عصر خودرو

یک فعال بازار سرمایه:

اوراق سلف بیشتر به سود خودروساز است تا خریدار

عصر بازار- یکی از فعالان بازار سرمایه در مورد انتشار اوراق سلف موازی خودرو توسط بورس کالا و تاثیر آن بر بازار خودرو می‌گوید از آنجایی که مخاطب اصلی این اوراق مردم عادی و خریدارن واقعی خودرو نیستند و هدف آن تامین مالی خودروسازان است، اوراق سلف موازی نمی‌تواند تاثیر معناداری روی قیمت خودرو داشته باشد.

اوراق سلف بیشتر به سود خودروساز است تا خریدار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد جمالی، کارشناس ارشد بازار سرمایه  در مورد اوراق سلف موازی خودرو اظهار کرد: در واقع این اوراق، روشی برای فروش خودرو نیست بلکه روشی است برای تامین مالی خودروسازان.

    وی ادامه داد: از طریق اوراق سلف موازی خودروسازها پول تامین می‌کنند و با آن پول برنامه‌های خود را جلو می‌برند. مثلا می‌توانند خطوط تولید محصولات جدید راه اندازی کنند یا با آن بدهی‌های خود را پرداخت کنند، بنابراین این اوراق برای بازارسازی محصولات خودرویی نیست و کسانی که این اوراق را می‌خرند به دنبال تحویل گرفتن خودرو نیستند.

    این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: کسانی که اوراق سلف موازی خودرو را می‌خرند مانند خریداران اوراق مشارکت و صکوک به دنبال بازدهی هستند، در نتیجه فکر نکنم این اوراق تاثیری روی بازار خودرو داشته باشد.

    جمالی توضیح داد: فکر نمی‌کنم که مردم عادی با هدف این‌که یک سال بعد خودرو تحویل بگیرند این اوراق را بخرند، بلکه معتقدم خریداران این اوراق بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دارندگان منابع بزرگ خواهند بود تا به بازدهی اوراق با درآمد ثابت برسند، بنابراین با توجه به جنس خریداران بعید می‌دانم که اوراق سلف موازی خودرو منجر به کاهش یا افزایش معنا‌داری درقیمت خودرو یا حجم خرید و فروش آن شود.

     قرار است به‌زودی اوراق سلف خودرو از طریق بورس کالا با همکاری شرکت‌های خودروساز فروخته شود. ساز و کار فروش هم به این شکل است که متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، خودروی موردنظر خود را در زمان تحویل از کارخانه دریافت کنند. اما ویژگی این کار این است که اولا می‌توانند قیمت خودرو را یکباره پرداخت نکنند، دوم اینکه اگر پیش‌بینی می‌کنند ممکن است قیمت خودرو افزایش یابد بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند.

    امسال بورس با فراز‌ و نشیبهای زیادی مواجه خواهد شد

    جمالی در ادامه در مورد شرایط بورس اوراق بهادار نیز گفت: شرایط بازار سرمایه تابع دو مساله‌ کلان است که یکی از آنها مربوط به مسائل اقتصادی و دیگری مربوط به مسائل سیاسی است. قیمت نفت، میزان صادرات آن، قیمت محصولات پتروشیمی، نرخ بهره بانکی و قیمت‌های جهانی کالا شامل محصولات معدنی و فلزی در بورس اوراق بهادار ایران تاثیر‌گذار‌ند.

    این کارشناس بازار سرمایه در مورد قیمت و صادرات نفت اظهار کرد: پس از اجرایی شدن برجام صادرات نفت افزایش قابل توجهی داشته و طبق آمارها از حدود یک میلیون به دو میلیون بشکه رسیده است. همچنین قیمت نفت که تا 25 دلار افت کرده بود به حدود 48 دلار رسیده که رشد مناسبی است.

    جمالی ادامه داد: دولت در سه سال اخیر اقدامات خوبی برای کنترل نرخ تورم انجام داده است. علاوه بر این بازار پولی سیستم بانکی را به سمت کاهش نرخ بهره برده که این موضوع باعث افزایش توجیه‌پذیری پروژه‌ها شده است. البته هنوز با توجه به نرخ تورم 11 درصدی حدود چهاردرصد جا دارد که نرخ بهره سپرده‌های یک ساله کمتر شود.

    وی اضافه کرد: قیمت مس، فولاد و سنگ آهن که در گذشته افت زیادی داشت و باعث شده بود که بنگاه‌ها دچار مشکل شوند نیز اوضاع بهتری پیدا کرده، بنابراین شاخص‌های اقتصادی در کل اوضاع مناسب‌تری دارند، ولی شاخص‌های سیاسی اوضاع چندان مناسبی ندارند، چرا که در منطقه با توجه به موضوعات سوریه، یمن و لبنان با بحران‌هایی مواجه هستیم.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر وحدت سیاسی را زیاد کنیم و حرف‌هایی نزنیم که سرمایه‌گذاران خارجی را فراری دهند می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. همه جای دنیا برای سرمایه‌گذاران خارجی فرش قرمز پهن می‌کنند، چرا که آنها سرمایه خود را به کشور وارد می‌کنند البته باید حواسمان باشد که کالای مصرفی وارد نشود و این موضوع با ورود دانش فنی و تکنولوژی همراه باشد.

    وی با بیان این‌که باید از تجربه دیگران استفاده کرد، ادامه داد: عمده کشورهایی که در دنیا پیشرفت کردند و به جایگاه فعلی رسیده‌اند از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی گشایش‌هایی را برای خود ایجاد کردند. رییس جمهور هم گفت که ممکن است خیلی از کارها را خودمان بتوانیم انجام دهیم، اما با سرمایه‌گذاری‌ خارجی آن کارها پنج سال طول می‌کشد و بدون آنها 50 سال.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت: انتخابات آمریکا حتما بر بازار سرمایه ما تاثیر خواهد گذاشت. در کل به نظر می آید بورس تهران در سال 1395 با فراز‌ و نشیبهای زیادی مواجه خواهد شد، لذا مسوولین بازار سرمایه باید تلاش کنند که تا آنجا که می‌توانند بازار را از حواشی و موضوعاتی که می‌تواند بنیاد شرکت‌ها را دچار تلاطم کند، دور نگه دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها