عصر خودرو

وارد بازار ال.ان.جی می شویم

صادرات با خط لوله به نفع ایران است

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به ابنکه امسال سال بالا بردن کیفیت خدمات گازی است، اولین ماموریت گازی را ارائه گاز پایدار و امنیت گاز رسانی داخلی و صادرات دانست.

صادرات با خط لوله به نفع ایران است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حمیدرضا عراقی با تاکید بر لزوم صرفه جویی در استفاده از گاز گفت : برای مصرف بهینه نیاز به سرمایه گذاری و خرید تکنولوژی است تا گاز را حفظ و صادر کنیم.

    وی با تاکید بر لزوم ورود به بازار ال ان جی تصریح کرد که حتی اگر ورود به این بازار در ابتدا برای ما سودی نداشته باشد باید وارد تکنولوژی ال ان جی شده و کشتی ها و بازار آن را بشناسیم.

    به گفته عراقی، ماموریت شرکت ملی گاز ایران در سال ٩٥ بدل کردن گاز به منبعی مطمئن برای ارزآوری تعریف شده است.

    وی با اشاره به اینکه ایران سهم خود را از خط لوله به پاکستان انجام میدهد عنوان کرد: از زمان اعلام آمادگی پاکستان تا شش یا هفت ماه بعد عملیات انتقال گاز به این کشور صورت می گیرد.

    وی ادامه داد: اخیرا شنیده بودم پاکستان قرارداد گازی نیز با با قطر بسته تا از جزیره ای نزدیک به چابهار گاز دریافت کند.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پارسال به عنوان سال توسعه در صنعت گاز شناخته می شود و امسال افزون بر توسعه باید در حوزه کیفی سازی و بدل کردن گاز به ارزش افزوده بالاتر گام برداریم.

    حمیدرضا عراقی با بیان این که ماموریت صنعت گاز در سال ٩٥ عرضه پایدار گاز به تمام بخشها از جمله صادرات، صنایع و نیروگاهها است،افزود: با تزریق گاز به مخازن نفتی، تحویل به صنایع و تبدیل به محصولات پتروشیمی می توان گاز را به منبعی مطمئن برای ارزآوری کشور بدل کرد.

    وی در ادامه به فعالیتهای این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال عملیات گازرسانی به پنج هزار روستا آغاز و تا پایان سال دو هزار و 800 روستا به شبکه سراسری گاز پیوست.

    معاون وزیر نفت با بیان این که اجرای این پروژه ها در طول فعالیت صنعت گاز بی سابقه بوده است، اظهار کرد: امسال نیز مابقی روستاها به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.

    به گفته وی، در سال ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به ترتیب ٣٨، 50 و ٥٨ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاههای کشور تحویل شد که جایگزینی این مقدار سوخت پاک با سوختهای میان تقطیر منجر به ٦ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در سال گذشته با بهره گیری از روشهای جدید سرمایه گذاری توانستیم خط ششم سراسری و قطعه صادرات گاز به عراق را اجرایی کنیم.

    وی یادآور شد: برای نخستین بار از روش BOT برای احداث خطوط لوله استفاده شده است و سرمایه گذار تعیین شده براساس برنامه تعریف شده در حال اجرای خط لوله ششم سراسری است.

    صادرات گاز با خط لوله به نفع ایران است

    وی افزود: موضوع صادرات گاز، موضوعی بلندمدت است که هم اکنون به نفع ماست که پروژه های صادرات گاز خود را به وسیله خطوط لوله انجام دهیم اما این موضوع دلیل نمی شود که در حوزه انرژی ورود پیدا نکنیم؛ زیرا برای صادرات گاز به نقاط دوردست، این روش خوبی به شمار می آید.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون بازار ال.ان.جی در دنیا گرم و گران نیست، گفت: با توجه به هزینه سرمایه گذاری بالا در این نوع پروژه ها باید پیش از هر چیز در مورد توجیه اقتصادی این نوع پروژه ها تحقیقات به عمل آید.

    عراقی درباره هوشمندسازی کنتورهای گاز نیز گفت: امسال شرکت ملی گاز ایران پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد و طی ٣٥ سال گذشته این شرکت در زمینه خودکفایی تجهیزات و کالاهای موردنیاز خود تلاش زیادی داشته است که کنتورهای هوشمند نیز از این قضیه مستثنی نیست.

    وی گفت: هم اکنون ٩٥ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت گاز ایران از سوی سازندگان داخلی تامین می شود؛ در حالی که پیش از انقلاب اسلامی ایران، تجهیزات ابتدایی همچون المکها و کنتورها از خارج از کشور وارد می شد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم اکنون در حوزه پالایشگاهی 80 درصد، گازرسانی ٩٨ درصد و خطوط انتقال گاز به ٩٥ درصد خودکفایی در حوزه تجهیزات و کالاهای مورد استفاده رسیده ایم اما همچنان از نقطه ایده آل در زمینه ساخت داخل فاصله داریم.

    عراقی با بیان اینکه سازندگان داخلی باید محور کار خود را بر اساس مزیت رقابتی و صادراتی توسعه دهند، گفت: هم اکنون به دنبال استفاده از فناوری روز دنیا در زمینه کنتورهای هوشمند گاز هستیم.

    وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت، گفت: پارسال در این نمایشگاه بیشتر شرکتهای سازنده ایرانی، به تنهایی شرکت کرده بودند اما خوشبختانه با توجه به گشایشهای سیاسی صورت گرفته، شاهد همکاری مشترک شرکتهای ایرانی و خارجی در عرضه تجهیزات و کالاهای صنعت نفت هستیم.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به توافق این شرکت با یک شرکت کره ای در زمینه ساخت کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت: هم اکنون تقاهمنامه میان دو شرکت به امضا رسیده است؛ ضمن آنکه ما برای به دست آوردن فناوریهای روز در صنعت گاز مذاکراتی را نیز با شرکتهای فرانسوی و روسی شروع کرده ایم.

    عراقی در مورد وضع خط لوله صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: شرکت ملی گاز با سرمایه گذاری در خط لوله هفتم سراسری از عسلویه به ایرانشهر به دنبال صادرات گاز به پاکستان است؛ هم اکنون احداث خط لوله از ایرانشهر به سمت شهرستان زاهدان، از اولویتهای این شرکت به شمار می آید.

    وی با اشاره به مذاکرات اخیر وزیر نفت ایران با مقامات پاکستانی در خصوص صادرات گاز گفت: پاکستان به منظور تنوع بخشی به منابع گازی خود، اخیراً مذاکراتی را نیز با قطر به منظور تولید ال.ان.جی داشته است اما بدون شک، این کشور واردات گاز از ایران را انجام خواهد داد، چراکه به لحاظ کمی و کیفی این موضوع به نفع این کشور خواهد بود.

    منتظر صادرات گاز به پاکستان نمی مانیم

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه برای گازرسانی به زیرساختهای استان سیستان و بلوچستان همچون نیروگاهها در انتظار کشور پاکستان نخواهیم ماند، گفت: هم اکنون گازرسانی به نیروگاهها و واحدهای صنعتی استان سیستان و بلوچستان در اولویت شرکت ملی گاز ایران به این شرکت قرار دارد.

    عراقی گفت: هر زمانی که کشور پاکستان آمادگی خود را برای دریافت گاز ایران اعلام کند، بلافاصله ایران ٥ تا ٦ ماهه گاز را به این کشور تحویل خواهد داد.

    وی افزود: طبق قرارداد گازی میان دو کشور، پاکستان بابت عدم برداشت گاز از خط لوله باید جریمه پرداحت کند اما تصمیم گیری در مورد این مسائل مربوط به دولت می شود و ما تابع دستور دولت هستیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها