عصر خودرو

لجاجت عربستان با ایران به «استراتژی بلندمدت اوپک» کشیده شد

عصر بازار- عربستان با پیشنهاد ایران مبنی بر گنجاندن بند «مدیریت موثر تولید» در استراتژی بلند مدت اوپک مخالفت کرد.

لجاجت عربستان با ایران به «استراتژی بلندمدت اوپک» کشیده شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، منابع آگاه با اشاره به اختلافات عمیق بر سر سیاست آینده اوپک گفتند، با توجه به اینکه عربستان مخالف پیشنهاد ایران مبنی بر کنترل بازار نفت از سوی سازمان است، هنوز درباره استراتژی بلندمدت اوپک توافقی صورت نگرفته است.

    دو منبع آگاه گفتند، شورای حکام اوپک روز دوشنبه در وین تشکیل جلسه دادند تا درباره جدیدترین پیش نویس استراتژی بلند مدت سازمان با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند. با وجود پیشرفت در برخی موضوعات، ریاض با پیشنهاد تهران مبنی بر گنجاندن عبارت «مدیریت موثر تولید» مخالفت کرده است.

    یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود گفت: «ایران و عربستان به توافق نرسیدند.»

    بر اساس پیش نویس قبلی استراتژی بلند مدت اوپک در ماه نوامبر، ایران پیشنهاد کرده بود که در فهرست 10 چالش پیش روی اوپک، عبارت «حفظ ثبات در بازار نفت» اندکی تغییر داده شود و در آن به مدیریت عرضه اشاره شود.

    ایران در اظهارنظر خود درباره پیش نویس قبلی نوشته بود: «می توان نخستین چالش را به صورت صریح تر و به این شکل بیان نمود: حفظ قیمت های نفت در سطحی بهینه و تداوم مدیریت موثر تولید در پرتو وضعیت های بازاری دینامیک.»

    اکنون مهمترین بحث در درون اوپک این است که آیا اوپک نقش سنتی خود یعنی محدود کردن تولید به منظور تقویت قیمت ها  که مورد حمایت ایران و اعضایی نظیر الجزایر است را در صدر برنامه های خود قرار خواهد داد یا نه.

    این بحث برای صنعت نفت و  اقتصاد جهانی از آن جهت اهمیت دارد که روند افت قیمت نفت با تصمیم اوپک در ماه نوامبر سال گذشته مبنی بر عدم کاهش تولید شدیدتر شد.

    قیمت نفت در ماه ژانویه امسال به پایین ترین رقم در 12 سال گذشته رسید و اکنون در حدود 45 دلار معامله می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها