عصر خودرو

در رقابت با خط لوله انتقال گاز 'صلح' ایران;

رئیس جمهوری ترکمنستان خواستارمشارکت سعودی ها درپروژه انتقال گاز 'تاپی' شد

عصر بازار- ' قربان قلی بردی محمدوف' رییس جمهوری ترکمنستان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به «تاپی» گفت: این طرح فرصت خوبی برای مشارکت شرکت های عربستانی است.

رئیس جمهوری ترکمنستان خواستارمشارکت سعودی ها درپروژه انتقال گاز 'تاپی' شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدوف روز دوشنبه در دیدار با شماری از بازرگانان سعودی در ریاض با بیان اینکه دیدار با ملک سلمان گام مهمی در پیشرفت روابط بین دو کشور در همه زمینه ها تلقی می شود، از تشکیل کمیته مشترک بین دو کشور و نقش آن در تقویت روابط اقتصادی وتجاری دو جانبه خبر داد.
    رئیس جمهوری ترکمنستان افزود: کشورش طرح ساخت خط لوله انتقال گاز این کشور از طریق افغانستان پاکستان وهند برای انتقال 33 میلیارد مکعب گاز را آغاز کرده است واین طرح فرصت خوبی برای مشارکت شرکت های عربستانی برای واردات لوله وسرمایه گذاری در این طرح وبخش گاز ترکمنستان است.
    پروژه انتقال گاز 'تاپی' 21 آذر ماه سال 1394 با حضور رئیسان جمهوری افغانستان و ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و یک مقام‌ هندی افتتاح شد.
    خط لوله 1735 کیلومتری تاپی پس از عبور از خاک ترکمنستان، افغانستان و پاکستان گاز آسیای مرکزی را به هند می‌رساند.
    برآوردها نشان می‌دهند که سالیانه 33 میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله انتقال داده خواهد شد.
    کارشناسان بر این باورند که افغانستان بیش از استفاده از گاز این خط لوله، از تعرفه انتقال گاز آن بهره می‌برد.
    اجرای این خط لوله در حالی انجام می‌شود که خط لوله انتقال گاز صلح که انتقال دهنده گاز ایران به کشورهای هند و پاکستان است همچنان به دلیل برخی مشکلات مالی از سوی کشور پاکستان در حال تعلیق بسر می‌برد.
    پروژه خط لوله انتقال گاز تاپی در حالی در ترکمنستان با حضور مقامات کشورهای عضو افتتاح ‌می‌شود که خط لوله گاز صلح به تعویق افتاده است و پاکستان توافقنامه گازی جدیدی با قطر را به امضارسانده است.
    اما همزمان با توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 و آغاز گفت‌وگوها در مورد اجرایی شدن خط لوله گاز صلح میان ایران و پاکستان، بحث‌ها در مورد اجرایی شدن خط لوله انتقال گاز تاپی که به نوعی رقیب خط لوله صلح شناخته می‌شود نیز داغ شده بود.
    مجله «دیپلمات» چندی پیش گزارش داده بود که هند و ترکمنستان دیگر به اجرای پروژه خط لوله گاز تاپی علاقمند نیستند و احتمالا پروژه گاز ترکمنستان، ایران و هندوستان (TII) را ترجیح می‌دهند.
    «خداحافظ تاپی (TAPI)، سلام تی آی ای (TII)» عنوان مقاله مجله دیپلمات بود که در تعداد زیادی از رسانه‌های آنلاین از جمله وب سایت جهانی گاز مایع نیز منتشر شد.
    این مجله نوشته بود که با شدت گرفتن ناآرامی‌ها در افغانستان، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند به دنبال راه دیگری برای وارد کردن گاز مایع ترکمنستان است.
    رئیس جمهوری ترکمنستان در بخش دیگری از سخنانش ،از بازرگانان وصاحبان صنایع عربستان خواست تا در ترکمنستان سرمایه گذاری و در طرح های مربوط به صنایع گاز ، حمل ونقل ، ساخت وساز وکشاورزی مشارکت کنند.
    وی با تعریف از کیفیت صنایع سیمان عربستان گفت که این صنعت در ترکمنستان نتایج خوبی نداشته وسیمان تولیدی ما کیفیت خوبی ندارد، بنابراین از شرکتهای سعودی می خواهیم در زمینه صنایع سیمان در کشور ما سرمایه گذاری کنند .
    محمدوف با اشاره به فرصتهای موجود برای سرمایه گذاری در زمینه های حمل ونقل ، حمایت لجستیکی وساخت راه های مواصلاتی و فرودگاهها در ترکمنستان تاکید کرد که فرصت ها برای تقویت بیشتر وافزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بسیار زیاد است.
    عربستان و ترکمنستان در سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک خود را برقرار کردند و سفارت عربستان در سال 1997در عشق ‏‌آباد و سفارت ترکمنستان در سال 2008 در ریاض افتتاح شد.
    رئیس جمهوری ترکمنستان در سال 2007 میلادی نخستین سفر خارجی خود را از عربستان سعودی آغاز کرد و در جریان این سفر موافقت نامه هایی درباره همکاری بین ریاض و عشق آباد امضا شد که در واقع آن سند به عنوان سرآغاز روابط و همکاریهای بین دو کشور به ثبت رسید.
    ترکمنستان که در زمره یکی از جمهوری های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود، علاوه بر داشتن منابع نفتی قابل ملاحظه، به لحاظ ذخایر گاز طبیعی نیز در میان پنج کشور برتر جهان قرار دارد.
    با وجود آنکه بخش عمده ای از منابع درآمدی ترکمنستان از طریق صدور گاز تأمین می شود، با این حال این کشور به سبب فقدان خطوط لوله صادراتی و اختلاف میان کشورهای حاشیه دریای خزر پیرامون وضع قانونی این دریاچه نفت خیز در بهره گیری از ذخایر نفت و گاز خود موفق نبوده است.
    ترکمنستان پیش تر نیز موافقت نامه هایی در زمینه های مختلف اقتصادی با عربستان امضا کرده است.
    به عقیده کارشناسان، سعودی ها که با مشکلات بسیاری در داخل و خارج کشورشان از جمله کسری بودجه شدید و گرفتاری در باتلاق یمن مواجه هستند، سعی دارند با برقراری روابط با کشورهای مختلف و گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی خود با این کشورها،‌ ضمن تشکیل یک ائتلاف منطقه ای در زمینه های سیاسی و اقتصادی، به نوعی خود را نیز از برخی مشکلات که ناشی از اتخاذ سیاست های نادرست در این کشور است،‌ برهانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها