عصر خودرو

اوپک‌پلاس به خاطر چین از کاهش تولید نفت دست می‌کشد؟

عصر بازار- آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده است بهبود قوی تقاضای چین برای نفت در سال میلادی جاری ممکن است باعث شود گروه اوپک‌پلاس در اهداف تولید خود تجدید نظر کند.

اوپک‌پلاس به خاطر چین از کاهش تولید نفت دست می‌کشد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است بازگشایی چین، تقاضای جهانی برای نفت را افزایش می‌دهد و نیمی از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری، مربوط به رشد مصرف در چین خواهد بود.

    فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی هفته جاری به رویترز گفت: در صورت بهبود قوی تقاضا، اوپک‌پلاس ممکن است ناچار باشد در سیاست تولید خود بازنگری کند. وی در حاشیه کنفرانس "هفته انرژی هند"، اظهار کرد: اگر تقاضا رشد بسیار قوی پیدا کند، اگر اقتصاد چین بهبود پیدا کند، در این صورت، از نظر من لازم خواهد بود کشورهای اوپک‌پلاس در سیاستهای تولید خود بازنگری کنند.

    پرسش میلیون دلاری این است که آیا گروه اوپک‌پلاس که شامل تولیدکنندگان غیرعضواوپک نظیر روسیه است، با بالا بردن اهداف تولید نفت، به رشد تقاضا پاسخ خواهد داد یا ترجیح می‌دهد ببیند تحریم‌ها و سقف قیمت غربی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، چطور جریان تجارت و عرضه در بازار را تغییر خواهند داد و چطور افزایش نرخ بهره، بر اقتصادها در کوتاه مدت تاثیر می‌گذارد.

    سال گذشته در حالی که جهان شاهد رشد تقاضا برای نفت پس از بازگشایی اقتصادها بود و جریان تجارت گاز پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تغییر پیدا کرد، تقاضای چین برای نفت و گاز برای نخستین بار در چند دهه گذشته کاهش پیدا کرد. اقتصاد چین سال گذشته به رشد ادامه داد اما آهنگ رشد اقتصادی این کشور در مقایسه با سال‌های پیش، بسیار آهسته‌تر بود.

    بنابر اظهارات مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود امسال، بازگشایی چین، پیشران بهبود تقاضا برای نفت شود و رشد انفجاری تقاضا برای سوخت در چین، فشار تقاضا را صعودی کند.

    آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت خود برای ژانویه، پیش بینی کرده بود تقاضای جهانی برای نفت، امسال به میزان 1.9 میلیون بشکه در روز رشد کرده و به رکورد 100.7 میلیون بشکه در روز می‌رسد و حدود نیمی از این رشد تقاضا، مربوط به چین خواهد بود که محدودیت‌های کرونایی را تسهیل کرده است. چین، پیشران نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری خواهد بود؛ هرچند که شکل و سرعت بازگشایی این کشور همچنان مبهم مانده است.

    طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چین و روسیه، دو عامل مبهم تاثیرگذار بر بازار نفت در سال 2023 خواهند بود.

    ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات فرآورده‌های نفتی روسیه از یکشنبه هفته جاری (پنجم فوریه) آغاز شد و ممکن است به معنای آن باشد که توازن بازار نفت در ابتدای سال 2023 ممکن است با متاثر شدن صادرات روسیه از تحریم‌های غربی، تغییر کرده و بازار با محدودیت عرضه روبرو شود.

    درآمدهای انرژی روسیه به دلیل تحریم‌ها که منجر به کاهش قیمت گرید نفتی صادراتی اورال این کشور شده، کاهش پیدا کرده است. طبق آمار وزارت دارایی روسیه، درآمد بودجه روسیه از نفت و گاز شامل درآمدهای مالیاتی و گمرکی در ژانویه، به میزان 46 درصد کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین رکورد از اوت سال 2020 رسید.

    بیرول به رویترز گفت: برآورد می‌شود درآمدهای نفتی روسیه به میزان 30 درصد معادل حدود هشت میلیارد دلار در ژانویه بر مبنای سال به سال، کاهش پیدا کرده و سقف قیمت موثر واقع شده و همزمان با حفظ عرضه روسیه به بازار، درآمدهای پوتین را کاهش داده است.

    اوپک‌پلاس با اتخاذ رویکرد انتظار و مشاهده در آستانه آغاز ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات دیزل و سوخت‌های دیگر روسیه، در نشست هفته گذشته خود، اهداف تولید را بدون تغییر نگه داشت.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، تولید روسیه، تقاضا در چین، وضعیت اقتصادها در ماه‌های آینده و روند افزایش نرخ بهره در آمریکا و اقتصادهای توسعه یافته بزرگ دیگر، عوامل اصلی تاثیر گذار بر تصمیمات اوپک‌پلاس در سال میلادی جاری خواهند بود.

    برچسب ها