عصر خودرو

شیرین کامی سهامداران «وسپهر» با عرضه اولیه توسعه نیشکر

عصر بازار- بزودی با عرضه اولیه «توسعه نیشکر و صنایع جانبی» از زیرمجموعه‌های «وسپهر»، برای نخستین بار در بازار سرمایه سهام شاهد حضور این صنعت در بورس خواهیم بود؛ صنعتی سودآور که به‌دلیل شرایط خاص بازار شیرین کننده‌ها، به زعم تحلیلگران اقتصادی، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.اما چرا؟

شیرین کامی سهامداران «وسپهر» با عرضه اولیه توسعه نیشکر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳:۰۰

    *چشم‌انداز روشن سرمایه‌گذاری در شکر

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»؛ ارزش بازار جهانی شیرین کننده ها بالغ بر 65 میلیارد دلار است که 80 درصد محصولات مرتبط با آن از طریق نیشکر و فرآورده های آن تامین می شود.

    استان خوزستان که از گذشته مهد کشت نیشکر در ایران است حدود 40 درصد از تولید و صادرات این محصول را با ظرفیت 20 میلیون تن در سال دارد.

    بررسی وضعیت تولید نیشکر در یک دهه اخیر، نشان از نوسانات بسیار زیادی می دهد که حاصل عوامل مختلفی از جمله نوسانات تقاضا، معضلات آبی و محدودیت های تولید و صادرات می شود. در ابتدای دهه 90 تولید سالانه نیشکر بالغ بر 5.6 میلوین تن بود که این رقم متاسفانه در سال 1391 با اندکی کاهش به 5.3 میلوین تن رسید. اما از سال 1392 تا 1396 روند تولید نیشکر افزایشی بود و از 6.5 میلیون تن به 7.9 میلیون تن رسید.

    در سال های 1397 و 1398 روند تولید نیشکر افول قابل توجهی داشت و تا 4.5 میلون تن کاهش یافت. این میزان در سال 1399 به دلیلی از جمله بهبود باران های موسمی به 7.7 میلیون تن رسید اما مجددا در سال 1400 به 5.9 میلیون تن تقلیل یافته و آخرین دهه قرون را با کمتر از تولید سالانه 6 میلیون تن به پایان رساند. اما به راستی بزرگترین تولید کننده این محصول در ایران کدام شرکت است؟

    *جایگاه ویژه «توسعه صنایع نیشکر و صنایع جانبی»

    هم اکنون هلدینگ توسعه صنایع نیشکر و صنایع جانبی، با سهامداری فعال شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، با سهم 40 درصدی از تولید داخلی این محصول، بزرگترین و فعالیترین شرکت و فراوری نیشکر در ایران است. بررسی صورت های مالی نشان می دهد که در سال مالی 1400، سود خالص شرکت اصلی 18.339 میلیاردریال و سود و زیان تلفیق 39.134 میلیاردریال بوده است.

    شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال 1401 توسط سازمان خصوصی‌سازی حدود 90 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است و مانند بسیاری از واگذاری های سال های اخیر در انتظار خریدار با اهلیت ثابت شده و یا عرضه بلوکی در بورس است.

    تحلیلگران بزارهای مالی ارزش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را 100 همت(100 هزار میلیارد تومان) برآورد می‌کنند.

    به گفته عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سهام این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین عرضه تاریخ بورس بزودی عرضه می‌شود.

    کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سهامدارن «وسپهر» بیشترین سود را از عرضه اولیه توسعه نیشکر و صنایع جانبی خواهند برد.

    برچسب ها