عصر خودرو

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران تشریح کرد؛

تاثیرات کاهش تورم در بازار سرمایه

عصر بازار- به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، کاهش تورم که به طور منطقی و قانونی کاهش نرخ سود بانکی را به همراه دارد، در بلندمدت به افزایش سوددهی در بازار سرمایه منجر می شود.

تاثیرات کاهش تورم در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» در خصوص چشم انداز بازار سرمایه گفت: مجموع سود اعلامی شرکت های پذیرفته شده در بورس در آخرین روز معاملاتی فروردین ماه 1395، رقمی معادل  42.500 میلیارد تومان (بدون احتساب زیان شرکت های زیان ده) اعلام شده است. سرمایه گذاران در بازار سرمایه، شرکت هایی با این مقدار سود را حدودا 340 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری نمودند. در واقع بازگشت سرمایه در بورس رقمی معادل 7.54 سال است.

    او افزود: اما در بازار پول نرخ سود بانکی اعلامی 18 درصد است و نرخ های موثر اوراق دولتی نیز ارقامی بالای 22درصد نیز را نشانه گرفتند. در چنین شرایطی یک سرمایه گذار می تواند در بازار بدون ریسک، بازگشت سرمایه کمتر از  5 ساله داشته باشد اما در بازار سرمایه همراه با ریسک بازگشت سرمایه حدودا 7.5 ساله دارد. این موضوع خود مهمترین ترمز پیش روی رشد شاخص است.
    بهزادفر در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از راه های کشف نرخ سود بانکی مناسب، تحلیل نرخ است. عموما نرخ های سود بانکی مقداری بالاتر از نرخ تورم قرار می گیرند تا سرمایه گذاران مقداری سود موثر داشته باشند و از بابت سرمایه گذاری در بازار پول خسارتی نبینند. البته در برخی از کشورها این موضوع صدق نمی کند و حتی نرخ سود بانکی از نرخ تورم نیز پایین تر است. در کشور ما نیز در سال های گذشته این اختلاف وجود داشت و حتی در برخی از سال ها نظیر ابتدای دهه 90 این اختلاف منفی نیز بود. در حال حاضر تورم در اولین ماه سال 95 طبق اعلام مرکز ملی آمار  0.4درصد و طبق آمار بانک مرکزی 0.5 درصد  اعلام شد که  این رقم در 25 سال گذشته بی سابقه بوده است. تورم نقطه به نقطه نیز کماکان کاهشی و معادل 7.7درصد است. همچنین تورم 12 ماه گذشته نیز کاهشی و رقمی معادل 10.8درصد است. به نظر می رسد تا قبل از تابستان تورم 12 ماهه نیز به زیر 10درصد کاهش یابد. در چنین شرایطی اختلاف بیش از 10 درصدی بین نرخ موثر سود در داخل کشور و نرخ تورم به ضرر بازارهای موازی از قبیل بازار سرمایه خواهد بود.
    به گفته بهزادفر، بسیاری از اقتصاددانان اختلاف معقول بین نرخ سود بانکی و تورم را تنها 2درصد عنوان می کنند. به همین علت پیش بینی می شود در ماه های آتی با تثبیت نرخ تورم در محدوده زیر 10درصد، نرخ سود بانکی نیز با اختلاف معقولی نسبت به تورم کاهش یابد که این موضوع می تواند زمینه های رشد سایر بازارها از قبیل بازار سرمایه را فراهم آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها