عصر خودرو

عرضه موفق هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بستری برد-برد برای مشتری و خودروساز

سه دستاورد مهم عرضه خودرو در بورس کالا

عصر بازار- عرضه موفق ۱۰۰۰دستگاه پژو ۲۰۷ که در نهایت حدود ۵۰ میلیون تومان زیر قیمت بازار کشف قیمت شد ۳ دستاورد مهم و قابل توجه را در پی داشت. نخست شکستن قیمت بازار، دوم حذف دلالان از معاملات و سوم سرازیر شدن سود اختلاف قیمت بازار و قیمت دستوری کارخانه به خودروساز برای کسب سرمایه در گردش و بهره‌گیری از آن برای توسعه محصولات و رشد تیراژ.

سه دستاورد مهم عرضه خودرو در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، پژو 207 نخستین خودرو تولید انبوه و پرتیراژ کشور بود که پس از عرضه 3080 خودرو کم تیراژ با تیراژ هزار دستگاهی، بورس کالا را وارد آزمونی جدی کرد که در نهایت به شکستن قیمت بازار و موفقیت این طرح منجر شد.

    بدیهی است با موفقیت چنین روش عرضه ای که هم برای مشتری و هم برای خودروساز منفعت بالایی دارد، انتظار می رود چنین روشی برای خودروهای پرتقاضا و پرتیراژ دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد تا سایه سنگین قیمت گذاری دستوری به این واسطه حذف شود و علاوه براینکه مشتری نهایی از قیمت عادلانه تری نسبت به بازار بهره مند می‌شود، خودروساز نیز حاشیه قیمتی معامله نهایی و قیمت بازار بهره ببرد.

    مهمترین محل زیان‌دهی خودروسازان طی سال‌های اخیر، قیمت‌گذاری دستوری کمتر از قیمت واقعی خودروها بوده که با افزایش تیراژ و فروش به افزایش زیان خودروسازان دامن زده است و دلالان بازار اصلی‌ترین برندگان این روش بودند که به این واسطه دفاتر خرید و فروش متعدد خودرو در سراسر کشور دایر و به یکی از مشاغل پرسود در شرایط آشفته اقتصادی کشور بدل شده است. بورس کالا بستری شفاف است که جزئیات معاملات و حتی خریداران در آن مشخص هستند و در چنین بستر شفافی زمانی که پژو 207 در بازار حدود 440 میلیون تومان قیمت داشت، این خودرو با قیمت کشف شده 342 میلیون تومان معامله شد که برد مشتریان در این بستر شفاف را نشان می دهد. قیمت نهایی معاملات پژو 207 با احتساب مالیات و اضافات به حدود 391 میلیون تومان می رسد که حدود 50 میلیون تومان کمتر از قیمت آن در بازار آزاد یعنی حدود 11 درصد کمتر است. کارشناسان بورس کالا معتقدند یک کالا در بالاترین حد تقاضا نیز با قیمت حدود 5درصد کمتر از بازار در بورس کالا معامله می شود و همین میزان اندک نیز می تواند محل برد مشتری نهایی برای خرید خودرو باشد.بررسی خودروسازان از میزان مراجعه مشتریان جدید نشان دهنده عدم بازگشت 80 درصدی آن هاست که به وضوح نقش پررنگ واسطه گران و سودجویان را در بازار خودرو نمایان می کند. از طرف دیگر، فاصله بزرگ میان قیمت دستوری خودروهای پرتیراژ و قیمت کشف شده در بازار بدون مشخص بودن دلالان، بین افرادی توزیع می شود که از محل این اختلاف، فعالیت سازنده و توسعه بخشی برای بازار یا صنعت خودرو انجام نمی‌دهند اما این اختلاف می تواند با تخصیص به خودروساز از محل بورس کالا به میزان بمراتب کمتر از سود دلالان، به رشد تیراژ، توسعه محصولات جدید و رشد کیفیت و جلوگیری از رشد زیان انباشته منجر شود که در نهایت به سود مشتری بازار خواهد بود و با افزایش تیراژ و افزایش عرضه، این قیمت به جایگاه منطقی و نزدیک به قیمت کارخانه خواهد رسید. در این شرایط حتی مشتری نهایی نیز می تواند با قیمتی کمتر از بازار بدون سرازیر کردن اضافه بها به جیب دلالان، خودرو را خریداری کند.

    سخت‌گیری‌های بورس‌کالا در زمینه زمان تحویل و دریافت تعهدات قانونی از عرضه کنندگان کالا از دیگر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا به حساب می آید به‌گونه ای که خودروسازان حتی در صورت ثبت یک روز تاخیر بیش از زمان اعلام شده ملزم به ارائه جریمه های سنگین خواهند بود.

    بورس کالا بستری ایده آل برای عرضه خودرو در شرایط اقتصادی کنونی کشور است که معامله ای دو سر سود بین مشتری و خودروساز را رقم می زند. برخی از نتایج عملکردی این بستر در کوتاه مدت مشخص است که از آن جمله می توان به شکستن قیمت گذاری دستوری و همچنین قیمت بازار اشاره کرد. اثربخشی مهم این بستر که در بلندمدت مشخص می شود، میزان سرمایه ورودی قابل توجه به خودروساز به جای جیب دلالان است که در میان مدت و بلندمدت می توان اثر آن را در توسعه و رشد تیراژ و کیفیت و همچنین فراهم شدن بستر خصوصی‌سازی این صنعت، بررسی کرد.

    نویسنده: امیرحسین برخورداری

    برچسب ها