عصر خودرو

جزئیات توافق نفتی ایران- مصر

عصر بازار- معاون وزیرنفت با اشاره به توافق انجام شده با مصر برای استفاده از خط لوله سومید، نسبت به تحریم‌های جدید نفتی عربستان علیه ایران واکنش نشان دادوگفت: صادرات روزانه نفت ازمرز ۲ میلیون بشکه گذشت.

جزئیات توافق نفتی ایران- مصر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، رکن‌الدین جوادی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت صادرات نفت خام ایران، گفت: در حال حاضر تولید نفت خام ایران به روزانه سه میلیون و 700 هزار بشکه رسیده و در ماه آوریل (١١ فروردین ماه تا ١١ اردیبهشت ماه) میانگین صادرات نفت خام این کشور از دو میلیون بشکه در روز گذشت.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم اکنون به تعهدهای پیش از تحریم در بخش تولید و صادرات نفت خام دست یافتیم، تصریح کرد: مقدار تولید نفت خام ایران به سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید که به زودی این رقم به سه میلیون و 800 هزار بشکه در روز می رسد.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه میانگین صادرات نفت خام ایران به روزانه دو ملیون و 100 هزار بشکه در روز رسیده است، به مقدار صادرات میعانات گازی اشاره کرد و اظهار داشت: صادرات میعانات گازی پیش از تحریم‌ها روزانه 250 هزار بشکه بود که این رقم هم اکنون به 450 هزار بشکه در روز رسیده است و امیدواریم با توسعه میدان گازی پارس جنوبی این رقم افزایش یابد.

    جزئیات توافق نفتی ایران- مصر

    وی همچنین  درباره صدور مجوز انتقال نفت ایران از خط لوله «سومد» مصر (از دریای سرخ به دریای مدیترانه) گفت: ایران برای انتقال نفت به دریای مدیترانه و اروپا باید یا از نفتکش‌های کوچک برای عبور از کانال سوئز استفاده کند یا محموله های نفتی بزرگ را در ساحل دریای سرخ تخلیه و پس از انتقال از طریق خط لوله سومد به دریای مدیترانه، دوباره آن را بارگیری کند.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: استفاده از خط لوله سومد امکان حمل محموله های بزرگ نفتی به دریای مدیترانه و اروپا را فراهم می کند.

    معاون وزیر نفت یادآور شد: پس از استفاده از خط لوله سومد حضور نفتکش های بزرگ ایران در بازار نفت اروپا و مدیترانه گسترش می یابد.

    واکنش تهران به تحریم‌های نفتی عربستان

    این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی دراین باره اینکه نگاه شرکت ملی نفت برای همکاری با شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌ها شرکت‌های غربی است یا شرقی؟ اظهار کرد: گرایش ما به هیچ شرکتی نیست. گرایش ما به این است که صنعت نفت را با حداکثر ظرفیت توسعه دهیم و باورهای درونی را تقویت کنیم.

    جوادی با بیان این که درهای صنعت نفت به روی شرکتهای غربی و آسیایی باز است به شرط آن که شرایط ایران را بپذیرند، تصریح کرد: همانگونه که اطلاع دارید، فروش نفت ایران به اروپا پیش از لغو تحریم‌ها قطع شده بود در حالی که پس از تحریم‌ها چند قرارداد فروش و صادرات نفت با شرکت‌های اروپایی امضا شده است.

    جوادی با اشاره به اینکه در زمینه سرمایه گذاری نیز هم شرکت‌های غربی و هم بخشی از شرکت‌های آسیایی در چارچوب‌های مورد نظر ما توانایی همکاری با ایران را دارند، تصریح کرد: یادداشت تفاهم‌هایی که به تازگی برای همکاری امضا شده، هم مربوط به شرکت‌های غربی است و هم آسیایی. سهم شرکت‌های غربی سه یادداشت تفاهم و سهم شرکت‌های آسیایی دو یادداشت تفاهم بوده است.

    این عضو هیات مدیره شرکت نفت در پاسخ به این پرسش  که آیا در مدل جدید قراردادهای نفتی شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی در بخش اکتشاف حضور خواهند داشت، اظهار کرد: در چارچوب این مدل از قراردادها که در هیات دولت تصویب شد، شرکت‌های ایرانی می توانند حضور داشته باشند اما میزان آن، بستگی به توانایی شرکت‌های ایرانی دارد. در این مسیر ما فهرستی انتخاب می‌کنیم و اگر شرکتی خارج از این فهرست باشد، آمادگی داریم آن شرکت را ارزیابی کنیم.

    جوادی با اعلام اینکه نفت روی آب نداریم، تاکید کرد: مشتریان نفتی ایران از کشورهای اروپایی، آسیایی، جنوب شرق آسیا و آفریقا هستند.

    تخفیفی برای فروش نفت نمی‌دهیم

    مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران برای به دست آوردن بازار به مشتریان خود تخفیف می دهد، گفت: ما با مشکلی روبرو شدیم که رقبایمان برای این که مشتریان ما را از آن خود کنند به آنها مراجعه می کنند و تخفیف پیشنهاد می دهند، تاکنون تسلیم این جوسازی‌ها نشدیم و امیدوارم که باز هم نشویم.

    وی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا خبر «عربستان از پهلوگیری نفتکش‌های ایرانی جلوگیری می کند»، صحت دارد؟ توضیح داد: رقابت در بخش نفت اقتصادی و سیاسی است. در بخش اقتصادی در تلاش هستیم مشتریان را به بازار بازگردانیم و آنها را به یک منبع قابل اعتماد پایبند کنیم. یک بخش آن نیز سیاسی است.

    جوادی تصریح کرد: در بخش سیاسی، رقیبان ما برای دسترسی به برخی اهداف سیاسی خود در منطقه هزینه زیادی می کنند. از جمله یکی از این روش‌ها تماس و ایجاد محدودیت با برخی شرکت‌های حمل و نقل است که با تدابیر انجام شده، نتوانستند موفق باشند.

    ادامه مذاکرات با چینی‌ها در آزادگان شمالی

    جوادی درباره برنامه شرکت ملی نفت ایران در میدان یادآوران هم با اشاره به اینکه مذاکرات ما با طرف چینی درباره فاز دوم این پروژه در حال پایان است و اقدام‌های قانونی آن بزودی انجام خواهد شد، تصریح کرد: علت اصلی اینکه در این میدان ما زیاد عجله نکردیم، این بوده که توسعه فاز دوم هر پروژه نیازمند ارزیابی از عملکرد فاز اول است.

    وی با اشاره به اینکه فاز نخست میدان یادآوران حدود یک ما پیش راه اندازی شد و تا ٢ هفته آینده به ظرفیت نهایی می رسد، گفت: هم اکنون در موقعیتی قرار گرفتیم که روی فاز دوم این پروژه تصمیم گیری کنیم و آن را به همان روش بیع متقابل و در همان چارچوب اولیه که پذیرفتند، نهایی کنیم.

    مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درباره آزادگان جنوبی هم با اشاره اینکه این پروژه به دلیل برخی مشکلات از پیمانکار چینی گرفته و به شرکت‌های داخلی سپرده شد، یادآور شد: در آن مقطع دو دکل در این میدان فعال بود در حالی که این تعداد هم اکنون به ١٨ دکل رسیده است، همچنین پنج حلقه چاه در آن مقطع حفر شده بود که در دو سال گذشته این تعداد به 80 چاه رسید.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در تلاش هستیم این چارچوب در فاز نخست به همین شکل ادامه یابد و تکمیل شود، اظهار کرد: چاه‌های این میدان به تدریج در حال تولید است و سه چاه این میدان ظرف سه هفته گذشته تکمیل شده است و امیدواریم تا پایان مهرماه 30 هزار بشکه دیگر از این فاز به تولید برسد و بقیه را در سقف 320 هزار بشکه ای که تعریف شده جلو برود.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه فاز دوم این میدان نیز در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه می یابد، اظهار کرد: دو شرکت برای فاز دوم میدان ابراز علاقه کردند که اجازه مطالعه به آنها داده شد.

    وی افزود: چینی ها فقط پنج حلقه چاه در این میدان حفر کرده بودند اما شرکت‌های ایرانی توانستند 80 حلقه چاه را حفر و تولید را در برخی از این چاه‌ها آغاز کنند و تا پایان مهرماه 80 هزار بشکه به ظرفیت تولید این میدان افزوده شود.

    جوادی در پایان در خصوص قرارداد با شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) برای توسعه و بهره برداری از میدان شاه دنیز هم توضیح داد: قرار به سرمایه گذاری جدیدی نبوده است. شرکت نفت ایران پذیرفته است که سهم 10 درصدی را حفظ کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها