عصر خودرو

بیم و امید بورس در کانال ۶۶ هزار واحدی

عصر بازار: شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه ۱۸۱ واحد(معادل ۲۷/ ۰ درصد) کاهش یافت و به رقم ۶۶ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. حجم معاملات روز گذشته با ۱۷ درصد افت به ۳۹۰ میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با ۵۴ درصد کاهش به ۷۰۵ میلیارد ریال رسید.

بیم و امید بورس در کانال ۶۶ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نمادهای فملی و رمپنا بیشترین تاثیر بر افت شاخص کل را داشتند در حالی که تاپیکو و مبین بیش از سایر نمادها موجب رشد شاخص شدند. فملی که از 7 مرداد ماه بازگشایی شده است برای پنجمین روز متوالی بیشترین اثر را بر کاهش شاخص کل داشت. نماگر بازار در آغاز معاملات دیروز روندی کاهشی را طی کرد گرچه در ساعات پایانی با اندکی افزایش مقداری از افت خود را جبران کرد.

    به این ترتیب شاخص برای هشتمین روز کاری متوالی در کانال 66 هزار واحدی نوسان داشت. در شرایطی که امیدواری‌ها درباره وضعیت آینده اقتصاد کشور می‌تواند موجب رشد شاخص شوند اما انتشار گزارش‌های نسبتا ناامید‌کننده سه ماهه شرکت‌های بورسی و وضعیت عمومی نامناسب آنها از جمله موانع بر سر راه رشد شاخص کل هستند. افت قیمت کالاهای جهانی نیز از دیگر عوامل اثر‌گذار بر بازار سهام بوده است. در شرایطی که نفت برنت پس از 6 ماه به زیر 50 دلار رسید و مس کمترین قیمت 7 ساله خود را تجربه می‌کند، برخی شرکت‌های فعال در بورس نیز از تحولات جهانی اقتصاد متضرر شده‌اند.

    پیمان ارمغان در همین زمینه وضعیت فعلی بورس را چنین تشریح کرد: با توجه به انتشار گزارش‌های سه ماهه و پوشش‌های نامناسب صنایع عمده مانند فلزات و پالایشی‌ها و اعلام تعدیل منفی برخی نمادها که تاثیر اساسی بر بورس کشور دارند و از طرفی به دلیل نوسان رو به پایین قیمت نفت و سایر کالاهای جهانی، خوش‌بینی‌های پساتوافق تا حدی کمرنگ شده است. به این ترتیب بازار به این نتیجه رسیده است که در شرایط فعلی وضع عمومی شرکت‌ها چندان مناسب نیست که بتوان به رشد پایدار آنها دل بست. از طرفی با توجه به خوش بینی‌ها و امید به تغییر شرایط اقتصادی در اثر اجرای توافق و خروج از رکود، شاهد ریزش شاخص نیز نیستیم.

    این کارشناس بازار سهام افزود: به‌عنوان نمونه در این روزها شاهد انتشار اخبار مثبتی درباره نمادهای گروه خودرو و احتمال حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این شرکت‌ها بودیم اما نهایتا با وجود ابهامات،خوش‌بینی چندانی پدید نیامده است، بنابراین گرچه نوعی خوش بینی کلی وجود دارد که با حل مناقشه 12 ساله سیاست خارجی کشور، بازارها رونق مجدد بیابند و شرکت‌ها به مدار رشد بازگردند، اما با توجه به نامناسب بودن شرایط کلی برخی نمادهای اثرگذار و ابهام درباره آینده، شاهد تغییر محسوسی در شاخص کل بورس نیستیم.

    برچسب ها