عصر خودرو

رئیس صندوق بین‌المللی پول:

اختلافات تجاری ۱.۴ تریلیون دلار به اقتصاد دنیا ضرر می‌زند

عصر بازار- رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت تبدیل شدن دنیا به دو بلوک تجاری بخاطر موانع تجاری ایجاد شده در برابر چین و سایر کشورها ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی در اقتصاد دنیا را از بین می‌برد که معادل ۱.۴ تریلیون دلار است.

اختلافات تجاری ۱.۴ تریلیون دلار به اقتصاد دنیا ضرر می‌زند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت موانع تجاری ایجاد شده در برابر چین و سایر کشورها در سال گذشته میلادی به‌همراه جنگ اوکراین، 1.4 تریلیون دلار به اقتصاد دنیا آسیب می‌رساند.

    وی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در بانکوک گفت:«من امیدوارم موانع سیاسی به‌وجودآمده برای چین و سایر مناطق دنیا از بین برود. دنیا 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را فقط به‌خاطر اختلافاتی که آن را به دو بلوک تجاری تبدیل می‌کند آسیب خواهد دید که معادل 1.4 تریلیون دلار است».

    وی در حاشیه اجلاس سران تجاری سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک در این هفته ابراز نگرانی کرد این رقم برای آسیا 2 برابر و حدود 3 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود، چون این منطقه بیشتر در زنجیره ارزش جهانی ادغام شده است.

    وی گفت در شرایطی که این اختلافات آسیب قابل‌توجهی به اقتصاد دنیا می‌رساند، بزرگ‌ترین عامل مانع رشد جهانی جنگ اکراین است.

    صندوق بین‌المللی پول همچنین هشدار داد تورم آسیب بیشتری را به کشورهای درحال توسعه می‌رساند. بنابراین بانک‌های مرکزی باید به مبارزه برای مهار رشد قیمت‌ها مخصوصاً هزینه مواد غذایی ادامه دهند. بالا رفتن ارزش دلار در سال جاری میلادی مشکل بزرگی برای بازارهای نوظهور بوده‌است، چون سرمایه‌گذاران به‌خاطر نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا به دلار به‌عنوان یک پشتوانه ایمن روی آورده‌اند.

    جرجیوا گفت در بحبوحه شوک‌های اقتصادی وارد شده‌ از همه‌گیری کرونا، جنگ اوکراین و بالا رفتن هزینه زندگی، ایجاد دودستگی در اقتصاد دنیا می‌تواند آتش مشکلات اقتصادی را شعله‌ورتر کند.

    صندوق بین‌المللی پول در ماه گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد دنیا در سال آینده میلادی را از 3.8 درصدی که در ژانویه پیش‌بینی کرده بود تا 2.7 درصد پایین آورد و حالا 25 درصد احتمال می‌دهد که رشد اقتصاد دنیا کمتر از 2 درصد باشد.

    تحقیقات این صندوق نشان می‌دهد یک‌سوم اقتصاد دنیا در حداقل 2 فصل پیاپی در سال جاری و سال آینده میلادی کوچک خواهد شد و تولید ازدست‌رفته تا 2026 برابر با 4 تریلیون دلار خواهد بود.

    جرجیوا تأکید کرد شرایط در اروپا به‌خاطر تأثیر جنگ اوکراین سخت‌تر خواهد بود و حداقل نیمی از اتحادیه اروپا در سال آینده میلادی وارد رکود می‌شود.

    برچسب ها