عصر خودرو

فشار بر قیمت فلزات افزایش می یابد؟

سایه آمارهای اقتصادی چین بر سر بازار فلزات اساسی

عصر بازار- در چند روز اخیر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین منفی بوده و همین امر سبب شده تحولاتی در دیدگاه سرمایه گذاران پدید آید.

سایه آمارهای اقتصادی چین بر سر بازار فلزات اساسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت مس که به بالای 5000 دلار در هر تن رسیده بود اکنون زیر این رقم قرار دارد و اگر کاهش ارزش دلار نبود، قیمت ها بیش از این میزان کاهش پیدا می کرد. وضعیت دیگر فلزات اساسی نیز بهتر نیست، اما آیا روندی بلندمدت تر در بازار فلزات اساسی در حال شکل گیری است؟ در ادامه به بررسی شرایط این بازار و پیش بینی متوسط قیمت مس در سال جاری میلادی اشاره می کنیم.

    امروز اعلام شد شاخص کایکسین از فعالیت های تولیدی در ماه گذشته میلادی در چین کاهش یافته است. این شاخص در ماه گذشته 49.4 بوده که پایین تر از رقم مربوط به ماه مارس است. فاصله گرفتن رقم شاخص از 50 به معنای کاهش سریع تر فعالیت هاست.

    چند روز پیش اعلام شد شاخص PMI از فعالیت های کارخانه ای چین در ماه گذشته 50.1 بوده که نسبت به رقم 50.2 که مربوط به ماه مارس است کاهش یافته است. این کاهش به معنای رشد کندتر فعالیت هاست.

    تحلیلگران کامرتس بانک می گویند داده های جدید از بخش تولید کارخانه ای چین ناامیدکننده است. چند هفته پیش با انتشار گزارش صادرات و واردات این کشور نگرانی ها در باره کاهش نرخ رشد اقتصاد کمتر شده بود اما اگر ثابت شود آن گزارش، تنها گزارش مثبت از اقتصاد چین بوده وضعیت برای بازار فلزات اساسی بد خواهد شد.

    در گزارش مربوط به تولید کارخانه ای به کاهش سرعت رشد سفارش های داخلی و صادراتی اشاره شده بود. همچنین مشخص شد کارخانه ها مواد خام کمتری انبار می کنند و این امر می تواند حاصل افزایش قیمت ها از جمله قیمت فولاد، یا پیش بینی کاهش تقاضا باشد. از سوی دیگر کارخانه ها با سرعت بیشتری به اخراج نیروی کار پرداخته اند. در نظرسنجی مشخص شد کارخانه های دولتی از میزان فرصت های شغلی خود کاسته اند.

    اما آیا امیدهایی که اخیرا در باره ثبات در اقتصاد چین ایجاد شده بود بی جا بوده است؟ داده های اقتصادی مربوط به ماه مارس یعنی دو ماه پیش این امید را پدید آورده بود که ضعف بخش تولید کارخانه ای به پایان رسیده است و از این پس، هم فعالیت ها و هم سوددهی شرکت ها افزایش خواهد یافت. اما واقعیت ها چندان خوشایند نیستند.

    فروش خانه ها در شهرهای بزرگ چین از جمله شانگهای کاهش یافته و برنامه اصلاحات مالی که برای جلوگیری از رویه های فریب کارانه در حال اجراست از حجم فعالیت های اقتصادی کاسته است. در این میان بر میزان وام های غیرقبل بازپرداخت افزوده شده است.

    در بخش خدمات، سرعت رشد فعالیت ها کمتر شده است و ساخت و ساز که مصرف کننده بزرگ فلزات اساسی بویژه مس است در بخش خدمات قرار دارد. بدین ترتیب افق بازار این فلزات چندان امیدبخش نیست. البته افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش دلار دو عامل حمایت از قیمت ها هستند.

    قیمت مس نسبت به پایین ترین میزان در هفت سال و نیم اخیر که اواسط ماه ژانویه مشاهده شد حدود 17 درصد افزایش یافته است اما رشد تولید مس در پرو، مکزیک و اندونزی در کنار احتمال افزایش ارزش دلار سبب می شود قیمت ها نتواند رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. سال پیش متوسط قیمت هر تن مس 5500 دلار بود و امسال این رقم 4750 دلار پیش بینی شده است. امسال و سال آینده، بازار مس با مازاد عرضه مواجه است.

     

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک سال اخیر نشان داده شده است:

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها