عصر خودرو

همه‌چیز درمورد بلال و انتخاب چشم‌بادامی‌ها

عصر بازار- حدود یک ماه دیگر موعد برگزاری نخستین مناقصات نفتی پساتحریمی ایران برای میادین ونفتی و گازی است، اما از ماه‌ها قبل شرکت‌های بزرگ خارجی هر کدام دست روی میدانی گذاشته‌اند و حالا کره‌ای‌ها در سفر به تهران نامشان را روی میدان گازی «بلال» گذاشتند تا در مناقصه‌ای آن را به دست آورند.

همه‌چیز درمورد بلال و انتخاب چشم‌بادامی‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هیات کره‌ جنوبی که در این هفته به تهران سفر داشت با خود پیشنهادها و برنامه‌های زیادی را برای صنعت نفت و گاز از برنامه‌های ال ان جی گرفته تا افزایش وارادت نفت ایران به همراه داشت و در نهایت از ماجرای مناقصات نیز دور نمانده و مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی دنیا میدانی را برای فعالیت‌های آینده خود نشان کرد.

    میدان نفتی بلال، طرح توسعه میدان نفتی بلال که به صورت بیع متقابل با شرکت های خارجی بسته شده بود، از سال 1378 شروع و در دی ماه سال 1381 به بهره برداری رسید. پس از عملیات اجرایی طرح توسعه این میدان نفتی، بهره‌برداری از این میدان با تولید روزانه 20 هزار بشکه نفت شروع شد.

    اما این میدان قابلیت استحصال گاز نیز دارد،‌ درسال 2011 بود که توسعه لایه‌های نفتی میدان بلال آغاز شد، در همان زمان بحثی از وجود گاز در این میدان نیز شکل گرفت و گفته شد این میدان ذخایر عظیمی از گاز طبیعی را نیزز در خود دارد.

    پس از مطالعه روی این میدان، برآورده‌های اولیه نشان داد که ذخیره‌ای معادل 6 تریلیون فوت مکعبی گاز در این میدان وجود دارد و البته گاز درجای این میدان بالغ بر 9.5 ترلیون فوت مکعب است.

    قراربود شرکت نفت فلات قاره ایران توسعه لایه‌های گازی این میدان را به عهده بگیرد تا تولید گاز از بلال را به حجم روزانه 500مییون فوت مکعب برساند، اما در نهایت موضوع توسعه میدان گازی بلال به قراردادهای جدید نفتی ایران کشید و در لیست میادینی قرار گرفت که منتظر ورود سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی می‌ماند.

    حال در شرایطی که شرکت‌هی بزرگ نفتی و گازی پیش از تعیین تاریخ دقیق برگزاری مناقصات نفتی برای خود میدانی را انتخب کرده و مطالعه روی آن را شروع کرده و در برخی موارد قرارداد محرمانگی باید دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هر میدان امضا کرده‌اند، کره نیز خود را به این جریان رساند.

    بخش گازی بلال، انتخاب چشم‌بادامی‌هاست، میدانی در دماغه شرقی پارس جنوبی که مخزن اصلی آن کنگان و دالان است.

    براساس طرح توسعه اولیه پتانسیل روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز در میدان گازی بلال وجود دارد. همچنین ذخایر گاز درجای این میدان که در سال 2004 توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران کشف شده بیش از شش تریلیون فوت مکعب است.

    گوکس کره جنوبی برای ایران برنامه‌های متنوعی دارد، که در آن هم تاسیس واحدهای ال ان جی و مینی ال ان جی قرار گرفته و هم ساخت خط لوله سراسری و زیردریایی برای انتقال گاز به خارج از مرزها.

    گوکس برنامه‌های گازی خود در ایران را به توسعه میدان نیز افزایش داده است و دست روی میدان گازی بلال گذاشته تا پیشنهادهای خود را برای توسعه آینده این میدان به وزارت نفت اعلام کرده و بتواند در مناقصه این میدان را به دست آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها