عصر خودرو

با بررسی قیمت محصولات فولادی از ابتدای امسال مشخص شد

فولاد در کف؟

عصر بازار: ترمز افت قیمت محصولات فولادی پس از قرار گرفتن در سراشیبی که برای نزدیک به دو سال ادامه داشت کشیده شد تا انتظارها برای بهبود شرایط این بازار تقویت شود.

فولاد در کف؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رسیدن فولاد به کف قیمتی، اتفاقی است که کارشناسان آن را تایید می‌کنند و به فال نیک می‌گیرند. آنها همچنین عقیده دارند در حال حاضر قیمت‌ محصولات فولادی به کف خود رسیده‌ است و برای کاهش قیمت‌ بیش از رقم‌های فعلی توجیهی وجود ندارد، زیرا در حال حاضر نه تقاضایی در بازار وجود دارد و نه تولیدکنندگان تمایلی به عرضه چشمگیر تولیداتشان با قیمت‌های فعلی دارند. بر این اساس نگاهی به میانگین تغییرات قیمتی محصولات فولادی در بازار از ابتدای امسال تا کنون نشان می‌دهد که میانگین قیمت‌ میلگرد سایز نرمال در بازار 1517 تومان بوده است، عددی که طی حدود 10 روز گذشته نیز با ثبات همراه بوده است. افت قیمت میلگرد و ثبات آن در حالی است که محصول هم‌خانواده آن یعنی تیرآهن روندی عکس را طی کرده است و در روزهایی که رکود، بازار میلگرد را به سراشیبی سقوط کشاند، این محصول حتی با رشد قیمت نیز همراه بود. رشد قیمت تیرآهن در روزهای رکود اما در حالی بوده است که طی حدود 10 روز گذشته این محصول نیز با ثبات نسبی قیمت‌ها همراه بوده است. به این ترتیب کارشناسان و فعالان بازار عقیده دارند بازار فولاد به کف قیمت‌ها رسیده است، اتفاقی که حامل پیام‌هایی خوب برای فعالان حوزه فولاد است. به عقیده کارشناسان رسیدن بازار به سطح فعلی می‌تواند به معنای امیدواری به بهبود شرایط باشد، زیرا ثبات قیمت‌ها در کنار کاهش عرضه تولیدکنندگان فولاد در بورس کالا می‌تواند به معنای انتظار فعالان برای روزهایی بهتر باشد. کاهش عرضه فولاد در بورس کالا در حالی است که تولیدکنندگان پیش از این به علت کمبود نقدینگی و همچنین رکود در بازار،‌ حاضر به عرضه محصولات خود با قیمت‌هایی پایین‌ در بورس کالا بودند، اتفاقی که حالا کمتر شاهد آن هستیم. قیمت فولاد اما در حالی به کف خود رسیده است که از نگاه کارشناسان امکان ندارد قیمت‌ها در شرایط عادی بیش از این با کاهش همراه شوند.


    یک کارشناس بازار فولاد در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر قرار باشد قیمت‌ها بیش از این با کاهش همراه شوند صنعت و تولید نمی‌تواند دوام بیاورد، بنابراین اگر تولیدکننده‌ای برای حفظ حیات خود نیاز به کاهش قیمتی بیش از چیزی که حالا جریان دارد داشته باشد، ناچار است از کیفیت محصول خود بکاهد که این اتفاق نیز تا جایی امکان دارد و نمی‌تواند همواره ادامه باشد. به عقیده مهدی سرلک چنانچه دولت بتواند واردات فولاد را به کشور مدیریت کند و از ورود محصولات فولادی ارزان قیمت به کشور که عمدتا چینی هستند جلوگیری کند، تولیدکنندگان بیش از این به استراتژی کاهش قیمت نیاز نخواهند داشت. از سوی دیگر موضوعی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است «در شرایطی که قیمت‌ها به کف می‌رسند دلیلی بر کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود ندارد، زیرا چنین اقدامی تاثیری در تقاضا نخواهد گذاشت؛ در واقع به جای کاهش قیمت‌ها باید تقاضا را مدیریت کرد، تقاضایی که در پی افت قیمت‌ها و در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها دست از خرید می‌کشد»؛ اینها را مدیر بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید و تاکید دارد در شرایط فعلی که قیمت‌ها به کف رسیده‌اند و کیفیت محصولات تولیدی در برخی کارخانه‌ها نیز در نتیجه تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید تحت تاثیر قرار گرفته است، باید به جای کاهش قیمت تقاضا را مدیریت کرد. نعمت‌الله محسنی عقیده دارد در شرایط فعلی آنقدر که تثبیت قیمت به فعال شدن تقاضا کمک می‌کند؛ کاهش قیمت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد، زیرا انتظار کاهش قیمت بیشتری به همراه می‌آورد.


    سقوط میلگرد، صعود تیرآهن

    اما با وجود اینکه ثبات قیمت فولاد در کف نوید بخش بازگشت قیمت‌ها و بازار به دوران رونق است و از سویی مدیر بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان به تلاش برای ثبات قیمت‌ها تاکید می‌کند؛ نگاهی به روند تغییرات قیمت تیرآهن که بر خلاف ریزشی بودن میلگرد در برخی مواقع با رشد نیز همراه بوده است این سوال را ایجاد می‌کند که چنانچه بازار با رونق همراه شود و تقاضا برای تیرآهن افزایش پیدا کند، آیا ممکن است این بازار دچار انحصار در عرضه شود؟


    بر این اساس نگاهی به قیمت‌ تیرآهن شاخه سبک ذوب‌آهنی نشان می‌دهد که قیمت این محصول از ابتدای امسال تا کنون از زیر 320 هزار تومان شروع شده و در طول سال با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب در محدوده 323 هزار تومان قرار گرفته است. نگاهی به روند تغییرات قیمت تیرآهن شاخه سنگین ذوب‌آهن از ابتدای امسال نیز نشان می‌دهد که قیمت این محصول از ابتدای امسال از حدود 760 هزار تومان به نزدیک 870 هزار تومان رسیده و روندی کاملا صعودی داشته است. بررسی روند تغییرات قیمت تیرآهن در کنار میلگرد (که هر دو از مواد اولیه مشترک تشکیل می‌شوند) این سوال را به همراه دارد که چرا قیمت میلگرد از ابتدای امسال روندی کاهشی داشته اما تیرآهن درست عکس این جریان حرکت کرده است؟ در پاسخ به این سوال اگرچه مدیر بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده تیرآهن کشور عقیده دارد که قیمت تیرآهن در نتیجه توجه به بازاریابی و تنظیم سیستم توزیع حفظ شده است تا فعالان آن در بازار با زیان مواجه نشوند؛ اما رئیس‌ اتحادیه آهن‌فروشان نظر دیگری دارد. محمد آزاد در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عقیده دارد ذوب‌آهن اصفهان درجریان فروش تیرآهن از امتیاز خود به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده تیرآهن استفاده کرده و تنها چند خریدار را به‌صورت ویژه برای خود انتخاب کرده است.


    اما بازتاب این اقدام ذوب‌آهن که «محسنی» از آن با عنوان «تنظیم بازار و سیستم توزیع» یاد می‌کند و «آزاد» آن را «استفاده ذوب‌آهن از امتیازهای ویژه» تعبیر می‌کند باعث شده است که عمده فعالان بازار از سود حوزه تیرآهن محروم شوند و در عوض سود این حوزه بین چند فعال خاص تقسیم شود. همچنین اقدام ذوب‌آهن اصفهان برای تنظیم بازار باعث شده است تا بعد از چندین روز ثبات قیمت در تیرآهن، تنها طی دو روز گذشته نزدیک به 5 درصد به قیمت این محصول در بازار افزوده شود. با تمام این تفاسیر سوال اصلی همچنان پابرجاست؛ اینکه در شرایطی که قیمت میلگرد با ریزش همراه بوده است، تیرآهن چگونه روند صعودی در بازاری راکد را طی کرده است؟ حتی اگر پاسخ چنین سوالی را تنظیم بازار از سوی ذوب‌آهن در نظر بگیریم (و نه اعمال انحصار) نتیجه این اقدام در روزهایی که بازار با رسیدن قیمت‌ها به کف انتظار بازگشت تقاضا و رونق را دارد چه خواهد بود و چه تاثیری در اقتصاد کشور خواهد داشت؟

     

    برچسب ها