عصر خودرو

انفجار سنگ‌آهنی در رینگ صادراتی

عصر بازار- بورس کالا در روزهای اخیر نسبت به گذشته با رونق روبه‌رو شده است. افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین رونق اقتصادی چین توانسته تحولاتی را در بازارهای محصولات فلزی جهانی ازجمله ایران به وجود آورد.

انفجار سنگ‌آهنی در رینگ صادراتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن،  علاوه بر رونق رینگ فلزات اساسی در بورس کالا، محصولات داخلی مورد استقبال خریداران خارجی نیز قرار گرفته و صف‌های تقاضای طولانی را برای سنگ‌آهن رقم زده که نشان از روزهای امیدبخش تولیدکنندگان داخلی در کشور دارد.


    آمار بورس کالا
    این در حالی است که در معاملات بورس کالای ایران، 55هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت فلات مرکزی ایران در تالار صادراتی با صف تقاضای 165هزار تنی خریداران روبه‌رو شد و در پایان با رقابت 12 دلاری به بهای 40 دلار و 10 سنت به فروش رفت. این محموله که بهای پایه 28 دلار و 16 سنت داشت با 3 تقاضا روبه‌رو و درنهایت نزدیک به 12 دلار بالاتر از قیمت پایه فروخته شد.
    این محموله مگنتیتی درشت‌دانه با عیار 60درصد از سوی شرکت سنگ‌آهن مرکزی عرضه شد و قرار است خریدار از 29اردیبهشت از درب معدن چاه گز اقدام به بارگیری آن کند.


    افزایش قیمت‌های جهانی
    مدیر کالایی کارگزاری بانک صنعت و معدن معتقد است، افزایش قیمت‌های جهانی یکی از دلایل اصلی رونق در بورس کالا و همچنین استقبال خریداران خارجی محصولات فولادی در رینگ صادراتی است.
    رضا مناجاتی  با اشاره به اینکه بخش بسیار زیادی از سنگ‌آهن و فولاد در کشور چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: درحال‌حاضر تقاضای محصولات در چین افزایش داشته و همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی این کشور نیز تاحدودی بهبود پیدا کند که همه این موارد موجب شده قیمت سنگ‌آهن در کشور افزایش یابد. وی در ادامه پیش‌بینی کرد قیمت‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد اما با شیب زیاد افزایش پیدا نکند. مناجاتی با اشاره به اینکه حجم معاملات بورس کالا در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: قیمت سنگ‌آهن بورس کالا در این هفته نسبت به اسفند سال 94 از 100درصد رشد برخودار شده و متناسب با آن نیز حجم معاملات افزایش یافته است.
    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا می‌توان امیدوار بود تولیدکنندگان داخلی امسال از رشد قیمتی برخوردار شوند، بیان کرد: با توجه به افزایش میزان مصرف سنگ‌آهن، به احتمال زیاد تولیدکنندگان داخلی در سال 95 با افزایش میزان تقاضا و فروش مناسبی روبه‌رو خواهند شد.

     


    افزایش تقاضا
    در این‌باره مدیر معاملات کارگزاری نهایت‌نگر نیز معتقد است، به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن و به تبع آن فولاد و شمش و همه محصولات نهایی فولادی در هفته‌های اخیر، معامله سنگ‌آهن در بورس کالا مورد استقبال قرار گرفته است. احمد بیات  با اشاره به اینکه تقاضا برای فولاد افزایش یافته است، بیان کرد: از آنجایی که محصولات بسیاری از تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن و فولاد در بورس کالا معامله می‌شود، در نتیجه حجم معاملات نیز در این بازار رشد بسیاری داشته است و خریداران داخلی و همچنین خریداران خارجی از رینگ صادراتی این محصولات را خریداری می‌کنند. وی با اشاره به اینکه قیمت سنگ‌آهن به کف قیمتی خود رسیده بود، اظهار کرد: پس از مدت‌ها قیمت این محصولات در جهان افزایش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت سنگ‌آهن در داخل کشور نیز با رشد روبه‌رو شد و شاید در آینده قیمت این محصولات از نوسان کمی نیز برخوردار شود.
    بیات با اشاره به اینکه تغییرات قیمتی سنگ‌آهن روی شرکت‌های معدنی تاثیرگذار است، بیان کرد: تغییرات قیمتی سنگ‌آهن روی میزان فروش و عرضه محصولات شرکت‌های سنگ‌آهنی مانند گل‌گهر و چادرملو، به شدت تاثیرگذار خواهد بود. به این ترتیب هر اندازه افزایش قیمت بیشتری در این حوزه به وجود آید، در فروش داخلی و محصولات صادراتی آنها اثرگذار خواهد بود و می‌توان امیدوار بود این شرکت‌ها از رکود خارج شوند. نوربخش، کارشناس رینگ فلزات شرکت کارگزاری مبین سرمایه نیز به بورس‌نیوز گفت: در معاملات سال جاری قیمت‌های جهانی فلزات رو به افزایش بوده که این امر معاملات محصولات فلزی در بورس کالا را تحت تأثیر قرار داده و تغییرات مثبتی در قیمت‌ها اعمال کرده است.
    وی نخستین عامل را افزایش قیمت‌های جهانی دانست و بیان کرد: تطبیق قیمت‌های داخلی با جهانی موجب شده رقابت میان خریداران تشدید و همچنین قیمت برخی کالاهای داخلی نیز از رشد برخوردار شود.
    این کارشناس معاملات کالایی پیش‌بینی کرد که روند افزایشی قیمت‌ها در سال 95 ادامه‌دار باشد و گفت: در صورتی که پروژه‌های ملی بیشتری راه‌اندازی شود به میزان محصولات اولیه بیشتری نیاز است و هر اندازه سرعت این پروژه‌ها بیشتر باشد، میزان تقاضا تحرک زیادتری پیدا خواهد کرد.
    نوربخش درباره پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار جهانی نیز اظهار کرد: در دو ماه گذشته جهت حرکتی قیمت‌ها در بازارهای جهانی رو به بالا بوده است، اما با این وجود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی پیرامون روند قیمت‌ها ارائه کرد و باید دید سیاست‌های جدید مصرف‌کنندگان بزرگ و اثرگذار در بازارهای بزرگ چگونه خواهد بود.

    سخن آخر...
    به‌طور کلی دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن در تالار صادراتی بورس کالا و همچنین رقابت بر سر این کالا را می‌توان صعودی بودن بهای سنگ‌آهن در بازارهای بین‌المللی و ایران دانست اما با توجه به افزایش نیافتن عرضه متناسب با تقاضا در بخش فولاد پیش‌بینی می‌شود روند صعودی آن ادامه یابد. از سوی دیگر کاهش قیمت دلار محرک دیگری برای افزایش قیمت‌ها خواهد بود.
    البته با توجه به انتشار شاخص مدیران خرید چین برای ماه آوریل نمی‌توان به عکس‌العمل قیمت برخی کالاها نظیر مس و روی امیدوار بود اما شاخص قیمت مواد اولیه در آوریل در مقایسه با ماه مارس رشد داشته که نشان‌دهنده بهبود در این بخش‌ها است.
    هرچند برخی تلاش‌های چین برای تسهیل فرآیند وام‌دهی به بخش صنعت و زیرساخت در حال خنثی شدن است اما در بازه میان‌مدت نباید انتظار بازگشت قیمت‌ها به گذشته را داشت. حتی در حوزه سنگ‌آهن سه عامل شامل رشد هزینه‌های حمل دریایی، تداوم کاهش موجودی انبارها و ارزش دلار و نیز وضعیت ناپایدار استرالیا و برزیل در تولید به دلیل شرایط جوی، سبب خواهد شد تا چند ماه آینده شرایط ناپایدار باشد و کاهش شدید قیمت‌ها اتفاق نیفتد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها