عصر خودرو

سوغات نفتی و گازی مسافران دریای زرد

عصر بازار- مسافران کره‌ای تهران، برای صنعت نفت و گاز برناکه‌هایی دارند که از افزایش خرید نفت و گاز و اجرای طرح‌های ال ان جی تا ساخت خط لوله انتقا ل گاز و واحدهای پتروشیمی را در بر‌می‌گیرد.

سوغات نفتی و گازی مسافران دریای زرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،‌ رییس جمهور کره جنوبی با هیاتی از 230 مدیر، مسافر سه روزه تهران شدند، تا در همه زمینه‌ها قراداد یا تفاهم‌نامه‌ای را با همتایان ایرانی خود امضا کنند، تفاهم‌نامه‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در نهایت ارزش آن‌ها به 10 میلیارد دلار برسد.

    یکی از مهمترین زمینه‌های امضای قرارداد بین کره جنوبی و ایران امضای اسناد همکاری در حوزه نفت و گاز بود، قراردادهایی که در زمینه گازی می‌توان مهمترین آن‌ها را توسعه طرح‌های ال‌ان‌جی و توسعه میدان بلال و در زمینه نفتی‌ افزایش خرید نفت به دو برابر میزان فعلی دانست.

    COGAS شرکت گاز کره جنوبی است، شرکتی که در سفر به ایران قراردادهایی در تمام زمینه‌های گازی را با شرکت‌های مختلف تابعه وزارت نفت امضا کرده و می‌گوید تفاهمنامه هایی که با شرکتهای ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران امضا شده است، صد در صد عملیاتی می شود.

    ورود به طرح‌ LNG

    خرید ال ان جی از ایران، یعنی کشوری که در عین حال که دومین منابع گازی بزرگ دنیا را دارد اما ال ان جی تولید نمی‌کند، یکی از مهمترین برنامه‌های این شرکت ست و این درحالی است که کوگس یکی از سه شرکت بزرگ واردکننده ال ان جی در دنیا است.

    ایران اگرچه سال‌های گذشته برنامه‌هایی را برای ساخت واحدهای مینی ال ان جی در کشور داشت اما هنوز وارد تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع نشده است ، در پساتحریم اما ایران به دنبال کمک گرفتن از دیگر کشورها برای تولید ال ان جی رفته و اولین کشوری که به این موضوع وارد شده عمان است که می‌خواهد از گاز ایران برای ظرفیت‌های خالی تولید ال ان جی خود استفاده کند.

    حالا پای کره‌ای ها نیز به این موضوع باز شده و اگرچه گران بودن ال ان جی باعث شده در سال گذشته میلادی این کشور خرید ال ان جی اش را کاهش دهد، حالا در تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی گاز می‌گوید می‌خواهد در تولید ال ان جی ایران سرمایه‌گذاری کند.

    بلال؛ هدف مناقصه‌ای کره

    میدان گازی بلال راس برنامه دیگر کوگس در ایران است، میدانی که اگرچه ظرفیت گازی فراوانی دارد اما تا به حال توسعه نیافته و در لیست میادینی قرار گرفته که ایران در غالب IPC برای آن به دنبال سرمایه‌گذار و پیمانکار می‌گردد.

    کوگس با انتخاب و شروع مطالعه روی میدان گازی بلال تصمیم دارد در حرکت بعدی وارد مناقصات پسا تحریمی ایران شده و توسعه این میدان را به دست گیرد و در این زمینه یادداشت تفاهمی نیز با شرکت ملی نفت امضا کرده است.

    قطعیت یافتن یا نیافتن موضوع موضوع ورود کوگس به بلال پس از مطالعات این شرکت کره ای و انجام مذاکرات مشترک مشخص خواهد شد.

    خط لوله؛ از داخل ایران تا زیر دریای عمان

    کمک به ایران برای تاسیس خطوط لوله سراسری در کشور و البته احداث خط لوله زیر دریایی، برنامه سوم گازی کوگس در ایران به شمار می‌رود.

    به این ترتیب قرار است شرکت کوگس علاوه بر انتقال تجربه‌ها در زمینه تعاملات گازی، با شرکت ملی گاز ایران در زمینه مهندسی، اجرا و بهره برداری از خطوط لوله گاز نهم و یازدهم سراسری نیز همکاری کند.

    صادرات گاز به عمان برنامه‌ای است که ایران آن را از ماه‌ها پیش و بعد از نشست GECF دنبال می‌کرد و البته مطالعات احداث خط لوله بین دو کشور همچنان ادامه دارد اما قرار بود هر دو کشور یک پیمانکار را برای اجرای طرح انتقال گاز انتخاب کنند.

    کوگس احداث خط لوله زیردریایی صادرات گاز به عمان با هماهنگی با این کشور بر عهده گرفت تا پیمانکار مشترک ایران و عمان برای احداث خط لوله گاز بین این دو کشور باشد.

    خرید نفت دو برابری در پساتحریم

    خرید نفت یکی از مهمترین زمینه‌های ارتباط نفتی ایران کره است؛ خطی ارتباطی که در دوران تحریم اگرچه قطع نشد اما به شدت کاهش یافت و حالا هر دو کشور به فکر ترمیم آن هستند.

    تازه‌ترین آمارهای گمرک کره جنوبی نشان می دهد که واردات نفت این کشور از ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی دو برابر شده و سئول اعلام کرده است نفت بیشتری از ایران خریداری خواهد کرد.

    بر اساس این گزارش، واردات نفت خام و نفت تغلیظ شده از ایران در سه ماهه اول سال 2016 به ٢٢ میلیون و 850 هزار بشکه رسیده که بیش از دو برابر 10 میلیون بشکه ای است که در دوره مشابه سال قبل وارد کره شد.

    از لحاظ ارزشی نیز کره اعلام کرد که این میزان واردات 17.6 درصد بیشتر شده و به ٦٢٩ میلیون دلار رسیده است.

    اما ایران تا قبل از سال 2011 میلادی از مهمترین صادرکنندگان نفت به کره جنوبی بود و تحریم‌ها به تدریج حایگاه ایران راتنزل داد تا صادرات نفت خام به کره جنوبی به ١١٥ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

    به این ترتیب ارزش واردات نفت کره از ایران که در سال 2011 میلادی بالغ بر ٩ میلیارد و 360 میلیون دلار بود، در سال گذشته میلادی به دو میلیارد و 20 میلیون دلار کاهش یافت.

    در نهایت با افزایش دوباره صادرات نفت خام به کره جنوبی ایران اعلام کرده است که روزانه 400 هزار بشکه نفت به این کشور صادر می‌کند.

    هیوندای در ایران

    شرکت هیوندای دیگر شرکت کره‌ای است که می‌خواهد وارد حوزه نفت و گاز ایران شود، این شرکت تصمیم دارد در زمینه فناوری ال ان جی و صنایع پتروشیمی با ایران همکاری داشته باشد.

    شرکت مهندسی هیوندای اعلام کرده است که قراردادی برای ساخت پالایشگاه گاز در پارس جنوبی به ارزش سه میلیارد و 600 میلیون دلار با شرکت کانگان پترو ریفاینری ایران امضا خواهد کرد.

    طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی (که اتان و مولکولهای سنگین تر را به عنوان خوراک پتروشیمی جدا می کند)، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان جی ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک از طرحهای مورد علاقه کره‌ای‌ها هستند. همکاری داشته باشند، تصریح کرد: ایران ال ان جی، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس جنوبی (که اتان و مولکولهای سنگین تر را به عنوان خوراک پتروشیمی جدا می کند)، پالایشگاه بیدبلند ٢، ان جی ال و همچنین پالایشگاه بهمن گنو در جاسک از طرحهای مورد علاقه کره‌ای‌ها برای حضور در ایران است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها