عصر خودرو

جهانگیری:

اولویت دولت انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پسابرجام است

عصر بازار- معاون رئیس جمهوری گفت: اولویت دولت انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پسابرجام و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است.

اولویت دولت انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پسابرجام است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری امروز(شنبه) در سومین روز از بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه های تهران افزود: ایران به دنبال انتقال فناوری های روز جهان و استفاده از همه ظرفیت های موجود فنی ومهندسی و منابع انسانی کشور بویژه در صنعت نفت است.
    وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و استفاده از فاینانس(تامین مالی) و منابع خارجی بویژه در فعالیت هایی که کمترین فشار را به منابع ارزی کشور وارد کرده و بازپرداخت آن ها از محل منابع همان طرح ها قابل پرداخت باشد، در اولویت دولت است.
    جهانگیری با تاکید بر اینکه بخش نفت و گاز مهم‌ترین و محوری‌ترین بخش اقتصاد کشور است، گفت: «ایران صنعتی» در آینده حول محور صنعت نفت پایه‌ریزی می‌شود.
    وی ادامه داد: سالیانه ده‌ها میلیارد دلار باید در صنعت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه آن سرمایه‌گذاری شود که مهم‌ترین شرط برای تحقق این مهم، شفافیت هرچه بیشتر قوانین و مقررات و اتکا به تجربه‌های گذشته در انعقاد قراردادها است.
    معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: امروز اصول حاکم بر قراردادهای نفتی کشور، اصول دقیقی بوده و متکی به دستاوردهای جهانی، تجربه های گذشته و قراردادهایی جذاب برای سرمایه‌گذاران است که حتی اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، در یکی، ‌دو هفته آینده انجام خواهد شد.
    وی، سرمایه‌گذاری در میادین مشترک از جمله غرب کارون و پارس جنوبی را از دیگر اولویت‌های دولت برشمرد و گفت: دولت اصرار دارد تا سهم صادراتی کشور به جایگاه پیش از تحریم‌ها بازگردد.
    جهانگیری از مسئولان وزارت نفت به دلیل آنکه با پیش‌بینی از اصول توافق برجام، با تدبیر، دوراندیشی و آینده‌نگری در کمتر از سه ماه شرایط را برای تحقق این مهم(افزایش صادرات نفت) فراهم کردند، تشکر کرد.
    وی افزود: گام‌های بسیار خوبی در مقوله فناوری‌ها و دانش بنیان کردن صنعت نفت برداشته و با تدابیر اندیشیده شده، ظرفیت‌های علمی کشور به کمک وزارت نفت می‌آید تا با حضور دانشگاه‌های معتبر کشور، در کنار میدان‌های نفتی شاهد ارتباط هرچه بیشتر این صنعت و دانشگاه‌ها خواهیم بود.
    این مقام مسئول همچنین بر لزوم داخلی کردن تجهیزات مهم، راهبردی و حساس وزارت نفت تاکید و خطاب به تولیدکنندگان داخلی توصیه کرد: با برندهای معتبر دنیا در این زمینه مشارکت کرده و با بروز کردن تولیدات، نگاهی به بازارهای فراتر از بازار کشور داشته باشند.
    وی گفت: بهینه‌کردن مصرف سوخت در بخش‌های خانگی و حمل و نقل، گازرسانی به شهرها و روستاها، کارخانجات و نیروگاه‌ها از جمله اولویت‌های صنعت نفت در سال 95 است.
    جهانگیری تاکید کرد: ایران باید سهم و نقش واقعی در تامین انرژی جهان داشته باشد و در این زمینه با اولویت قرار دادن تامین انرژی کشورهای همسایه به ظرفیت‌ها و منابع داخلی کشور اعتماد داشته باشد.

    ** اقتصاد مقاومتی برون‌گرا و دانش‌بنیان
    وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان ساخت: این سیاست‌های به‌دنبال محدودکردن ایران نیست بلکه استفاده از همه ظرفیت‌های کشور، برون‌گرایی و تعامل مثبت سازنده با کشورها، استفاده از فناوری‌های روز، عدالت‌محوری، محور قرار دادن بخش خصوصی (به معنای مردمی کردن اقتصاد) و تکیه بر علم روز در آن دنبال می‌شود.
    جهانگیری یادآور شد:‌ دولت در سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، تلاش کرد با سیاستگذاری مناسب اقتصاد کشور کمترین تاثیرپذیری از این شرایط را داشته باشد.
    وی گفت: برگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور، قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد برای بخش‌های فعال اقتصادی، کاهش و کنترل تورم از 40 به 11 درصد، بازگشت رونق به اقتصاد کشور و حاکم شدن انضباط مالی کامل بر حرکت‌های دولت، از جمله دستاوردهای قابل توجه دولت در سال‌های گذشته است.
    جهانگیری یادآورشد: ماه‌های گذشته شاهد حضور گسترده هیات‌های خارجی و بین‌المللی در ایران بودیم که مهم‌ترین پیام این حضور، برخوردار بودن ایران از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند آن را در این مقطع از تاریخ به یکی از کانون‌های توسعه جهان تبدیل کند.
    وی گفت: دولت به دنبال توسعه هرچه سریع‌تر کشور با تکیه بر منابع طبیعی سرشار، نیروی انسانی کارآمد، بازار بزرگ ایران و منطقه است که با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی و اجرایی می‌شود.
     این نمایشگاه چهار روزه که از پنجشنبه گذشته (16 اردیبهشت‌ماه) آغاز شده است، فردا (یکشنبه) به کار خود پایان می‌دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها