عصر خودرو

اولین‌های بانکی از سئول تا ژنو

عصر بازار- شبکه بانکی در دو روز گذشته وارد اولین مذاکرات رسمی خود با همتایان کره‌ای و سوئیسی بعد از لغو تحریم ها شد.

اولین‌های بانکی از سئول تا ژنو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در ادامه گسترش مراودات و مذاکرات بین طرف‌های ایرانی و خارجی در حوزه روابط بانکی در فضای پساتحریم، بانک مرکزی در هفته جاری دو دور تازه و مهم مذاکرات را پشت سرگذاشت.

    در روز گذشته بانک مرکزی میزبان مهمانان کره‌ای بود که به همراه رئیس جمهور کره جنوبی به ایران سفر کرده بود. در کنار تفاهمات و مذاکرات پرترافیک هیات کره ای شبکه بانکی نیز رایزنی هایی در این رابطه داشته و کنار این گفت‌وگو ها، اولین شعبه‌ یک بانک کره‌ای نیز در ایران افتتاح شد.

    بنا بر این گزارش، اولین دفتر نمایندگی ووری بانک (WOORI BANK) کره‌جنوبی در ایران عصر روز گذشته-دوشنبه- با حضور مقامات بانک مرکزی آغاز به کار کرد. این اولین حضور یک بانک کره‌ای در ایران است که در طول روابط بین دو کشور در ایران انجام شد. این بانک بعد از برجام درخواست خود را به بانک مرکزی ایران ارائه کرده بود که مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفت.

    کامیاب-معاون ارزی بانک مرکزی- آغاز به کار دفتر نمایندگی ووری بانک را مقدمه‌ای برای افتتاح شعبه در ایران دانسته و گفته که ایجاد دفتر نمایندگی می‌تواند برای رسیدن به هدف گسترش همکاری بانکی بین دو کشور کمک شایانی کند و به طور حتم به تشویق ووری بانک برای تاسیس شعبه در تهران منجر می‌شود.

    همچنین طی دیدار هیات ایرانی و کره ای، تفاهم‌نامه همکاری بین بانک مرکزی و بانک KDB کره جنوبی KDB به امضا رسید.

    کامیاب، امضای این تفاهم‌نامه را زمینه‌ای برای گسترش همکاری‌های بانکی دو کشور عنوان و اعلام کرد که مقامات ایران و کره جنوبی در تلاشند تجارت بین دو کشور را توسعه دهند و یکی از ضروریات توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، ایجاد و افزایش روابط کارگزاری بین بانک های ایرانی و کره‌ای است.

    لی دانگ ژئول نیز در این جلسه امضای تفاهم نامه را قدمی مثبت برای توسعه همکاری‌ها بین بانک مرکزی ایران و بانک KDB دانست و گفت: بانک ما برای سرمایه گذاری و کمک به توسعه صنعتی در ایران اعلام آمادگی می‌کند. در حال حاضر ما ارتباطاتی با 4 بانک ایرانی داریم و امیدواریم برای رسیدن ایران به رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی یاری رسان باشیم.

    در سوئیس چه گذشت؟

    اما بعد از دیدارهای روز گذشته در برج لاجوردی میرداماد، امروز هیاتی از بانک مرکزی با ریاست معاون نظارت این بانک در سوئیس اولین دور گفت و گوهای مالی بین ایران و سوئیس را آغاز کردند.

    آنطور که بانک مرکزی گزارش داده است در این نشست که با حضور نمایندگان بخش های مالی و بانکی سوئیس از جمله بانک مرکزی این کشور، مقام ناظر بازار مالی (FINMA) و دفتر مبارزه با پولشویی برگزار شد، طرفین تجربیات خود را در زمینه های اقتصادی، نظارتی، مقررات پولی و بانکی و بازار سرمایه مبادله کردند.

    "رنه وبر" قائم مقام وزیر و مسئول بخش بازارهای مالی وزارت دارایی سوئیس که ریاست هیات سویسی را به عهده داشت، آمادگی این کشور را برای افزایش همکاری های دوجانبه در حوزه مالی و بانکی، انطباق با استانداردهای بین المللی نظارت بانکی و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام کرد.

    این گفت‌وگوها در چارچوب نقشه راه روابط دو کشور انجام شده است که در سفر رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس به تهران در اسفند ماه گذشته مورد توافق روسای جمهور دو طرف قرار گرفت و طبق توافق‌ها، این جلسات به طور منظم در آینده ادامه خواهد داشت.

    بانک مرکزی معتقد است که مذاکرات در جریان بین ایران و سوئیس در تسهیل مراودات بانکی بین دو کشور بسیار مؤثر خواهد بود و اثرات مثبتی را در روابط کارگزاری به وجود می آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها