عصر خودرو

علمیات اجرای طرح انرژی 'کاسا-۱۰۰۰' هفته آینده آغاز می شود

عصر بازار- سفیر تاجیکستان در پاکستان اعلام کرد عملیات اجرای طرح صادرات یکهزار مگاوات برق از تاجیکستان به پاکستان معروف به طرح کاسا-۱۰۰۰ (آسیای میانه-آسیای جنوبی) هفته آینده طی مراسمی در شهر 'دوشنبه' رسما آغاز می شود.

علمیات اجرای طرح انرژی 'کاسا-۱۰۰۰' هفته آینده آغاز می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این طرح که شامل خط انتقال به طول 750 کیلومتر از تاجیسکتان تا پاکستان خواهد بود، با بودجه ای معادل یک میلیارد و 200 میلیون دلار و ظرف مدت دو سال تکمیل خواهد شد. درصورتی که کشور قرقیزستان هم به این طرح ملحق شود، طول کل خط انتقال به نزدیک یکهزار و 300 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

    'شیرعلی جانان اف' سفیر تاجیکستان در پاکستان اعلام کردکه این طرح به پاکستان کمک خواهد کرد تا از طریق دریافت برق با قیمت مناسب از تاجیکستان در فصل تابستان، بخشی از مشکل کمبود برق خود را جبران کند.
    جانان اف درخصوص امنیت مسیر احداث خط انتقال برق که قرار است از خاک افغانستان عبور کند و به پاکستان برسد، گفت: دولت افغانستان نسبت به تامین امنیت لازم برای اجرای این طرح اطمینان داده است.
    وی همچنین گفت که تمام مقدمات لازم برای اجرای طرح کاسا-1000 از جمله منابع مالی لازم پیش بینی شده است.
    سفیر تاجیکستان درباره ظرفیت صادرات برق کشورش به پاکستان گفت که تاجیکستان می تواند در فصل تابستان تا پنج هزار مگاوات برق به پاکستان صادر کند.
    تاجیکستان که به دلیل داشتن منابع آبی فراوان، از ظرفیت بالایی برای تولید برق از طریق توربین های آبی به ویژه در فصل تابستان برخورد است، به دنبال آن است تا مازاد برق تولیدی خود در فصل تابستان را به کشوهایی مثل پاکستان و افغانستان که از کمبود انرژی به شدت رنج می برند، صادر کند.
    قراردادهای اولیه طرح کاسا-1000 در سال 2007 میان پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان امضا شد اما وجود موانع عمده در مسیر اجرایی شدن این طرح از جمله نبود امنیت کافی در افغانستان و تامین منابع مالی این طرح، باعث تاخیر طولانی در اجرای آن شده است.
    برخی گزارش ها نیز حاکی است که احتمال دارد که روسیه نیز با استفاده از ژنراتورهای قوی خود در تاجیکستان به پروژه بازار برق آسیای جنوبی و مرکزی و طرح کاسا-1000 ملحق شود.
    جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه پاکستان نیز برای افزایش صادرات برق به این کشور تا سه هزار مگاوات اعلام آمادگی کرده است. میزان برق صادراتی ایران به پاکستان در زمان حاضر 74 مگاوات است. پاکستان برای افزایش برق از ایران ابراز تمایل کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها