عصر خودرو

فشار نفتی بر فرابورس

عصر بازار- شاخص کل فرابورس پس از ۶ روز متوالی نوسان در محدوده ۸۰۰ واحدی، سرانجام روز گذشته با ۵/ ۱ واحد کاهش (معادل ۲/ ۰ درصد) به سطح ۷۹۸واحدی نزول کرد.

فشار نفتی بر فرابورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب هر‌چند بازدهی این بازار از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا‌کنون حدود 5/ 2 درصد بوده است اما همچنان زیان 86/ 0 درصدی در کارنامه این بازار از ابتدای سال جاری مشاهده می‌َشود. در ابتدای ساعات معاملاتی دیروز، روند نزولی آیفکس با شیبی تند آغاز شد به‌طوری که این موضوع به کاهش تا محدوده پایین‌تر از سطح 796واحدی نیز منجر شد اما در دقایق پایانی معاملات به کمک نمادهای «میدکو» و «ذوب» از شدت افت آن کاسته شد تا برآیند این عوامل به کاهش 2/ 0 درصدی آیفکس ختم شود.

    روز گذشته، بیشترین تاثیر در افت شاخص فرابورس بر عهده نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی فعال در این بازار بود (در بازار سهام کشور نیز بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل تحت تاثیر نمادهای پتروپالایشی صورت گرفت). نوسان شدید 5 درصدی قیمت جهانی نفت در روز دوشنبه نگرانی‌هایی را برای سرمایه‌گذاران در بخش‌های مرتبط به ویژه پتروشیمی و پالایشگاهی بر جا گذاشت. در این راستا شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند. در مقابل فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و ذوب‌آهن اصفهان مانع از افت شدیدتر این شاخص شدند.

    در جریان معاملات روز سه‌شنبه فرابورس حدود 288میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 581 میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد. بیشترین ارزش معاملات در اختیار معامله بلوکی 500هزار سهمی از اوراق اجاره شرکت مخابرات به ارزش 506میلیارد و 500میلیون ریال قرار داشت. صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر و ذوب‌آهن اصفهان نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

    شرکت ذوب‌آهن اصفهان که درخصوص افزایش سرمایه 633درصدی از محل تجدید ارزیابی‌های خود دچار مشکل شده است و بنا به اظهارات مدیرعامل این شرکت در حال پیگیری برای انجام افزایش سرمایه در سال جاری هستند، در جریان معاملات دیروز با جابه‌جایی بیش از 25میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین در جریان معاملات دیروز نماد شرکت‌های توکا رنگ فولاد سپاهان، فولاد آلیاژی یزد، فولاد هرمزگان جنوب، مواد ویژه لیا و بالاست بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند، این در حالی است که نمادهای زرین معدن آسیا و بیمه اتکایی ایران با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو‌ شدند. طولانی‌ترین صف‌های خرید و فروش نیز به بازار اوراق تعلق داشت. نمادهای اوراق اجاره جوپار، اجاره سپهر و مرابحه مگاموتور با بیشترین صف خرید مواجه بودند. در سمت دیگر، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا، اوراق شهرداری مشهد و مشارکت گل‌گهر سنگین‌ترین صف‌های فروش بازار دیروز را تجربه کردند. در این میان اطلاعیه‌ای از سوی مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس مبنی بر تعهد خرید در اوراق مشارکت گل‌گهر منتشر شد، بر این اساس شرکت تامین سرمایه امید به‌عنوان بازارگردان اوراق «گلگهر1»، بازخرید این اوراق را با حفظ قیمت اسمی هر برگه یک میلیون ریال تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری تعهد کرده است.

    این بازارگردانی با دامنه مظنه یک درصد و دامنه نوسان 10درصد با حداقل سفارش انباشته 30هزار برگه و همچنین حداقل تعهد معامله روزانه 300 هزار برگه صورت خواهد گرفت. در سوی دیگر بازار و در بررسی معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نشان از افزایش قیمت این اوراق در بیشتر دوره‌ها دارد، بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه 75 تا 82 هزارتومان در نوسان بودند که بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه دی ماه 94 به میزان 37/ 2 درصد تعلق داشت. در این میان 6 دوره از تسهیلات مسکن مربوط به مهر تا اسفند 93 با کاهش قیمت مواجه شدند. همچنین روند قیمتی اسناد خزانه اسلامی به جز نماد «اخزا2» صعودی بود. به‌طوری که این اوراق در محدوده قیمتی 88 تا 92 هزار تومان معامله شدند. بر این اساس روز گذشته در مجموع 125 هزار و 703برگه اسناد خزانه اسلامی با ارزش 6/ 114 میلیارد ریال دادوستد شد. افزون بر این قرار بود امروز شرکت سرمایه‌گذاری بهمن تعداد 22میلیون و 439هزار و 338سهم معادل 03/ 2 درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نماد معاملاتی بورس24 را به‌طور یکجا و نقد با قیمت پایه هر سهم 66هزار و 900 ریال از طریق بازار پایه فرابورس به فروش رساند که طبق اخبار رسیده به دلیل عدم تایید صلاحیت فرد خریدار، این معامله صورت نگرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها