عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش:

مصوبه سازمان بورس، منجر به تقویت فرهنگ استفاده از "مشاور سرمایه‌گذاری‌ها" می‌شود

عصر بازار- فرشید زرین‌کیا گفت: مصوبه عدم الزام شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری به رعایت سرمایه حداقل ۸ میلیارد تومانی، می‌تواند آثار مثبتی داشته و منجر به افزایش تعداد متقاضیان تاسیس نهادهای مالی تحت عنوان "مشاور سرمایه‌گذاری" شود که تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری را در پی خواهد داشت.

مصوبه سازمان بورس، منجر به تقویت فرهنگ استفاده از "مشاور سرمایه‌گذاری‌ها" می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، فرشید زرین‌کیا، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش  در رابطه با تاثیر مصوبه عدم الزام شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری به رعایت سرمایه حداقل 8 میلیارد تومانی بیان کرد: این مصوبه می تواند آثار مثبتی داشته و منجر به افزایش تعداد متقاضیان تاسیس نهادهای مالی تحت عنوان "مشاور سرمایه‌گذاری" شده و به تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری منجر شود. اگرچه الزام به رعایت سرمایه حداقل 8 میلیارد تومانی توسط شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری حذف شده، اما این شرکت‌ها باید حداقل به اندازه تامین و پوشش 3 سال هزینه‌های خود، سرمایه در اختیار داشته باشد.

    وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند منجر به گسترش شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری شود، الزام ناشران بورسی به استفاده از خدمات این شرکت‌های مشاوره جهت ارائه اطلاعات مالی شفاف‌تر و طبقه‌بندی‌شده‌تر به فعالان بازارسرمایه و عموم مردم که فرصت بررسی و تحلیل صورت‌های مالی و وضعیت عملیاتی و چشم انداز شرکت ها و صنایع را ندارند، است.

    وی افزود: در نظر داشته باشید همان‌طور که الزام به بازارگردانی در سنوات اخیر موجب افزایش نقدشوندگی سهم‌ها، ابزارهای نوین مالی نظیر اختیارهای استاندارد و تعمیق بازار سرمایه شده، الزام ناشران به استفاده از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری هم به افزایش شفافیت بازار سرمایه کمک کرده و این مهم در ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و کاهش رفتارهای هیجانی در بازار سهام نیز موثر خواهد بود.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن تاکید بر پتانسیل گسترش شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری اظهار کرد: طبق اساسنامه شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، حق اظهارنظر نسبت به روند قیمت اوراق بهادار و ارزش‌گذاری شرکت‌ها از اولین وظایف مشاور سرمایه‌گذاری‌ها است. طبیعتاً مشتریان شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، اشخاصی هستند که تمایل به انجام فرآیندهای ارزش‌گذاری، تحلیل، ادغام و تملیک، اصلاح ساختار مالی و... جهت عرضه اولیه در بازار یا جذب شریک جدید دارند. اگر نگاه فعالان بازار به شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در همین حد باشد، تغییر سرمایه شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و تسهیل فرآیند تاسیس این شرکت‌ها، تاثیری در تقاضای بازار به خدمات این شرکت‌ها نخواهد داشت. اما در صورت استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری توسط ناشران، حقیقی‌های بازار هم ترغیب به استفاده از خدمات این شرکت‌ها خواهند شد تا سرمایه‌گذاری مناسب‌تری داشته باشند. در حال حاضر افراد حقیقی درصد کمتری از مشتریان شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری را شامل می شوند.

    زرین کیا در خاتمه ضمن برشمردن تفاوت‌های کلی خدمات سبدگردانی و مشاور سرمایه گذاری تصریح کرد: همه اشخاص امکان استفاده از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری را دارند و برعکس سبدگردان‌ها که مدیریت منابع سرمایه‌گذاران را در اختیار می گیرد تا با آن سرمایه‌گذاری کنند، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری فقط اقدام به ارائه تحلیل و مشاوره می‌کنند و تصمیم‌گیری نهایی در مورد خرید و فروش به عهده خود سرمایه‌گذاران است.

    برچسب ها