عصر خودرو

قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی افزایش داشت

عصر بازار- قیمت جهانی کالاهای اساسی پس از ۴ سال کاهش، در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی نسبت به ماه قبل از آن ۰.۷ درصد افزایش یافت.

قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی افزایش داشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سازمان کشاورزی و خوار و بار جهانی (فائو) اعلام کرد، قیمت جهانی مواد غذایی اساسی پس از 4 سال کاهش، در ماه آوریل برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است.

    بر این اساس، متوسط شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه آوریل به 151.8 واحد رسید که 0.7 درصد نسبت به ماه مارس افزایش داشت. البته این رقم تقریبا 10 درصد کمتر از رقم یک سال قبل و بیش از یک سوم کمتر از بالاترین رقم های سال 2011 است.

    این افزایش تدریجی عمدتا ناشی از افزایش قیمت روغن پالم و تا حدی رشد قیمت غلات بوده، در حالی که قیمت شکر پس از افزایش قیمت قابل توجه در ماه مارس، در این ماه کاهش داشته است.

    شاخص قیمت مواد غذایی فائو، یک شاخص تجاری بین المللی است که قیمت های 5 گروه کالایی کلیدی را در بازارهای جهانی رصد می کند. این 5 گروه عبارتند از: غلات اصلی، روغن های نباتی، لبنیات، گوشت و شکر. کاهش این شاخص در طی سال گذشته ناشی از افزایش عرضه مواد غذایی، کند شدن رشد اقتصاد جهانی و تقویت ارزش دلار بوده است.

    بر اساس این گزارش، شاخص قیمت غلات فائو در ماه آوریل 1.5 درصد افزایش یافته که عمدتا ناشی از  افزایش قیمت جهانی ذرت تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا بوده است. اما قیمت برنج کاهش داشت، در حالی که قیمت گندم رشدی محدود را شاهد بود.

    فائو پیش بینی خود از میزان تولید غلات جهان در سال 2016 را اندکی افزایش داد و به 2.526 میلیارد تن رساند که عملا همان مقدار تولید سال 2016 است.

    بر اساس این گزارش، انتظار می رود حجم ذخایر جهانی غلات در طی فصل جدید به میزان 3.3 درصد معادل 21 میلیون تن کاهش یابد. پیش بینی می شود حجم ذخایر در کشورهای برزیل، تایلند، هند، چین، مراکش، ایران، آرژانتین و آفریقای جنوبی بیشترین کاهش را داشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها