عصر خودرو

وزیر نفت:

ایران و مالزی همکاری را از امور بازرگانی کوتاه مدت آغاز کنند

عصر بازار- وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با وزیر امور خارجه مالزی پیشنهاد کرد با توجه به نبود صادرات نفت به آن کشور، دو طرف همکاری را از امور بازرگانی کوتاه مدت آغاز کنند.

ایران و مالزی همکاری را از امور بازرگانی کوتاه مدت آغاز کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه عصر سه شنبه پس از دیدار با «عنیفه امان» وزیر امورخارجه مالزی، در جمع خبرنگاران گفت: هنوز صادرات نفت به این کشور آغاز نشده است، اما به آنها پیشنهاد شد برای همکاری و سپس گسترش آن بهتر است از کارهای بازرگانی و کوتاه مدت آغاز کنیم.
    شرکت نفت و گاز مالزی (پتروناس) از سال 1376 همراه با توتال فرانسه در توسعه فازهای ٢ و ٣ پارس جنوبی و همچنین اجرای طرح های گازی حضور داشت، اما به دلیل اعمال تحریم ها از ایران رفت.
    شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
    وزیر نفت در پاسخ به اینکه «آیا خروج شرکت های مالزی از ایران به دلیل تحریم مشمول بند جریمه می شود؟» گفت: جریمه ای وجود ندارد.
    زنگنه تاکید کرد، خروج شرکت ها به معنای حقوقی خسارت مستقیم وارد نمی آورد، اما تحریم به معنای کلان اقتصادی برای یک کشور خسارت به همراه دارد.
    وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: ترک شرکت های مالزی سبب خسارت به ایران نشده است. همچنین خسارت خروج شرکت ها از یک کشور به دلیل تحریم، از لحاظ حقوقی قابل پیگیری نیست.
    وی گفت: اکنون شرکت های مالزی برای حضور هر چه زودتر در ایران اعلام آمادگی کرده اند و قرار شد مذاکرات میان شرکت های دو کشور هر چه سریعتر درباره تفاهم هایی که در گذشته وجود داشت، آغاز شود.
    زنگنه یادآوری کرد: اکنون شرایط عوض شده است و باید دور تازه ای از مذاکرات میان شرکت های دو کشور آغاز شود.
    به گفته وی، موضوع های مورد بررسی در دیدار امروز مقام های دو کشور در زمینه بازرگانی، نفت خام و فرآورده نفتی، توسعه میدان های نفت و گاز و سرمایه گذاری در بخش پایین دست بود.
    15 شرکت نفت و گاز مالزی به مدیریت «عمر اظهر» مسئول بخش انرژی سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (ماترید)، روز سه شنبه برای شرکت در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران وارد تهران شد.
    این شرکت های مالزیایی در بخش لجستیک، تاسیسات نفتی و پالایش فعالند.
    وزیر امور خارجه مالزی نیز روز دوشنبه وارد تهران شد و روز سه شنبه با همتای ایرانی خود دیدار کرد.
    وی سپس در دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در فرصت پس از تحریم ها، باید همکاری در همه حوزه های علمی، توریسم و اقتصادی، همسو با توانمندی ها و امکانات گسترده ایران و مالزی ارتقا یابد.
    رییس جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرد، برای گسترش و تعمیق همکاری های جمهوری اسلامی ایران و مالزی در همه زمینه های مورد علاقه، هیچ مانعی وجود ندارد.
    وی ابراز امیدواری کرد، با تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های ایران و مالزی و متناسب با ظرفیت های دو کشور، تحرکی جدی در همکاری های مشترک تهران- کوالالامپور ایجاد شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها