عصر خودرو

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت:

صادرات نفت و میعانات ایران به ۲.۵ میلیون بشکه رسید

عصر بازار- مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه صادرات نفت ومعیانات گازی ایران به دو و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است‌، تصریح کرد که همه قراردادهای فروش نفت پس از برجام بلندمدت انعقاد شده‌اند.

صادرات نفت و میعانات ایران به ۲.۵ میلیون بشکه رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا‌، محسن قمصری در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه نفت اظهار کرد: هیچ یک از قراردادهای نفتی پس از برجام تک محموله‌ای نیست با این حال شرکت‌های خریدار تا حصول اطمینان کامل از امکان خرید نفت در بلند مدت از ایران در ابتدا خرید خود را به صورت تک محموله‌ای آغاز کردند که تا کنون مشکل خاصی وجود نداشته است.

    به گفته قمصری خریداران اروپایی هم خرید خود را با نفت کش های غیر ایرانی انجام می‌دهند و مشکل بیمه آنها تقریبا حل شده است.

    وی در این باره عنوان کرد: اکثر نفت کش های داخلی ما به آسیا نفت صادر می‌کنند و ظرفیت صادرات نفت به اروپا را نداریم.البته ترکیه نیز با نفت‌کش‌های ایرانی نفت خریداری می‌کنند.

    مدیر امور بین الملل شرکت نفت درباره ذخیره نفت خام در کشور نیز اظهار کرد: چند محموله معیانات گازی در کشور داریم اما ذخیره نفت خام نداریم و این طبیعی است که وقتی صادرات ما از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه در روز می‌رسد نفت‌کش‌های داخلی توان صادرات این حجم را نداشته باشند.

    به گفته وی به تفکیک صادرات نفت خام کشور به دو میلیون بشکه و صادرات معیانات گازی به 500 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

    وی درباره مشتری معیانات گازی نیز خاطر نشان کرد: ایران مشکلی در فروش معیانات گازی خود ندارد و مصرف معیانات به طور کلی در دنیا محدود است البته این امر طبیعی است که اگر کیفیت معیانات گازی خود را افزایش دهیم صادرات ما نیز بهبود پیدا می‌کند.

    وی خاطر نشان کرد: قبل از تحریم نیز صادرات معیانات گازی ما 500 هزار بشکه بوده و الان نیز همین میزان را صادر می‌کنیم و این علی رغم این است که شرکت‌های بزرگ هنوز از ما معیانات خریداری نمی‌کنند.

    وی درباره احتمال اینکه ایران تا نشست آینده اوپک صادرات نفت خام خود را به حجم صادرات پیش از تحریم رسانده و آماده پیوستن به طرح فریز نفتی شود‌؟ گفت: درمحاسبات اوپک صادرات نفت به همراه میعانات احتساب می‌شود که ما در حال حاضر به رقم دو و نیم میلیون بشکه در روز در این زمینه رسیده‌ایم.

    وی با اشاره به اینکه در بحث افزایش صادرات هم موضوع افزایش تولید مطرح می‌شود و هم پیدا کردن بازار، خاطر نشان کرد: اگرچه از نظر تولید امیدواریم تا آن زمان به میزان پیش از تحریم برسیم اما بحث عمده پیدا کردن بازار برای فروش نفت خام است که به دلیل بالا بودن رقابت در بازار رسیدن به این موضوع دشوار است.

    وی با بیان اینکه در صورتی که تولید نفت خام به میزان پیش از تحریم برسد، ایران می‌تواند راجع به پیوستن به طرح فیریز نفتی فکر کند‌، گفت: تا آن زمان باید صادرات نفت خام خود را به دو و نیم میلیون بشکه در روز برسانیم که با توجه به اینکه مصر ف داخلی ما 1.7 میلیون بشکه در روز است‌، عدد 4.2 میلیون بشکه مورد نظر وزیر نفت حاصل شده و می‌توانیم توافق برای فیریز نفتی را اجرا کنیم.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه ایران برای پیدا کردن بازار فروش نفت تخفیف نداده است‌، گفت: اگر این کار را کنیم بازار به هم می‌ریزد.

    وی درباره سیاست‌های وزارت نفت برای پیدا کردن مشتری برای نفت خام خود عنوان کرد: با توجه به عملکرد خوب شرکت ملی نفت‌، بازار به ما اعتماد داشته و بسیاری از پالایشگاه‌ها می‌خواهند با ما قرارداد امضا کنند چرا که نشان داده‌ایم تغییرات در سیاست‌های داخلی کشور تاثیری در قراردادها و استراتژی ما ندارد و همین ثبات سیاست اعتماد نسبت به ایران را در بازار افزایش داده است.

    وی همچنین با اشاره به اینکه تولید نفت خام معمولا سالانه 13 هزار بشکه افت پیدا می‌کند‌، خاطر نشان کرد: در بحث افزایش تولید از یک طرف تمرکز ما روی متوقف کردن افت تولید بوده و از سوی دیگر می‌خواهیم تولید را از میادین نفتی به ویژه غرب کارون افز ایش دهیم.

    وی همچنین در ادامه درباره اینکه عمدتا مقصد گازوئیل ایران به کشورهای آفریقایی است گفت: البته ما فرآوردهها را به شرکت می‌فروشیم نه به مقصد و بیشتر صادرات گازوئیل ما به کشورهای آفریقایی به طور کلی صورت گرفته و بخشی از آن نیز در خلیج فارس مصرف می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه صادرات دریایی امسال نسبت به ابتدای سال افزایش پیدا می‌کند،‌ گفت: در حال حاضر 1400 تن ماهانه نفت کوره و نفت گاز و 130 هزار تن ال پی جی صادر می‌کنیم.

    وی همچنین درباره واردات بنزین به کشور عنوان کرد:امسال به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد کرده‌ایم که عمدتا از پالایشگاه‌های آسیایی صورت گرفته است. و عمده واردات بنزین ما از همان شرکت‌هایی است که پیش از تحریم‌ها از آنها خرید داشته‌ایم.

    وی درباره تهاتر بنزین و گازوئیل با شرکت ویتل نیز تصریح کرد: ما با این شرکت تحاتر نمی‌کنیم بلکه آنها از ما نفت کوره و گازوئیل می‌خرند و به ما بنزین می‌فروشند و گاه مبلغ این خرید و فروش با یکدیگر تسویه می‌شود.

    به گفته وی در حال حاضر ایران روزانه 400 هزار تن صادرات گازوئیل دارد.

    وی همچنین درباره سوآپ بنزین در کشور اظهار کرد: بنزین شمال کیفیت بنزین جنوب را نداشته و بنابراین ما از شمال کشور بنزین وارد نمی‌کنیم و از سوی دیگر در جنوب نیز به صورت کامل بنزین مصرف می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها