عصر خودرو

گزارشی از دو روز ابتدایی نمایشگاه نفت؛

IPC و خرید نفت در صدر مذاکرات نفتی نمایشگاه امسال قرار گرفت

عصر بازار- خرید نفت از ایران و قرادادهای IPC در صدر مذاکرات نفتی نمایشگاه امسال در دو روز ابتدایی بودند.

IPC و خرید نفت در صدر مذاکرات نفتی نمایشگاه امسال قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، دو روز از آغاز به کار بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران می گذرد. نمایشگاه امسال قرار بود از هر نظر با دوره های پیشین متفاوت باشد و از حیث داخلی و خارجی شاهد توجه بیشتر به برگزاری این رویداد بین المللی ایران در صنعت نفت باشیم چرا که این نخستین گردهمایی بزرگ نفتی ایران در دوران پسابرجام است. با این وجود مراسم آغاز به کار نمایشگاه امسال در روز چهارشنبه (16 اردیبهشت) بدون حضور هیچ کدام از مسئولان ارشد کشوری و فقط با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد.

    صبح امروز در ساعات اولیه سومین روز برگزاری نمایشگاه بیست و یکم قرار است با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت و بازدید این دو مقام مسئول از بخشی هایی از نمایشگاه امسال، به نوعی جبران مافات شود و دولت نشان دهد که به برگزاری بزرگترین رویداد نفتی کشور بی توجه نبوده است.

    در دو روز گذشته از نمایشگاه، پویایی درخور توجهی وجود داشت و مذاکرات شرکت های داخلی با یکدیگر و شرکت های خارجی با شرکت های داخلی را می شد در تمامی سالن های نمایشگاه امسال به چشم دید.

    در این بین، شرکت ملی نفت ایران و بخش بین الملل آن، بیش از همه مورد توجه مدیران شرکت های خارجی بود. علاوه بر شرکت هایی که از 40 کشور جهان در نمایشگاه امسال حضور پیدا کردند، شرکت هایی نیز با ارسال نمایندگان تجاری خود، در خلال برگزاری نمایشگاه به مذاکره با مدیران نفتی ایران پرداختند.

    «محسن قمصری» مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از مدیرانی بود که در دو روز گذشته، چه در ساختمان ستادی وزارت نفت و چه در نمایشگاه، میزبان مدیران شرکت های مختلف خارجی بود.

    * ارزان فروشی نفت نداریم

    پیگیری ها حاکی از این است که مدیرانی از شرکت های نفتی روسی، دانمارکی، اسپانیایی، چینی، ایتالیایی، کره ای، مجارستانی، ژاپنی و انگلیسی با این مدیر مسئول در بخش فروش نفت ایران به گفت‌وگو پرداختند که محور این گفت‌وگوها خرید نفت از ایران در شرایط رقابتی بازار نفت بود.

    برخی شنیده ها حاکی از این بود که مدیران شرکت های خارجی به دنبال گرفتن تخفیف از ایران برای عقد قرارداد یک ساله خرید هستند و فروش قسطی و اعتباری نفت نیز از دیگر مسائل مورد نظر آنهاست. قمصری در این خصوص گفت: "در خلال نمایشگاه امسال مدیران شرکت های متعدد نفتی به غرفه شرکت ملی نفت آمده و دیدارها و گفت‌وگوهای متعددی داشتیم که عمدتاً حول محور خرید نفت از ایران بود."

    این مقام مسئول تأکید کرد: "شرایط رقابتی ایران در بازار نفت جهان از لحاظ تأمین پایدار نفت خام صادراتی در مدت مورد توافق و همچنین کیفیت مطلوب نفت صادراتی ماست و به هیچ وجه در زمینه فروش قسطی یا ارزان تر نفت توافقی نمی کنیم."

    علاوه بر مذاکرات مختلف در خصوص شرایط خرید نفت از ایران، موضوع برگزاری مناقصات نفتی در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به IPC دیگر محور جلسات متعدد در غرفه های نمایشگاه امسال در دو روز گذشته بود.

    شرکت های متعدد نفتی جهان از جمله شل فرانسه، BP انگلیس، استات اویل نروژ، لوک اویل روسیه، پتروناس مالزی و ... نمایندگانی به نمایشگاه امسال فرستادند و در خلال برگزاری نمایشگاه، دیدارهایی با مدیران شرکت های خصوصی و دولتی نفتی ایران به ویژه شرکت های فعال در بخش پیمانکاری و مدیریت پروژه های نفتی ایرانی داشتند.

    پیگیری ها حاکی از این است که محور این مذاکرات، شرط قراردادهای IPC برای حضور شرکت های ایرانی در کنار شرکت های خارجی بود. این شرکت ها در واقع به دنبال انتخاب همکاران ایرانی خود برای شرکت در مناقصات نفتی تیرماه ایران هستند.

    *ارتقای توان فنی شرکت های ایرانی هدفگذاری وزارت نفت

    «رکن الدین جوادی» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص گفت: "حضور در بازار نفت ایران با وجود پروژه های متعدد همواره برای شرکت های خارجی جذاب بوده، به ویژه در شرایط فعلی که نسبت به گذشته فعالیت در ایران با فضای باز اقتصادی و سیاسی همراه شده ، شرکت های خارجی به دنبال سهم بری بیشتر از بازار نفت ایران هستند."

    این مقام مسئول تصریح کرد: "مطمئنا بهترین فضا برای تعامل شرکت های خارجی با شرکت های ایرانی، همین نمایشگاه نفت ایران است و ما نیز تلاش می کنیم از فضای پویای به وجود آمده در بین شرکت های خارجی و ایرانی، بهترین بهره برداری را برای توسعه بیشتر صنعت نفت ایران ببریم و به دنبال این هستیم که با راهبری درست این مناسبات اقتصادی، ارتقای توان فنی و مهندسی شرکت های نفتی ایرانی را در کنار شرکت های خارجی رقم بزنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها