عصر خودرو

دلار بیشترین افت را در یک ماه تجربه کرد

۲‌ +‌ ۳ عامل کاهش نرخ ارز

عصر بازار- روز چهارشنبه دلار با ۸ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۴۵ تومان رسید تا برای اولین بار در سال ۹۵ زیر سطح ۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شود. کاهش یادشده همچنین موجب شد که شاخص ارزی در هفته گذشته ۷ دهم درصد از ارزش خود را از دست بدهد؛ رقمی که بیشترین میزان افت هفتگی آن در ۴ هفته گذشته بود. دو عامل بیرونی و ۳ عامل درونی ثبت‌کننده این روند بودند.

۲‌ +‌ ۳ عامل کاهش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه، دلار دومین کاهش متوالی را تجربه کرد تا دو رکورد کاهشی برای این ارز ثبت شود. در آخرین روز کاری هفته گذشته،‌ دلار با 8 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 445 تومان رسید تا برای اولین بار در سال 95 زیر سطح 3 هزار و 450 تومان معامله شود. کاهش یاد شده همچنین موجب شد که شاخص ارزی در هفته گذشته 7 دهم درصد از ارزش خود را از دست بدهد، رقمی که بیشترین میزان افت هفتگی آن در 4 هفته گذشته بود. فعالان بازار ارز درباره ثبت رکوردهای کاهشی روز چهارشنبه نظرات متفاوتی داشتند و آن را به دو عامل بیرونی «کاهش نرخ حواله درهم»، «تنظیم موقعیت معامله‌گران سکه در بازار ارز» و 3 عامل درونی «تحرکات خالی فروشان ارزی»، «شکستن نقاط حمایتی دلار»، « شایعه یکسان‌سازی در ابتدای کانال 3 هزار و 400 تومان» نسبت دادند. روز چهارشنبه، همسو با کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز 9هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 36هزار تومان رسید. جدا از کاهش دلار، افت بهای طلای جهانی نیز در نزولی شدن سکه موثر بود.

     

    عوامل درونی

    دلار در 5 روز کاری هفته گذشته، 4 کاهش قیمت را تجربه کرد. هفته گذشته، شاخص ارزی حرکت کاهشی خود را از محدوده 3 هزار و 470 تومان آغاز کرد و در طول هفته تا محدوده 3 هزار و 450 تومان پایین آمد تا اینکه روز چهارشنبه 8 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به محدوده 3 هزار و 440 تومان وارد شد. برخی فعالان بازار کاهش روز چهارشنبه دلار را به عوامل درونی نسبت دادند. به گفته آنها، کاهش نرخ حواله درهم و تنظیم موقعیت معامله‌گران سکه در بازار ارز دو عاملی بودند که به افت قیمت کمک کردند. در پنجمین روز هفته، نرخ حواله درهم به زیر 940 تومان رفت و تا قیمت 937 تومان پایین آمد. با توجه به این قیمت و نرخ برابری درهم به دلار، محاسبات نشان دهنده آن بود که ارزش دلار در بازار داخلی باید تا محدوده 3 هزار و 440 تومان پایین بیاید. حدود 30 درصد از معامله‌گران در اظهارات خود کاهش قیمت دلار را ناشی از این موضوع دانستند. بخش دیگری از فعالان اعتقاد داشتند که هفته گذشته و حتی روز چهارشنبه معامله‌گران سکه در بازار ارز نقش موثری داشته‌اند. به گفته آنها، ‌اکثر معامله‌گران سکه در ابتدای هفته انتظار افزایش بهای اونس جهانی را نداشته‌اند. به این ترتیب، رشد بهای طلای جهانی در جمعه گذشته موجب شد که آنها با فروش ارز سعی کنند که کمی از ضرر خود جلوگیری کنند. به گفته فعالان، پایین آمدن اونس در روز چهارشنبه این انتظار را به وجود آورد که معامله‌گران سکه موقعیت خود را تغییر دهند و از از فاز فروش وارد موقعیت خرید شوند. ولی معامله‌گران سکه برخلاف این انتظار عمل کردند. به گفته فعالان، تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه، بهای اونس در بازار‌های جهانی به میانه محدوده هزار و 270 دلار رسید. با وجود این، معامله‌گران سکه به فروش ارز ادامه دادند تا قیمت دلار تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. فعالان، علت این موضوع را به انتظارات معامله‌گران سکه نسبت دادند. به گفته آنها، سکه‌بازان از ابتدای هفته در انتظار اصلاح قیمتی اونس بودند و تمایل داشتند که ارزش سکه به محدوده‌ای نزدیک شود که در انتهای هفته اول اردیبهشت در آن قرار داشت. سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش به قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان هزار رسیده بود. افزایش فروش ارز معامله‌گران سکه و نزول اونس در روز چهارشنبه موجب شد که در انتهای این هفته سکه به قیمت یک میلیون و 36 هزار تومان برسد. به این ترتیب، تلاش‌های یاد شده موجب شد که ضرر بخشی از معامله‌گران سکه در هفته گذشته کاهش یابد. حدود 10 درصد از فعالان، علت کاهش دلار را به تحرکات سکه‌بازان نسبت داده‌اند.

    عوامل درونی کاهشی

    فعالان بازار، 3 عامل درونی را در ثبت کاهش روز چهارشنبه موثر دانستند. افزایش حجم معاملات خالی فروشی یکی از این عوامل بود که به کاهش قیمت کمک کرد. به گفته فعالان، روز چهارشنبه حجم معاملات خالی فروشی در بازار بالا رفت تا افزایش فروش به کاهش بیشتر قیمت کمک کند. برخی فعالان اعتقاد داشتند که معامله‌گران تحرکات خود را بالا برده‌اند که در روزهای پنجشنبه و جمعه در تعطیلی بازار با قیمت‌های پایین‌تری اقدام به خرید ارز کنند. به این ترتیب، آن‌ها با این تحرکات سعی داشتند که قیمت را در روز شنبه بالا ببرند و از نوسان یاد شده کسب سود کنند، البته این عده معادلات خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که از خالی فروشی خود نیز ضرر چندانی نکنند. 35 درصد فعالان کاهش قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته را ناشی از این موضوع دانستند. بخش کوچک‌تری از فعالان (حدود 10 درصد) افت قیمت روز چهارشنبه را ناشی از شایعه یکسان‌سازی ارزی در محدوده ابتدایی کانال 3 هزار و 400 تومان دانستند. به گفته آنها، روز چهارشنبه برخی معامله‌گران این شایعه را ایجاد کرده بودند که بازارساز قصد دارد در ابتدای کانال 3 هزار و 400 تومان یکسان‌سازی ارزی را انجام دهد. البته هیچ نشانه‌ای دال بر تایید این شایعه وجود نداشت، اما به گفته فعالان انتشار آن در روند معاملات بازار تاثیر اندکی داشت. آخرین عاملی که به کاهش قیمت دلار کمک کرد، شکستن نقاط حمایتی انتظاری بود. به گفته فعالان، کاهشی شدن دلار از محدوده 3 هزار و 480 تومان و شکستن نقاط حمایتی پیاپی موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار کمرنگ شود. تحلیلگران تکنیکال معمولا به روندهای قیمت حساس ترند و در روزهای کم نوسان نظرات این تحلیلگران تاثیرات خاص خود را در بازار دارد. تکنیکال کارها اعتقاد دارند که اگر قیمت دلار از محدوده 3هزار و 430 تومان پایین رود، مقصد بعدی اعداد 3 هزار و 415 و 3 هزار و 400 تومان خواهد بود. حدود 15 درصد از فعالان کاهش روز چهارشنبه را به انتظارات کاهشی نسبت دادند که ناشی از شکسته شدن نقاط حمایتی دلار بود.

    سکه در راه اونس

    در آخرین روز هفته گذشته سرانجام سکه تمام بهار آزادی با اونس هم مسیر شد. روز چهارشنبه، ‌کاهش اونس در بازارهای جهانی با افت 9 هزار تومانی سکه در بازار داخلی و رسیدن به قیمت یک میلیون و 36 هزار تومان همراه شد. این در حالی بود که در 3 روز پیش از آن، سکه بیشتر با قیمت دلار تکان خورده بود و قیمت اونس تنها حمایتگری بود که از کاهش بیشتر آن جلوگیری می‌کرد. روند قیمتی یاد شده در حالی رخ داد که سکه در اولین روز هفته گذشته با 17 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان رسیده بود، ‌رقمی که یک رکورد 32 ماهه محسوب می‌شد. پیشتر اشاره شده بود که تعداد زیادی از معامله‌گران سکه انتظار چنین رشدی نداشتند و همین موضوع موجب شد که در ادامه هفته با اهرم دلار سعی کنند که مانع ضرر زیاد خود شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها