عصر خودرو

بانک های مرکزی سرمایه گذاران را سردرگم کرده اند؛

بررسی سه عامل موثر بر بازار ارز

عصر بازار- رشد ارزش دلار در برابر یورو در روزهای اخیر ادامه یافته و این روند به احتمال زیاد به شکل تدریجی ادامه پیدا خواهد کرد.

بررسی سه عامل موثر بر بازار ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این هفته خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و این عاملی برای افزایش ارزش دلار است البته سرمایه گذاران به سخنرانی هایی که از سوی برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا انجام شده توجه ویژه ای دارند. در نشست اخیر این کمیته، تغییری در نرخ های بهره داده نشد و بیانیه پایانی نشست نشان داد اعضاء همچنان درباره افق اقتصاد جهان نگران هستند و لازم می دانند در مسیر افزایش نرخ های بهره با احتیاط رفتار شود. پس از انتشار این بیانیه، بسیاری از تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که امسال تنها یک بار نرخ های بهره بالا برده خواهد شد.

    در ادامه به شرایط حاکم بر بازار ارز و پیش بینی هایی که درباره تغییرات نسبت یورو به دلار مطرح شده اشاره می کنیم.

    گزارش های عملکرد شرکت های بورسی در منطقه یورو و آمریکا، داده های اقتصادی و دیدگاه اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، سه عامل مهم تاثیرگذار بر ارزش دلار و یورو هستند.

    طی دو هفته اخیر گزارش های منتشر شده از سوددهی شرکت های بورسی اروپا و آمریکا عموما منفی بوده و این عاملی برای فشار بر ارزش دلار و یورو است. وضعیت بد شرکت های بورسی سبب می شود بانک مرکزی اروپا به اجرای سیاست های حمایتی جدید و بانک مرکزی آمریکا به عقب انداختن برنامه افزایش نرخ های بهره وادار شود.

    البته تحلیلگران معتقدند وضعیت سه ماهه اول امسال، در سه ماهه دوم تکرار نمی شود و اوضاع اقتصادی در منطقه یورو و آمریکا بهتر خواهد شد.

    داده های اقتصادی مربوط به منطقه یورو در هفته های اخیر عموما منفی بوده است. در واقع تردیدهایی در باره تاثیرگذاری برنامه های انبساطی بانک مرکزی اروپا پدید آمده است. اگر این روند ادامه یابد بانک مرکزی اروپا طبق وعده ای که داده برنامه های جدید برای کمک به رونق اقتصاد منطقه یورو اجرا خواهد کرد. در نشست اخیر شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا بار دیگر تاکید کرد از هر ابزار لازم برای کمک به رشد اقتصاد منطقه یورو استفاده خواهد شد. این عامل فشار بر ارزش یورو را بیشتر می کند.

    اما داده های اقتصادی از آمریکا مثبت بوده است. البته نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه اول امسال بسیار پایین بود اما انتظار می رود در سه ماهه دوم اوضاع بهبود یابد. برخی دیگر از شاخص های اقتصادی نیز رشد کرده اند. در نتیجه بانک مرکزی خود را برای بالا بردن نرخ های بهره آماده می کند. در باره تعداد دفعات افزایش نرخ ها حدس هایی زده شده است اما به نظر می رسد امسال 2 بار این اقدام انجام شود.

    در نهایت سخنرانی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بر ارزش دلار تاثیر دارد. اخیرا لحن این سخنرانی ها تغییر کرده و به نظر می رسد برخی اعضاء معتقدند لازم است سیاست های حمایتی محدود شود. این عامل به رشد ارزش دلار کمک می کند.

    در مجموع، پیش بینی شده ارزش دلار در برابر یورو در مسیر رشد حرکت خواهد کرد البته در باره تغییرات ارزش دلار در برابر ین هنوز قطعیتی وجود ندارد زیرا ارزش ین به دلیل تصمیم اخیر بانک مرکزی ژاپن افزایش یافته است.

    در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها