عصر خودرو

۱۱۵ میلیارد تومان سود خالص ثجنوب در پایان شهریور امسال

یک شرکت سرمایه‌گذاری حوزه انبوه‌سازی در صف عرضه اولیه

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در نخستین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام این شرکت با بیان اینکه فعالیت اصلی این مجموعه انبوه‌سازی و مسکن است، اظهار کرد: این شرکت تاکنون در استان‌های مختلف ۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته و هم‌اکنون در کیش ۱۰ پروژه، فارس ۲ پروژه، کرمان ۶ پروژه و خوزستان و بوشهر هرکدام یک پروژه در دست اجرا دارد.

یک شرکت سرمایه‌گذاری حوزه انبوه‌سازی در صف عرضه اولیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، فرزین فرشاد در تشریح تاریخچه شکل‌گیری و تغییرات این شرکت عنوان کرد: این مجموعه در سال 1369 تحت سه منطقه با هیات مدیره مختلف آغاز به کار کرد. در سال 1386 با تصمیم هیات مدیره شرکت تبدیل به سهامی خاص شده و سپس فرآیند سهامی عام شدن در سال 1395 رخ داد.

    مدیرعامل «ثجنوب» با اشاره به اینکه این مجموعه در سال 1400 در فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت، در توضیح ترکیب دارندگان سهام سرمایه‌گذاری مسکن جنوب اظهار داشت: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن سهامدار عمده بوده و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن البرز، سرمایه‌گذاری مسکن سامان، مهندسین مشاور سرمایه‌گذاری مسکن و پویانوین پارس دیگر سهامداران ثجنوب به شمار می‌روند.

    او در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، با تمایز قایل شدن میان مفهوم خانه و سرپناه، رسالت خود را خانه‌دار شدن و تبدیل شهرنشین‌ها به شهروند می‌داند، عنوان کرد: در سال‌های گذشته هجوم تولید مسکن مهر، رسالت شهرهای جدید را با خدشه روبه‌رو کرده است و در همین راستا پروژه شهر جدید صدرا در شیراز با 518 واحد مسکونی را تعریف کردیم که به نوعی بتواند منطقه را احیا کند.

    مدیرعامل «ثجنوب» با اشاره به دیگر پروژه‌های این شرکت در شیراز اظهار داشت: پروژه برج مسکونی مثلث با 42 واحد با الهام و پایبندی به میراث معنوی معماری مهندس هادی میرمیران در جنوب بازطراحی شده و پس از اجرا جایزه دریافت کرد.

    حضور پررنگ در جزیره کیش

    فرزین با اشاره به اینکه آغاز فعالیت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در جزیره کیش به سال 82 و قرارداد 18 هکتار زمین با منطقه آزاد برمی‌گردد، عنوان کرد: پروژه‌های کوتاه‌مرتبه در سال 1395 به بهره‌برداری رسید و 10 پروژه بلندمرتبه دیگر تعریف شد. نخستین پروژه در این راستا با نام «اردیبهشت» با 33 هزار متر زیربنا در مهر 99 به بهره‌برداری رسید.

    مدیرعامل ثجنوب با برشمردن ویژگی‌ پروژه‌های «تیرگان»، «مرداد»، «شهریور»، «مهرگان»، «آبان» و «آذر» که همگی در کیش واقع شده‌اند بیان کرد: پروژه «فروردین» در جزیره کیش یکی از بزرگ‌ترین ‌پروژه‌های ثجنوب است که 47 هزار متر زیربنا و 293 واحد دارد و پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت 1402 تحویل خریدار شود.

    او با بیان اینکه بیشترین ذخیره زمین سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در استان‌های کرمان و بوشهر قرار داد گفت: زمین‌های سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در کرمان در شهرک بعثت واقع شده و 5 سایت مسکونی تا کنون به بهره‌برداری رسیده است.

    فرزین تلاش «ثجنوب» را پایبندی به معماری قدیم کرمان دانست و اظهار داشت: یکی از پروژه‌های این منطقه به نام بوتیا که نام قدیم کرمان است 5396 متر زیربنا و 13 واحد مسکونی دارد که با مصالح همخوان با منطقه ساخته شده است. مجتمع تجاری اداری آزند نیز در سایت بعثت تقریبا 100 درصد پیشرفت داشته و جزو دارایی‌های ثابت ثجنوب است.

    مدیرعامل این شرکت در ادامه درخصوص پروژه‌های استان بوشهر بیان کرد: در شهر جدید علی شهر بوشهر زمین‌هایی خریدیم که در فاز جدید 7 هزار متر ویلایی ساخته شده است و با 75 درصد پیشرفت فیزیکی امیدواریم 1402 به نتیجه برسد.

    فرزین با تاکید بر صرف هزینه برای تحکیم بستر در پروژه‌های اهواز با توجه به شرایط زمین این منطقه گفت: در شهر اهواز فعالیت زیادی داشتیم و یکی از جدیدترین موارد پروژه دیوان با 42 هزار متر زیربنا است که اکنون 3 درصد پیشرفت دارد.


    اجرای سه روش سرمایه‌گذاری در «ثجنوب»

    مهدی ابراهیمی معاون اداری و مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت فعلی شرکت اشتغال در حوزه ساخت‌وساز پروژه‌ها علی‌الخصوص مسکونی است، گفت: سه قالب پروژه در این شرکت اجرا می‌شود، در اولین روش ورود با عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم در زمین و ساخت است که هر دو بخش از سوی شرکت تأمین و اجرا می‌شود. مورد دوم مشارکت با مالک زمین و اجرا از سوی ثجنوب است و در مورد سوم این مجموعه به ‌عنوان مالک زمین، شریک سازنده جذب می‌کند.

    وی در خصوص اینکه تعیین این موضوع که پروژه‌ها در چه قالبی قرار بگیرد، بر اساس چه فاکتورهایی خواهد بود، گفت: بحث اقتصاد پروژه، ریسک سرمایه‌گذاری منطقه و سایر فاکتورهای ریسک در چارچوب مدیریت ریسک، ترتیب نوع اجرای این پروژه‌ها را مشخص می‌کند.

    معاون اداری و مالی «ثجنوب» در ادامه تأکید کرد: فرایندهای ساخت‌وساز این مجموعه در قالب فروش و پیش‌فروش به عموم عرضه می‌شود و درنهایت مجموعه به درآمدی می‌رسد که مبنای عملکرد شرکت از بُعد مالی است.


    رشد سودآوری در ثجنوب

    ابراهیمی با اشاره به سیر صعودی و روند رو به رشد درآمد این مجموعه طی سال‌های اخیر، گفت: سال مالی این شرکت پایان شهریورماه است که مجموعه ثجنوب در سال مالی پایان شهریور امسال 115 میلیارد تومان سود خالص و به ازای هر سهم 822 ریال سود محقق کرده که این رقم در سال گذشته 382 ریال به ازای هر سهم بوده است.

    وی گزارش سه‌ماهه اول شرکت را موردتوجه قرارداد و افزود: در دوره سه‌ماهه اول سال مالی جدید، ثجنوب 39 میلیارد تومان سود خالص محقق کرده که به ازای هر سهم 28 تومان است.

    این مقام مسئول در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب با اشاره به اینکه شرکت‌های ساختمانی پروژه محور هستند، گفت: در حال حاضر این مجموعه 20 پروژه فعال دارد که در فرایند ساخت‌وساز از فونداسیون تا مرحله نزدیک به پایانی، قرار دارند.

    وی با تأکید بر اینکه ثجنوب از نظر تداوم فعالیت شرکت شرایط مطلوبی دارد، تصریح کرد: از دیگر اقدامات این مجموعه، تعریف پروژه‌هایی است که توجیه اقتصادی کافی و متناسب دارند تا منافع سهامداران را حفظ کنیم.

    ابراهیمی در ادامه به ترکیب دارایی‌های شرکت اشاره و ارزش دفتری کل دارایی‌های ثجنوب را نزدیک به 574 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: روش ارزش‌گذاری از لحاظ گزارش‌گری مالی، «بهای تمام‌شده پس از کسر کاهش ارزش‌ها» است. از 574 میلیارد تومان ارزش دفتری کل دارایی‌ها، 82 درصد در پروژه‌ها و مابقی 13 درصد در دریافتنی‌ها که همان فروش دارایی‌هاست، قرار دارد.

    وی در پایان تأکید کرد: در این مجموعه تمامی مالیات‌ها تا سال 1399 تسویه شده و برای سال 1400 نیز در حال نهایی شدن است.


    تاریخ‌های مهم در ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری مسکن جنوب

    در ادامه این نشست مژده بادی‌الهی، رئیس ارزش‌گذاری شرکت تأمین سرمایه نوین در خصوص ارزش‌گذاری مجموعه «ثجنوب» گفت: در این ارزش‌گذاری مبنای کار صورت مالی حسابرسی شده 31 شهریور 1401، گزارش کارشناسان رسمی دادگستری، دارایی‌های شرکت، کارشناس حسابداری و حسابرسی هستند و تاریخ ارزش‌گذاری نیز 30 آذرماه 1401 است.

    وی با تأکید بر اینکه در ارزش‌گذاری سهام سه رویکرد تنزیل جریان نقدی، بازاری (ضرایب قیمتی) و خالص ارزش روز دارایی (NAV) مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: در ارزش‌گذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب با توجه به اینکه درآمدها، هزینه‌ها، سود و جریان نقدی برای دوره آتی قابل اتکا نیست از دو رویکرد NAV و بازاری (ضرایب قیمتی) استفاده شده است.

    بادی‌الهی ادامه داد: شرکت‌های ساختمانی و انبوه‌سازی عموما برای ارزش‌گذاری از رویکرد خالص ارزش روز دارایی‌ها یا NAV استفاده می‌کنند، ارزش سهام ثجنوب در این روش 2 هزار و 300 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 1680 تومان است.

    به گفته وی در رویکرد بازاری نیز که ضریب قیمت به سود خالص است، ارزش شرکت هزار میلیارد تومان و به ازای هر سهم 740 تومان ارزش‌گذاری شده است.

    رئیس ارزش‌گذاری شرکت تأمین سرمایه نوین در پایان افزود: در این ارزش‌گذاری ضریب اتکا 90 درصد به رویکرد بازاری تخصیص داده شد و در نهایت میانگین ارزش برآورد شده 1100 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 830 تومان محاسبه شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو