عصر خودرو

مدیرعامل پایانه‌های نفتی خبر داد

افزایش دو برابری حضور نفتکش‌های خارجی برای بارگیری نفت ایران

عصر بازار- مدیر عامل پایانه‌های نفتی ایرانبا اشاره به افزایش دو برابری حضور نفتکش‌های خارجی برای بارگیری نفت ایران، جزئیات برنامه ایران برای دور زدن تنگه هرمز را تشریح کرد.

افزایش دو برابری حضور نفتکش‌های خارجی برای بارگیری نفت ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، سید پیروز موسوی امروز در یک نشست خبری در بیست و یکمین نمایشگاه نفت،‌ گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه افزایش صادرات نفت بعد از تحریم از جمله برنامه‌های اصلی وزارت نفت بوده است، ما در پایانه‌های نفتی توانستیم مطابق میزان تولید و صادرات انجام دهیم و ظرفیت صادرات را به میزان مورد نیاز محقق کنیم.

    وی تصریح کرد:‌حضور نفتکش‌های خارجی در پایانه‌های نفتی ایران بعد از تحریم دو برابر شده و خیلی از کشورهای خریدار نفت خودشان نفتکش می‌آورند.

    مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی اضافه کرد:‌ قبل از تحریم فقط ژاپنی‌ها این مجوز را داشتند که یک نفتکش را در خلیج فارس داشته باشند، اما در حال حاضر چینی‌ها، ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها از جمله اسپانیایی‌ها و رومانی‌ها نفتکش‌هایی را برای بارگیری نقت خام به ایران ارسال می‌کنند.

    وی اظهار داشت: اگر قرار باشد که بخشی از صادرات نفت عراق از طریق پایانه‌های ایران انجام شود،‌ ظرفیت کافی برای این کار در پایانه‌های نفتی ایران وجود دارد، چنان که در دی ماه سال گذشته در یک روز رکورد بارگیری 7.1 میلیون بشکه نفت به سوی اروپا ثبت شد.

    موسوی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت نفت سوآپ نفت خام است که زیرساخت‌های آن را فراهم کرده‌ایم و پا پیگیری وزارت نفت به احتمال زیاد مجددا انجام سوآپ پیگیری می‌شود.

    مدیرعامل پایانه‌های نفتی به برنامه‌ دولت برای احداث پایانه جاسک در دریای عمان برای بارگیری نفت خام و دور زدن تنگه هرمز در سواحل دریای عمان اشاره کرد و گفت:‌ شرکت پایانه‌ها به عنوان بهره‌بردار این پایانه را بعد از احداث تحویل خواهد گرفت.

    وی اضافه کرد: این پایانه 10 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی خواهد داشت و 4 گوی شناور برای بارگیری نفت خام در نفتکش‌های بزرگ در این پایانه نصب خواهد شد که امکان صادرات نفت خام ایران را خارج از تنگه هرمز فراهم خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه روزانه 2 میلیون بشکه ظرفیت صادرات نفت از پایانه جاسک وجود خواهد داشت، گفت:‌ به دلیل عمق زیاد منطقه نفتکش‌های بسیار بزرگ می‌توانند آنجا نفت خام را بارگیری کنند.

    وی در ادامه به پروژه‌های مهم شرکت پایانه‌ها از جمله بازرسی خارجی خطوط لوله و عملیات کیسه‌گذاری زیر خطوط دریایی اشاره کرد و گفت:‌ پیمانکار بازرسی خارجی به زودی انتخاب خواهد شد و در عین حال برای بازرسی داخلی هم پیمانکاری انتخاب شده که توپک‌رانی انجام می‌دهد و بعد از 20 سال وضعیت خطوط لوله مشخص می‌شود.

    وی نوسازی ناوگان دریایی و اضافه شدن 4 یدک‌کش به این ناوگان را از جمله دیگر برنامه‌های شرکت پایانه‌های نفتی اعلام کرد.

    مدیرعامل پاپانه‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه از طریق 3 گوی شناور در حال صادرات میعانات گازی هستیم، گفت: در حال حاضر میزان بارگیری میعانات گازی کمتر از 500 هزار بشکه در روز نیست.

    وی در ادامه اظهار داشت:‌ احداث مخازن زیرزمینی نفت خام به ظرفیت 10 میلیون بشکه را در فاصله 100 کیلومتری ساحل خلیج فارس در استان‌های هرمزگان، بوشهر، یا خوزستان توسط بخش خصوصی در برنامه داریم و در عین حال بخش خصوصی 10 میلیون بشکه مخازن ذخیره‌سازی رو زمینی در بندر گناوه ایجاد کرده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها