عصر خودرو

وزیر نفت خبر داد:

افزایش ۴ میلیارد دلاری تولیدات پتروشیمی

عصر بازار- وزیر نفت از افزایش صادرت نفت و میعانات ایران در این ماه به روزانه ۲.۴ میلیون بشکه خبرداد و افزود: تولید محصولات پتروشیمی در امسال نیز ۴ میلیارد دلار افزایش خواهد داشت.

افزایش ۴ میلیارد دلاری تولیدات پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه نفت،‌گاز،‌پالایش و پتروشیمی که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت و نمایندگان مجلس و فعالان صنعت نفت در سومین روز نمایشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط پس از برجام می‌توانیم درون‌زایی ایجاد شده در تحریم را توسعه دهیم،در عین حال با باز شدن فضای همکاری با خارجی‌ها برون‌گرایی در صنعت نفت را محقق کنیم و از ایران سکویی برای صادرات کالا و خدمات به کشورهای منطقه بسازیم.

    وی مهمترین و اولین دستاورد دولت پس از برجام را افزایش صادرات نفت دانست و گفت: در تحریم ما روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم که این رقم با میعانات گازی به یک ملیون و 350 هزار بشکه در روز بالغ می‌شد اما در حال حاضر در ماه جاری صادرات روزانه نفت به 2 میلیون بشکه خواهد رسید که با احتساب میعانات گازی به 2.4 میلیون بشکه بالغ خواهد شد.

    وزیر نفت تصریح کرد: سیاست نظام افزایش تولید و صادرات نفت‌ تا بدست آوردن سهم از دست رفته ایران در بازار است و چیزی هم نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد.

    وی در ادامه گفت: برای سرمایه‌گذاری در نفت نه تنها از منابع داخلی بلکه از منابع خارجی هم باید استفاده کنیم و چارچوب قراردادهای نفتی هم بر همین اساس نوشته شده است.

    زنگنه گفت: صدها هزار فرصت شغلی در قالب این قراردادها برای شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌شود چرا که خارجی‌ها فقط مدیریت می‌کنند و اجرا به شرکت‌های داخلی سپرده می‌شود به گونه‌ای که 60 درصد تا دو سوم قرارداد توسط ایرانی‌ها اجرا خواهد شد و فناوری‌ها در کشور رشد می‌کند.

    وی تاکید کرد: به طور طبیعی اولویت‌های ما در قراردادهای جدید، میادین مشترک و میادینی است که نیاز به افزایش بازیافت دارند.

    زنگنه ادامه داد: قراردادهای ما در غرب کارون و پارس جنوبی و افزایش برداشت در میادین جنوب کشور در حال نهایی شدن است.

    وزیر نفت ادامه داد: ما توسعه صنعت پتروشیمی را برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی دنبال می‌کنیم، چنانکه امسال ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی 8 میلیون تن به ارزش 4 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که شامل تولید متانول، اوره، اتیلن و دیگر محصولات بالادستی خواهد بود.

    زنگنه با بیان اینکه یکی از تلاش‌های وزارت نفت افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی است گفت: امسال با ورود اولین واحد پالایشگاه خلیج فارس دیگر وارد کننده بنزین نخواهیم بود و از سال آینده صادرکننده بنزین خواهیم شد.

    وزیر نفت درباره توسعه گازرسانی در کشور گفت: از سال 91 تا 94 حدود 50 درصد به برداشت ما از گاز پارس جنوبی اضافه شده و میزان برداشت ما از 240 میلیون مترمکعب به 360 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است که با توسعه گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها امسال روزانه 20 میلیون لیتر صادرات گازوئیل خواهیم داشت.

    وی اضافه کرد: طرح‌های مربوط به کنترل مصرف از جمله طرح پیمایش نیز در این موضوع موثر بوده که ادامه خواهد یافت.

    وزیر نفت ادامه داد: شرکت ملی گاز 8 هزار میلیارد تومان در سال گذشته در توسعه گازرسانی به شهرهای کوچک هزینه کرده و همین رقم هم در سال جاری هزینه خواهد شد و گازرسانی به سیستان و بلوچستان هم در دست اجرا است.

    زنگنه با تاکید بر اینکه در پایین دست باید بخش خصوصی را تقویت کنیم گفت: می‌توانیم نه تنها صنعت نفت را توسعه دهیم بلکه کل اقتصاد کشور را با رشد مواجه کنیم.

    وی با اشاره به فرصت نمایشگاه نفت تهران برای برقرای ارتباط بین شرکت‌های ایرانی و خارجی گفت: گرفتن بازار و بدست آوردن آن از جمله مهمترین اهداف ما در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها