عصر خودرو

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پالایش و پخش:

ذخیره سازی نفت خام افزایش می یابد

عصر بازار- مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پالایش و پخش از احداث پروژه جدید در پایانه نفتی درجاسک خبر داد که ضمن افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام امکان فروش نفت خام را در شرایط مختلف بیشتر می‌کند.

ذخیره سازی نفت خام افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شهاب الدین متاجی در حاشیه دومین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ، از انجام  پروژه های کسب دانش فنی با فرآیندهای مختلف پالایشی به کمک دانشگاهها و موسسه های پژوهشی خبرداد.

    وی گفت: طبق برنامه ریزی به عمل آمده به کمک دانشگاهها و موسسه های پژوهشی مانند پژوهشگاه صنعت نفت دانش فنی فرآیندهای مختلف تدوین می شود تا بتوانیم با سرمایه‌گذاری انجام شده صنعت نفت دانش بنیان را تقویت کرده و به پیش ببریم.

    مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، افزود: توافقنامه انجام مطالعات فنی و اقتصادی پروژه های کاهش تولید نفت کوره انجام شده است و به زودی با تکمیل اطلاعات اولیه قرارداد، انجام این مطالعه به امضا می رسد.

    وی ادامه داد: حوزه پالایش مهم ترین بخش این صنعت است که بیشترین نیاز برای جذب سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است و  شرکت های خارجی علاقه مند به استفاده از امکانات و جاذبه های سرمایه‌گذاری، پروژه ها و برنامه ها هستند.

    این مقام مسئول انجام پروژه های ارتقای کیفی را بسیار پر هزینه دانست و گفت: این پروژه ها به دلیل فناوری پیشرفته و تجهیزات زیاد به سرمایه گذاری بیشتری نیاز دارند، در این راستا و براساس برآوردهای اولیه اصلاح فرآیندهای سه پالایشگاه تهران، تبریز و بندرعباس نزدیک به 10 میلیارد دلار هزینه دارد.

    متاجی تصریح کرد: این پروژه ها در حالی که پرهزینه هستند، اما در مقایسه با دیگر فرآیندهای نفت خام، یک ماده کم مصرف و کم ارزش را به ماده ای ارزشمند مثل بنزین و نفت گاز با استاندارد جدید دنیا بدل می کنند.

    مدیر برنامه ریزی تلفیقی تصریح کرد: این سرمایه گذاری با توجه به سودآوری بسیار بالا برای شرکتهای سرمایه گذار، شرکت های مهندسی و فنی کشورهای خارجی و داخلی بسیار جذاب بوده و از طرفی برای کشور ما به دلیل ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بسیار مفید است.

    وی، ارزش افزوده به دست آمده از سوی پالایشگاهها را در اثر تبدیل نفت کوره 10 دلار به ازای هر بشکه نفت خام عنوان کرد و گفت: این مسئله می تواند برای بخش خصوصی که پالایشگاهها را اداره می کند، جذاب باشد.

    متاجی، درباره سرمایه گذاری در سیستم توزیع گفت: هم اکنون گاز مایع که اضافه بر مصرف داخلی است را صادر می کنیم و استفاده از آن در سبد سوخت حمل و نقل جایگزین مناسبی برای آن است.

    وی، حجم سرمایه گذاری در بخش انتقال، ذخیره سازی و توزیع را حدود 500 میلیون دلار و در بخش پالایش و برای کاهش نفت کوره  را 10 میلیارد دلار پیش بینی کرد.

    مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، از پروژه‌ای در زمینه احداث پایانه نفتی در جاسک خبر داد که ضمن افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام امکان فروش نفت خام را در شرایط مختلف بیشتر می کند و قدرت رقابت را بالا می برد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها