و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور، بالا گرفته بود و در آخر داوداغلو  بازنده این مناقشه شد و از قدرت کناره گیری کرد.

    پیش از استعفای این مقام ترک مقامات رسمی این کشور از تصمیم داوداغلو برای کناره گیری از قدرت خبر داده بودند و همین امر باعث شد تا بازارهای ترکیه به شدت بحران زده شده و بدترین عملکرد هفتگی بازارهای مالی ترکیه از سال 2013 تا کنون رقم بخورد.

    داوداغلو در زمان نخست وزیری اردوغان، وزیر امور خارجه این کشور بود و هر دوی این افراد از جمله ارکان اصلی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه بودند، این روند تا جایی ادامه داشت که حتی پس از آغاز ریاست جمهوری اردوغان در ترکیه، داوداغلو به عنوان نخست وزیر و رئیس حزب عدالت و توسعه انتخاب شد، اما در روزهای اخیر مناقشه قدرت بین این دو شخصیت به حدی بالا گرفت که داوداغلو نه تنها از نخست وزیری کناره گیری کرد بلکه از ریاست حزب حاکم نیز کنار رفت.

    طی روزهای گذشته ارزش لیر ترکیه به شدت کاهش یافته و با 4 درصد افت نسبت به دلار به پایین ترین میزان ارزشی خود در چند ماه گذشته رسیده است.

    یکی از مهمترین بحران های پیش روی ترکیه پس از آغاز این بحران سیاسی نیز نوسانات بالای نرخ ارز است به گونه ای که در زمان انتخابات مجلس ترکیه نیز در طی چند ماه، ‌لیر ترکیه شاهد فراز و نشیبهای زیادی بود.

    از سوی دیگر ارزش شاخص بازار بورس استانبول نیز طی یک هفته 9 درصد سقوط کرد.

    به گفته تاثا گوس، کارشناس اقتصادی موسسه مالی کامرزبنک،  سهم قابل توجهی از رشد اقتصادی ترکیه بر دوش سرمایه های خارجی به این کشور و به طور کلی سرمایه گذاریست که این انتقال قدرت و عدم اطمینان ایجاد شده روند سرمایه گذاری در این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

    این کارشناس اقتصادی تأکید کرد پیش از رویدادهای کنونی و در زمان پیروزی قاطع حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات مجلس این کشور چشم انداز رشد اقتصادی خوبی نسبت به آینده ترکیه وجود داشت اما روند کنونی و اتفاقات اخیر در بازار های ترکیه باعث شد تا این موسسه مالی پیش‌بینی‌های خود نسبت به آینده اقتصادی ترکیه را تغییر داده و چشم اندازی بدبینانه را در نظر گیرد.

    از زمان اعلام خبر تصمیم داوداغلو برای کناره گیری، حجم فروش سهام سرمایه گذاران در بورس های ترکیه به شدت افزایش یافته و همین امر بحران در بازارهای مالی این کشور را تشدید کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها