عصر خودرو

سفر «مودی» به تهران فرصتی طلایی برای رفع اختلافات مالی ایران و هند

عصر بازار- سفر تاریخی و مهم «نارندرا مودی » نخست وزیر هند به ایران در دوم خرداد ،فرصتی طلایی و بی نظیر برای توسعه روابط دو جانبه و رفع اختلافات مالی ۲ کشور در زمینه بدهی های نفتی محسوب می شود.

سفر «مودی» به تهران فرصتی طلایی برای رفع اختلافات مالی ایران و هند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، نخست وزیر هند دراین سفر 2 روزه ، قرار است با رهبر معظم انقلاب،رئیس جمهوری ،وزیر خارجه و تعدادی از مقامات عالیرتبه کشورمان در خصوص توسعه همکاری دو کشور دیدار کند.
    امضای توافقنامه سرمایه گذاری در فرزاد ب ،چابهار ،همکاری های فرهنگی و توسعه روابط تجاری واقتصادی از جمله اهداف مودی دراین سفر است .
    تاکنون به رغم پیگیری مسئولان بانک مرکزی ایران و هند و با گذشت چند ماه از رفع تحریم ها، همچنان 6.5 میلیارد دلار از طلب های نفتی ایران در بانک های هند باقی مانده است .
    در دوران تحریم به علت بسته بودن کانال انتقال پول به ایران، 45 درصد از بهای نفت فروخته شده ایران به هند به صورت روپیه و 55 درصد بقیه به صورت یورو در بانک های هند ذخیره شده است .
    هند در دوران تحریم باخرید 20 درصد از نفت ایران (200 هزار بشکه )به عنوان دومین خریدار نفت ایران به شمار می رفت.
    وزیر نفت وگاز طبیعی هند در سفر دو هفته پیش به ایران در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی،آمادگی هند را برای پرداخت این بدهی اعلام کرد .
    وی درعین حال اظهار کرد که دهلی نو تمایل دارد ،بدهی نفتی ایران را در چند قسط پرداخت کند.
    رسانه های هند در روزهای اخیر به نقل از منابع مطلع از اختلاف 2 میلیارد دلاری ایران و هند در زمینه بدهی نفتی خبر دادند.
    به گفته کارشناسان در صورتی که تهران از این فرصت طلایی برای رفع اختلاف های مالی با دهلی نو استفاده نکند این موضوع می تواند در قرارداد همکاری های دو کشور تاثیر منفی برجای گذارد.
    یک کارشناس اقتصادی ایرانی که خواست نامش محفوظ بماند با تائید اختلاف 2 میلیارد دلاری ناشی از نرخ برابری روپیه برابر یورو اظهار کرد درصورتیکه این اختلاف در این سفر رفع نشود ،امیدی برای به نتیجه رسیدن آن به این زودی ها نمی رود.
    وی تصریح کرد:مقامات عالیرتبه کشورمان باید با توجه به احتمال امضای قراردادهای بزرگی در زمینه نفت و گاز و چابهار این مشکل را رفع کنند.
    یکی از فعالان اقتصادی ایرانی در دهلی نو گفت:حضور نخست وزیر هند به ایران فرصت بی نظیری برای گسترش روابط دو کشور و رفع اختلافات مالی است .
    روزنامه انگلیسی زبان فاینشنال اکسپرس در گزارشی نوشت:ایران و هندوستان در خصوص میزان بدهی نفتی این کشور به ایران حدود 2میلیارد دلار اختلاف نظر دارند.
    این روزنامه به نقل از یک منبع ناشناس نوشت:این اختلاف نظر که بر سر نرخ برابری یورو و زمان در نظر گرفتن این قیمت است ،باعث شده که بدهی نفتی هند به ایران از 6 میلیارد دلار به هفت میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش یابد.
    درادامه این مطلب آمده است که ایران و هند در خصوص ارز لازم برای تسویه حساب شرکت های هندی با ایران،اختلاف نظر دارند.
    به نوشته این روزنامه ،پالایشگاه‌های نفتی هند مانند‌ «ام آر پی ال»، «اسار نفت»، «اچ پی سی ال»، «اچ ام‌ ای ال» و« ‌ای سی او» در انتظار باز شدن کانالی برای پرداخت بدهی نفتی خود به ایران هستند .
    یک مقام ارشد دولت هندوستان به روزنامه «فایننشال اکسپرس» گفته است که اختلاف اصلی بر سر نحوه محاسبه ارزش یورو در این پرداخت‌ها است .
    شرکت ملی نفت ایران معتقد است باید نرخ فعلی یورو برای این پرداخت‌ها لحاظ شود درحالی که شرکت‌های نفتی هندی می گویند این نرخ باید با توجه به زمان بسته شدن قرارداد پرداخت شود. این اختلاف به این معنا خواهد بود که پالایشگاههای هند علاوه بر پرداخت 6 میلیارد دلار بدهی نفتی خود به ایران 120میلیارد روپیه نیز به ایران بپردازند.
    به این ترتیب با توجه به نرخ تبدیل دلار به روپیه که 66.27 است ،مبلغ یک میلیارد و 810 میلیون دلار به بدهی شرکت های نفتی هند به ایران افزوده می شود.
    به گفته مقامات هند ،نرخ برابری دلار در برابر روپیه در آوریل 2012 معادل 75.18 بوده که هم اکنون به 66.27 کاهش یافته است .
    مقامات هندی می گویند که علت انباشت پول ایران در بانک های این کشور به دلیل تحریم ها بوده و این کشور نباید هزینه انباشت بدهی های ایران را بپردازد.

    **آخرین پرداخت‌ها
    آخرین پرداخت نفتی هند به ایران در اکتبر – سپتامبر 2015 به مبلغ 1.4 میلیون دلار در 2 تراکنش بانکی از طریق بانک «یو سی او» به حساب بانک مرکزی ایران در بانک مسقط عمان پرداخت شد.
    یک مقام ارشد وزارت نفت هندوستان گفت که پرداخت های بعدی ایران باید به یورو و بعد از 89 روز از تخلیه محموله نفتی در سواحل هند محاسبه می شود.
    وی با بیان اینکه پالایشگاههای هند باید به قرارداد پایبند باشند خاطرنشان کرد تهران و دهلی نو به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک برای حل و فصل این موضوع هستند.
    روزنامه «فاینشنال اکسپرس» درادامه این گزارش با اشاره به سفر وزیرنفت وگاز طبیعی هند در 10 اوریل (22 فروردین ) به ایران نوشت: دراین سفر کانال های بانکی سوئیس ،ترکیه و فرانسه برای پرداخت بدهی ایران در نظر گرفته شده است و ترکیه هم اکنون منتظر تائید تهران برای پرداخت از این مسیر است.
    به گفته کارشناسان ،سفر مودی به ایران و اراده جدی هند برای به دست گرفتن طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب و ترک مناقصه به نفع هند می تواند بر کوتاه آمدن یکی از حریف ها در خصوص میزان بدهی کمک کند.
    یک مسئول وزارت دارایی هند نیز گفت که دهلی نو ،1.5 درصد بابت بدهی 6 میلیارد و 500 میلیون دلاری شرکت های اسار اویل و منگلور به ایران می پردازد.
    وی خاطرنشان کرد هرچند ضرورتی برای پرداخت سود این بدهی وجود ندارد،اما پالایشگران هندی برای نشان دادن حسن نیت خود پرداخت این بهره را پذیرفته اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها