عصر خودرو

اعلام جزئیات مذاکرات نفتی با توتال؛

تولید نفت از بزرگترین میدان مشترک ایران و عراق افزایش یافت

عصر بازار- مدیرعامل شرکت متن با اشاره به افزایش تولید نفت از بزرگترین میدان مشترک با عراق از ادامه مذاکرات با توتال فرانسه برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی خبر داد.

تولید نفت از بزرگترین میدان مشترک ایران و عراق افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عبدالرضا حسین نژاد امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت افزایش تولید نفت از میادین غرب کارون، گفت: هم اکنون تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی با حفاری سه حلقه چاه تولیدی علاوه بر تولید قبلی 7500 بشکه افزایش یافته است، گفت: براساس برنامه زمان بندی پیش بینی می‌شود تا پایان شهریورماه، 60 هزار بشکه به ظرفیت تولید آزادگان جنوبی علاوه بر 50 هزار بشکه قبلی اضافه خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اعلام اینکه در حال حاضر ظرفیت نفت درجای غرب کارون را ٦٤ میلیارد بشکه است، افزود: از ابتدای امسال تولید فاز نخست آزادگان شمالی و یادآوران آغاز شده و هم اکنون مجموع تولید این دو میدان به 80 هزار بشکه رسیده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت تولید 160 هزار بشکه نفت در غرب کارون ایجاد شده است، بیان کرد: تولید میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران در فاز نخست به صورت تدریجی افزایش می یابد.

    وی با یادآوری اینکه در روزهای آینده، نفت آزادگان شمالی و یادآوران برای صادرات به مخازن نفتی منتقل می شود، در خصوص مذاکره به شرکتهای چینی برای توسعه فاز ٢ میدان نفتی آزادگان شمالی و یادآوران هم توضیح داد: در میدان یادآوران هنوز بر روی قیمت و شرایط در حال مذاکره هستیم و در مورد آزادگان شمالی نیز چینی ها هنوز پیشنهاد مالی خود را ارائه نکرده اند.

    مدیرعامل شرکت متن با تاکید بر اینکه چنانچه در فاز دوم توسعه میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران با چینی ها به توافق نرسیم، توسعه این میدان‌ها در قالب قراردادهای جدید به مناقصه خواهد رفت، درباره امضای قرارداد محرمانگی با توتال فرانسه هم گفت: این قرارداد به معنای این است که شرکت توتال اطلاعات اولیه ای را که از شرکت نفت درباره این میدان دریافت می کند در اختیار شرکت دیگری قرار ندهد، همچنین قرار شده است توتال تا یک ماه اولیه گزارش و برنامه اولیه را درباره آزادگان جنوبی در اختیار شرکت نفت قرار دهد.

    به گفته حسین نژاد، واگذاری توسعه میدان‌های غرب کارون در قالب قراردادهای جدید نفتی به این معنا نیست که شرکت‌های داخلی توان توسعه این میدان‌ها را ندارند؛ زیرا توسعه این میدان‌ها به منابع مالی فراوانی نیاز دارد که شرکت‌های داخلی فاقد این منابع هستند.

    وی درباره تولید میدان یاران شمالی هم اظهار داشت: توسعه این میدان هم اکنون از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است و تا شهریور ماه تولید 30 هزار بشکه ای از آن محقق می شود.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه فنت درباره توسعه میدان مشترک آذر هم تصریح کرد: توسعه این میدان تا حدودی از برنامه عقب است اما با توجه به اینکه مشکل منابع مالی آن حل شده است، انتظار داریم در نیمه دوم امسال تولید30 هزار بشکه ای از این میدان محقق شود.

    این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه امسال 90 هزار بشکه به ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون افزوده می شود، خاطرنشان کرد: در مجموع دو سال اخیر و امسال، ظرفیت تولید غرب کارون به 300 هزار بشکه نفت در روز افزایش می یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها