عصر خودرو

معاون اول رییس جمهورخبرداد:

تمرکز بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی

قراردادهای نفتی اصلاح می شود

عصر بازار- معاون اول رییس جمهور گفت: «نقدهایی به قراردادهای نفت وارد شده ، به همین دلیل ما دعوت کردیم که افراد نظر دهند و قراردادها اصلاح شود؛ظرف یکی دو هفته آینده اصلاحات انجام می‌شود، ولی تغییر زیادی نخواهد داشت.»

تمرکز بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری در بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: «بعد از چندین سال تحریم و فشار بر اقتصاد و بخش نفت، با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها این نمایشگاه برگزار شد.»

    وی افزود: «دولت با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تلاش کرد اقتصاد کشور را به نقطه‌ای مطلوب برساند و دستاوردهایی که در این زمینه به وجود آمد، قابل توجه است.»

    معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: «مهم‌ترین دستاورد دولت، برگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور بود؛ به طوری که اقتصاد قابل پیش‌بینی شد، تورم از 40 درصد به 11 درصد کاهش یافت و انضباط مالی به اقتصاد بازگشت. همچنین رونق به اقتصاد بازگشت، ولی در این بخش نیاز به کارهای جدی‌تری وجود دارد.»

    جهانگیری عنوان کرد: «پساتحریم برای همه تاثیرگذار بوده و در چند ماه گذشته شاهد حضور مقامات عالی‌رتبه خارجی از آسیا تا آمریکا و شرکت‌های بین‌المللی بوده‌ایم.»

    وی افزود: «ایران ظرفیت‌ها و شایستگی‌هایی دارد تا در منطقه و دنیا به کانون توسعه تبدیل شود و منابع نفت، گاز و پتروشیمی و نیروی انسانی، می‌تواند ایران را به بازار بزرگی در دنیا تبدیل کند.»

    معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که دولت به دنبال این است که به توسعه کشور شتاب دهد و ایران را به جایگاه ممتاز برساند، گفت: «به طور قطع سیاست اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که به نفع کشور خواهد بود. اگرچه برخی مخالفان می‌گویند اقتصاد مقاومتی کشور را به انزوا و محدود کردن تعامل ایران و جهان می‌رساند، اما اقتصاد مقاومتی به‌دنبال این است که از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کند و اقتصاد را به سمت برون‌گرایی و تعامل مثبت برساند.»

    جهانگیری عنوان کرد: «در حال حاضر اقتصاد کشور، دانش‌بنیان است و دیگر سنتی نیست و در اقتصاد بخش خصوصی محور اصلی است.»

    وی با بیان این‌که مردمی کردن اقتصاد و عدالت، محور اصلی اقتصاد است. بخش نفت، گاز و پتروشیمی مهم‌ترین بخش اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: «قراردادهای خارجی برمبنای اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد. البته اولویت ما، جذب سرمایه‌گذار خارجی نیست، استفاده از منابع خارجی است.»

    معاون اول رییس‌جمهور متذکر شد: «ایران برای سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب است. استفاده از فاینانس و منابع خارجی اولویت‌هایی است که ما به آنها می‌پردازیم.»

    جهانگیری اظهار داشت: «نفت و گاز مهم‌ترین و محوری‌ترین بخش‌هایی هستند که اقتصاد کشور را در آینده به سمت صنعتی شدن حرکت دهد. اگر کشور در آینده صنعتی شود، حول محور نفت و گاز و پتروشیمی خواهد بود.»

    وی افزود: «وزارت نفت در تلاش است که ده‌ها میلیارد دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری شود. مهم‌ترین اقدامی که وزارت نفت انجام داده، این است که همه مقررات را شفاف کرده است؛ از قبیل قیمت خوراک و شرایط برای سرمایه‌گذاری.»

    معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که با اتکا به تجربیات گذشته، قراردادها صورت گرفته است، متذکر شد: «نقدهایی به قراردادها وارد شده که به همین دلیل ما دعوت کردیم که افراد نظر دهند و قراردادها اصلاح پیدا کنند. تا یکی دو هفته آینده اصلاحات انجام می‌شود، ولی تغییر زیادی نخواهیم داشت و همه از این قراردادها دفاع خواهند کرد. همه باید کمک کنند تا وزارت نفت این قراردادها را عملیاتی کند.»

    جهانگیری تصریح کرد: «کارهای مهم در وزارت نفت در سرمایه‌گذاری در میادین مشترک صورت گرفته است. اصرار بر این است که سهم صادرات را به نقطه قبل تحریم‌ها برسانیم و به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم که کشور در بازار سهم خود را از دست بدهد.»

    وی یادآور شد: «وزارت نفت پیش‌بینی توافق را داشت و به همین دلیل توانست به سرعت تولیدات از دست رفته را باز گرداند.»

    جهانگیری در ادامه گفت: «از تولیدکنندگان درخواست می‌شود با برندهای معتبر و خارجی مشارکت کنند و در حدی تولید کنیم که در بازار بتوانیم با شرکت‌های معتبر رقابت کنیم. باید تجهیزات را به روزرسانی کنیم و تجهیزات را در همان سطح نگه نداریم.»

    وی، مهم‌ترین اقدامات سال 95 را در بخش بهینه‌سازی مصرف سوخت دانست و خاطرنشان کرد: «در این خصوص منابع خوبی پیش‌بینی شده که یکی از بازارهای بزرگ در زمینه بهینه‌سازی شویم. از دوستان خود در بخش نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درخواست می‌کنم که با شجاعت و ریسک‌پذیری تصمیم‌گیری کنند و قراردادهای بزرگ را ببندند و نگران نباشند، همه از آنها حمایت خواهند کرد.»

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها