عصر خودرو

هند با پرداخت بهره ۱.۵ درصدی به طلب نفتی ایران موافقت کرد

عصر بازار- پالایشگاه های هندی با پرداخت بهره ۱.۵ درصدی به طلب نفتی ۶.۵ میلیارد دلاری ایران موافقت کردند.

هند با پرداخت بهره ۱.۵ درصدی به طلب نفتی ایران موافقت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هند در اقدامی به نشانه حسن نیت موافقت کرد بهره ای 1.5 درصدی بابت 6.5 میلیارد دلار بدهی نفتی پالایشگاه های این کشور به ایران پرداخت نماید.

    ایران به دنبال گرفتن بهره مثبت 75 واحد پایه لیبوری از ایران بابت بدهی 6.5 میلیارد دلاری پالایشگاه های هندی به این کشور بود تا از این طریق ضررهای وارده ناشی از نوسانات نرخ ارز را جبران نماید.

    یک مقام وزارت دارایی هند در این باره گفت: «هرچند ما معتقدیم که هیچ بهره ای به این پول تعلق نمی گیرد، اما شرکت های نفتی به نشانه حسن نیت موافقت کرده اند که نرخ بهره ای را برای این پول پرداخت کنند. بهره 7 روزه مثبت 75 واحد پایه لیبور آمریکا معادل نرخ بهره حدودا 1.5 درصدی است.»

    درخواست ایران برای دریافت بهره در جریان دیدار دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند با ولی اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در تهران در ماه گذشته میلادی مطرح شده بود.
    این درخواست پس از آن مطرح شد که نوساناتی در نرخ ارزهای خارجی به وجود آمده بود.

    ایران هر بشکه نفت را به شرکت های اسار اویل و مانگالور هند بر مبنای دلار فروخته بود. حدود 45 درصد پول نفت ایران به صورت روپیه در بانک یو سی او سپرده گذاری می شد و 55 درصد باقی مانده قرار بود در زمان پیدا شدن یک کانال بانکی مناسب تسویه شود.

    اکنون با لغو تحریم ها، ایران خواهان دریافت بدهی های تسویه نشده اش است. اما اسار اویل و دیگر پالایشگاه های هندی می خواهند با نرخ ارز زمان خریداری نفت در سه سال گذشته این پول را پرداخت نمایند.در فوریه 2013، زمانی که این سیستم پرداخت پول بین ایران و هند ایجاد شد، هر دلار آمریکا زیر 55 روپیه بود. اما اکنون هر دلار آمریکا معادل 67 روپیه است.

    وی افزود: «ایران معتقد است که حدود 15 میلیارد روپیه(226 میلیون دلار) به دلیل نوسانات نرخ ارز متضرر شده و این نرخ بهره به جبران این زیان کمک خواهد کرد.»

    این مقام هندی گفت، هند نسبت به پرداخت نرخ بهره نظر مساعد دارد، هرچند که بر اساس «موافقتنامه پرداخت دو جانبه» که در اوت 2012 بین دو کشور برقرار شد، نرخ بهره ای پیش بینی نشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها