عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

رشد بورس در گرو حرکت همسوی بانک مرکزی با بازار سرمایه

عصر بازار- در زمینه فرهنگ سازی در بازار سرمایه همچنان ضعف داریم. نقش شرکت مدیریت اطلاع رسانی و آموزش بورس در بازار سرمایه می تواند حتی از نقش سازمان بورس هم موثرتر باشد؛ مشروط بر آنکه تلاش بیشتری برای ارتقای دانش مالی سهامداران و همچنین ترغیب مردم به سرمایه گذاری غیر مستقیم و بلندمدت در بورس صورت بگیرد.

رشد بورس در گرو حرکت همسوی بانک مرکزی با بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، هابیل خاوری مدیر شعبه کارگزاری بانک صنعت و معدن در خصوص وضعیت بورس بیان کرد: مهمترین مانع حرکت و رشد بازار سرمایه، سیاست های پولی بانک مرکزی است. بانک مرکزی که خود به واسطه عضویت رئیس کل بانک مرکزی در شورای عالی بورس، از ارکان اصلی این بازار محسوب می‌شود، خود به یکی از موانع پیش روی بازار سرمایه تبدیل شده است. مادامیکه سیاست‌های بانک مرکزی با بازار سرمایه همسو نشود، نمی توان انتظار رشد و حرکت از این بازار داشت.

    وی اضافه کرد: بانک مرکزی از یک سو ناشر اصلی اوراق دولتی است و از یک‌سو کنترل نرخ ارز و نرخ بهره بین بانکی را در دست دارد. همه ما می‌دانیم که بازار سرمایه ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد؛ اما در دو سال گذشته، اگر چه نرخ ارز شیب صعودی داشته، اما بازار سرمایه نزولی بوده و مهمترین دلیل آن، افزایش نرخ بهره بدون ریسک در کشور است. از یک سو به فعالان بازار سرمایه نوید می دهند که نرخ بهره بین بانکی در کانال 20درصدی تا حدودی تثبیت شده، از سوی دیگر شاهد آن هستیم که بازدهی اوراق اخزا به 26 درصد رسیده است و همین اتفاق خود می تواند دردسر بزرگی برای بازار سرمایه ایجاد کند.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته اینجاست که عده ای تصور می‌کنند بازدهی 26 درصدی اوراق یعنی نسبت P به E حدودا 4 در بازارسرمایه جذابیت دارد؛ اما این بازدهی یعنی نسبت P بر D یا نسبت قیمت به سود تقسیمی! طبیعی است که با چنین نرخ بهره بدون ریسکی، نقدینگی از بازار سهام خارج شده و راهی بازار اوراق شود.

    خاوری در رابطه با راهکارهای بهبود وضعیت بورس اظهار کرد: باید کاری کنیم که نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه بیاید و برای انجام این مهم باید علاوه بر آنکه ابزارسازی در بازار سرمایه صورت میگیرد(مثل گواهی سکه، صندوق املاک و مستغلات، صندوق های درآمد ثابت، تضمین اصل سرمایه و...)، تلاش کنیم برای فعالان بازارهای موازی جذابیت هم ایجاد کنیم. به عنوان مثال اگر با راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات، قصد جذب علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بازار املاک را در بورس داریم، باید قیمت‌گذاری املاک در این صندوق‌ها به گونه‌ای باشد که کمتر از ارزش واقعی باشد تا بازدهی لازم را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد و انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها شود.

    وی ادامه داد: علاوه بر این به نظر می‌رسد باید تمرکز بیشتری روی صدور مجوز ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از جمله صندوق های سرمایه گذاری صورت بگیرد و به جای تلاش برای افزایش کمی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به افزایش کیفیت این صندوق ها بپردازیم و در صورتی که عملکرد صندوقی مناسب نبود و بازدهی مطلوبی نداشت، با ابزارهای تنبیهی همچون لغو مجوز با آنان برخورد کرد. همچنین معتقدم در زمینه فرهنگ سازی در بازار سرمایه همچنان ضعف داریم. نقش شرکت مدیریت اطلاع رسانی و آموزش بورس در بازار سرمایه می تواند حتی از نقش سازمان بورس هم موثرتر باشد؛ مشروط بر آنکه تلاش بیشتری برای ارتقای دانش مالی سهامداران و همچنین ترغیب مردم به سرمایه گذاری غیر مستقیم و بلندمدت در بورس صورت بگیرد.

    برچسب ها