عصر خودرو

درهای نفت ایران به روی شرکتهای غربی و شرقی باز است

برگزاری اولین مناقصه نفتی با قرارداد جدید در تیر۹۵

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از برگزاری نخستین مناقصات نفتی با قراردادهای جدید نفتی ایران در تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: درهای نفت را به روی شرکتهای غربی و شرقی باز گذاشته ایم.

برگزاری اولین مناقصه نفتی با قرارداد جدید در تیر۹۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رکن الدین جوادی در نشستی خبری اظهار داشت: در حال حاضر مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در هیئت تطبیق مصوبات دولت با قانون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که نظر این هیئت، تمامی ابهامات را در خصوص وجود یا عدم وجود اختلاف در این مدل با قوانین کشور برطرف خواهد کرد.

    وی افزود: اکنون در حال بررسی لیست بلند شرکت های E & P داخلی و خارجی هستیم که این لیست تا پایان اردیبهشت ماه تهیه می شود و ارزیابی این شرکت ها در طول خرداد انجام خواهد شد تا در ابتدای تیرماه بتوانیم به لیست کوتاهی در تعیین و معرفی شرکت های E & P برسیم.

    معاون وزیر نفت تصریح کرد: نخستین دوره معرفی پروژه ها و برگزاری مناقصات نفتی بر پایه مدل جدید قراردادهای نفتی در تیرماه انجام خواهد شد و ما شرکت های E & P داخلی را که شناسایی کرده ایم به شرکت های خارجی معرفی می کنیم تا از هر کدام از شرکت ها که مایل بودند طرف ایرانی خود را انتخاب کنند و اگر حتی شرکتی ایرانی خارج از این لیست را برای همکاری مورد نظر داشتند ما حاضریم که این شرکت ها را ارزیابی کنیم.

    وی ادامه داد: میزان سهم شرکت های ایرانی در مشارکت با شرکت های خارجی E & P در قراردادهای جدید نفتی بر اساس میزان آورده شرکت های ایرانی خواهد بود و سهم مشخصی در قراردادها ذکر نمی شود.

    این مقام مسئول اذعان داشت: کنفرانس لندن برای معرفی قراردادهای جدید نفتی ایران دیگر برگزار نخواهد شد چرا که اکنون فضای ایران برای این رونمایی باز است و در داخل کشور این کار صورت می گیرد.

    جوادی از به تولید رسیدن میدان گازی سلمان خبر داد و گفت: قرار بود در قالب یک پروژه صادراتی گاز (کرسنت) گاز میدان سلمان در گذشته به تولید رسیده و صادر شود اما از آنجا که این قرارداد صادراتی به اجرا نرسید، با احداث خط لوله ای 300 کیلومتری، گاز میدان سلمان را برای شیرین سازی به پارس جنوبی می فرستیم که هفته پیش ارسال نخستین محموله تولیدی گاز سلمان به حجم 120 میلیون فوت مکعب در روز به فازهای عسلویه انجام گرفت.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام خوراک روزانه پالایشگاههای کشور است، گفت: اکنون میزان تولید نفت خام ایران به مرز 3 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده و میزان صادرات نفت ما در مرز 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز است.

    وی افزود: در بخش تولید و صادرات نفت خام موفق شدیم نسبت به زمان تحریم ها رشدی 100 درصدی داشته باشیم و در بخش میعانات گازی نیز صادرات ما زا 250 هزار بشکه در روز در زمان تحریم ها به بیش از 450 هزار بشکه در روز رسیده است.

    معاون وزیر نفت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نگاه شرکت ملی نفت برای همکاری با شرکتهای خارجی بعد از تحریمها شرکتهای غربی است یا شرقی ، گفت: گرایش ما به هیچ شرکتی نیست، گرایش ما به این است که صنعت نفت را با حداکثر ظرفیت توسعه دهیم و باورهای درونی را تقویت کنیم.

    وی افزود: درهای نفت را به روی شرکتهای غربی و شرقی باز گذاشته ایم.

    این مقام مسئول با بیان اینکه فروش نفت ایران به اروپا در زمان تحریمها قطع شده بود، گفت: پس از اجرایی شدن برجام، چند قرارداد فروش و صادرات نفت با شرکتهای اروپایی امضا شده است.

    وی ادامه داد: یادداشت تفاهمهایی که به تازگی برای همکاری امضا شده است هم مربوط به شرکتهای غربی است و هم آسیایی و سهم شرکتهای غربی سه یادداشت تفاهم و سهم شرکتهای آسیایی ٢ یادداشت تفاهم بوده است.

    جوادی از احتمال واگذاری توسعه فاز دوم میدان یادآوران به یک شرکت چینی خبر داد و گفت: فاز نخستی این میدان یک ماه پیش راه اندازی شد و رفته رفته به میزان مورد نظر تولید رد فاز نخستی خواهد رسید.

    وی افزود: در فاز نخست آزادگان جنوبی در دو هفته اخیر 3 چاه به تولید رسیدند و تا پایان مهرماهتولید از این میدان به 80 هزار بشکه ردر روز خواهد رسید و در خصوص فاز دوم توسعه آن نیز شرکت توتال فرانسه ابراز تمایل کرده و مذاکراتی نیز انجام شده اما هنوز چیزی نهایی نشده است.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص آخرین وضعیت فاز 14 پارس جنوبی گفت: یک کنسرسیوم 8 شرکته از 5 سال پیش در این پروژه حضور دارد و هنوز تصمیم نگرفته ایم با وجود برخی تأخیرهایی که دارند این پروژه را از آنها بگیریم.

    جوادی تصریح کرد: به محض اینکه به میزان تولید پیش از تحریم ها برسیم آماده ایم در خصوص سیاست گذاری های مشترک در بازار نفت با دیگر تولیدکنندگان نفت چجهان تعامل کنیم.

    وی افزود: از چند سال قبل، اوپک  نظام سهمیه بندی تولید خود را برداشت و هیچ کدام از تولیدکنندگان نفت به سهمیه بندی تولید پایبند نیستند و ما نیز از حداکثر توان و ظرفیت خود برای تولید استفاده می کنیم.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شکست نشست دوحه موجب شد تولیدکنندگان نفت به هماهنگی بیشتر در آینده راغب شوند، گفت: پیش بینی می کنم که نشست آینده اوپک نشست بهتر و هماهنگ تری نسبت به گذشته باشد.

    وی ادامه داد: برخی رقبای نفتی ایران در منطقه تلاش کردند ما را در زمینه حمل و نقل نفت به مشکل بیندازند اما هیچ کدام از تلاشهای آنها برای اعمال محدودیت در این زمینه موفق نبود و ما بدون مشکل نفت مورد نظرمان را حمل می کنیم.

    جوادی با بیان اینکه تا زمانی که مشتری نباشد ما تولید نمی کنیم، گفت: در حال حاضر هیچ نفت روی آبی نداریم و اول اقدام به امضای قرارداد فروش می کنیم و بعد به میزان آن، تولید می کنیم.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه عمده قراردادهای صادرات نفت ما از 50 سال قبل یک ساله بوده، گفت: قراردادی که اخیرا با توتال فرانسه برای فروش 160 تا 180 هزار بشکه ای نفت ایران به امضا رسیده نیز یک ساله است.

    جوادی تصریح کرد: قرار نیست ما سهممان را در فاز دوم میدان نفتی شاهدنیز در آذربایجان از 10 درصد افزایش دهیم و قرار نیست سرمایه گذاری جدیدی در آن جا داشته باشیم؛ همچنین سهم ما در دریای شمال به قوت خود باقی است و تولید گازی در دریای شمال قبل از برجام انجام شد و برای تولید نفت نیز داریم با BP مذاکراتی می کنیم.

    وی افزود: میدان نفتی آزادگان شمالی با تولید 35 هزار بشکه در روز در مدار بهره برداری است و ظرف دو هفته آینده این تولید به 75 هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ در خصوص فاز دوم توسعه این میدان نیز هنوز با طرف چینی به جمع بندی نرسیده ایم.

    جوادی از توافق جدید ایران برای استفاده از خطوط لوله نفت در کانال سوئز برای صادرات نفت خبر داد و گفت: در زمان تحریم ها ما با کشتی های کوچک از کانال سوئز می گذشتیم اما اکنون قرار است با استفاده از ظرفیت خطوط لوله در این منطقه، در صادرات نفت خود به اروپا سرعت دهیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها