عصر خودرو

اجرای پروژه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی راه آهن با ریل‌های چینی و ایتالیایی

عصر بازار- در حالی هنوز ریل ملی به تولید نرسیده که پروژه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی دوخطه کردن محور بافق-زرین‌شهر با ریل چینی و ایتالیایی ساخته می‌شود.

اجرای پروژه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی راه آهن با ریل‌های چینی و ایتالیایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  تسنیم، پروژه دو خطه کردن محور ریلی بافق-یزد-میبد-اردکان-اصفهان-زرین شهر اواخر سال 93 آغاز شد و قرار است بخشی از آن دهه فجر امسال به بهره برداری برسد. این پروژه با احتساب ایستگاه‌ها بالغ بر 490 کیلومتر است که حجم قراردادهای آن بالغ بر 1800 میلیارد تومان است.

    یکی از ویژگی‌های بارز این پروژه تولید 100 درصدی تراورس بر مبنای سیسات‌های اقتصادی مقاومتی توسط متخصصان داخلی است. اما در عین حال ریل مورد نیاز این طرح از طریق واردات از کشور های چین و ایتالیا تامین می‌شود و به گفته مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط راه‌آهن مذاکراتی با کشورهای آلمان و اتریش برای خرید ریل در حال انجام است.

    سید محمد موسوی مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط راه‌آهن در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر نحوه تامین ریل این پروژه گفت: متاسفانه ریل ملی به تولید نرسیده است و امیدواریم هر چه زودتر به تولید انبوه برسد با توجه به این مسئله ناچاریم ریل وارد کنیم. تقریبا تمام قراردادها تهیه ریل بسته شده است ال سی باز شده پیش پرداخت ها واریز شده و از مردادماه ریل پروژه‌ها را در مجموعه‌ها داشته باشیم. عملیات روسازی را از اواسط شهریور در بخش هایی از پروژه آغاز کنیم تا 22 بهمن امسال محدوده بافق-یزد و سیستان تا اصفهان را به بهره‌برداری برسانیم.

    وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این ریل مورد نیاز از چه کشورهایی خریداری شده است، بیان کرد: از جاهای مختلف در حال تامین ریل هستیم و به دلیل اتفاقات روی داده در پسابرجام از کشورهای چین و ایتالیا بخشی از ریل مورد نیاز خریداری شده و همچنین مذاکراتی در حال انجام است که از سایر منابع اروپایی از جمله آلمان و اتریش ریل وارد کنیم.

    مدیر پروژه افزایش ظرفیت خطوط راه‌آهن میزان ریل مورد نیاز این مسیر را حدود 30 هزار تن اعلام کرد.

    موسوی با اشاره به این‌که شروع این طرح از اواخر سال 93 بوده و با احتساب حجم عملیات در ایستگاه‌ها حدود 490 کیلومتر است، بیان کرد: در صورت تامین اعتبار محور بافق-یزد و ایستگاه سیستان تا بهمن امسال و بقیه پروژه تابستان 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی یادآور شد: با توجه به شرایط بارهای عبوری از منطقه یزد و اصفهان داشتیم و رسالت راه‌آهن در خصوص افزایش سهم حمل و نقل بار از کل بار کشور که جابجا می‌شود، پروژه دو خطه بافق- زرین‌شهر تعریف شد. حجم بالایی از بار جابجایی راه‌آهن در محدوده استان یزد روی می‌دهد و میزان تقاضای بار میزان ظرفیت بار بسیار متفاوت بود و این دو با هم نسبت غیرمتعارفی داشت، به همین دلیل این پروژه تعریف شد با این ویژگی که برای اولین بار در ایران بار محوری 25 به 30 تن افزایش می‌یابد که چند کشور خاص در دنیا از جمله آمریکا و استرالیا این کار انجام شده است.

    وی در ادامه با بیان این‌که فناوری تراورس بر مبنای اقتصاد مقاومتی کاملا داخلی است، گفت: شرکت تولیدکننده داخلی با همکاری مجموعه‌های مشاور به سمت طراحی و تولید تراورس رفتند که هم‌اکنون در مرحله تست‌های مکانیکی است که از تیرماه امسال به صورت انبوه‌ تولید می‌َشود.

    وی محل تامین اعتبارات را از محل اعتبارات عمرانی اعلام کرد و افزود: افزایش ظرفیت محور به حدود 50 میلیون تن بار سالانه، ایجاد همزمان بلاک‌های میانی و سیستم های سیگنالینگ، افزایش سرعت طرح تا 160 کیلومتر در ساعت، کاهش زمان سیر قطارهای باری از 18 ساعت به 12 ساعت و تبدیل محور به بخشی از کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب از جمله اهداف اجرای طرح مذکور است.

    به گزارش تسنیم، در بخش مهندسی همه کارها به پایان رسیده و بخش زیرسازی و ابنیه فنی شامل حدود 9 میلیون مترمکعب عملیات خاکی حدود 280 هزار مترمکعب عملیات بنتی و احداث 1800 پل و آبرو است.

    همچنین در بخش تامین کالا از نظر مالی حدود 35 درصد پروژه شامل خرید ریل،‌سوزی، تراورس و ادوات است که به دلیل تنگاه‌های مالی پیش رو از برنامه زمانبندی عقب است.

    25 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم برای احداث خط و تکمیل ناوگان،‌استهلاک حداکثر 6 ساله سرمایه گذاری طرح با نرخ بازگشت 25 درصدی، درآمد مستقیم حمل بار سالانه 440 میلیارد تومان، صرفه جویی مصرف گازوئیل سالانه تا 136 میلیارد تومان طبق نرخ فوب خیلج فارس،‌کاهش تعداد تلفات جاده‌ای 455 نفر در سال و صرفه‌جویی سالانه 456 میلیارد تومانی، کاهش آلاینده‌های Sox، NOx و CO2 به میزان 5200 تن در سال و ایجاد 155 فرصت شغلی مستقیم از جمله ویژگی‌های این پروژه اعلام شده است.

    پروژه دو خطه کردن محور ریلی بافق-یزد-میبد-اردکان-اصفهان-زرین شهر از طریق مناقصه به 8 گروه مشارکت مشتمل بر 25 شرکت داخلی به صورت EPC واگذار شده و جمع قراردادهای امضا شده با احتساب تعدیل و تغییر مبالغ 1800 میلیارد تومان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها