عصر خودرو

مشاور رئیس کل گمرک مطرح کرد:

امتیازات ویژه گمرک برای تولیدکنندگان در سال ۹۵

عصر بازار- مشاور عالی رئیس کل گمرک ایران درباره مهم‌ترین تغییرات بسته حمایت از تولید گمرک در سال ۹۵ توضیحاتی داد و از امتیازات ویژه گمرک برای تولیدکنندگان سخن گفت.

امتیازات ویژه گمرک برای تولیدکنندگان در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمود بهشتیان درباره بسته حمایت از تولید گمرک در سال 1395 عنوان کرد: هر سال همه بخشنامه‌هایی که برای تسهیل کار واردکنندگان و صادرکنندگان صادر می‌شود به صورت یک بسته با عنوان بسته حمایتی است. این بخشنامه‌ها به همه گمرکات ابلاغ می‌شود و آنها موظف به اجرای آنها هستند.

    او در پاسخ به این پرسش که امسال این بخشنامه‌ها و بسته حمایتی گمرک نسبت به سال‌های پیش چه تغییرات ویژه‌ای داشته‌اند، اظهار کرد: در ضمانت‌نامه‌های بانکی برای واحدهای تولیدی مقداری تسهیل ایجاد شده، مثلا زمان پرداخت طولانی‌تر شده است.

    بهشتیان افزود: همچنین در این بسته یک قانون آمده با عنوان «قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور جهت ترخیص کالا با حداقل اسناد» به این صورت که گمرک می‌تواند معادل حقوق و عوارض کالا را از خود کالا نگه دارد و بقیه کالا را بدون اینکه حقوق و عوارض پرداخت شود به صاحب کالا تحویل دهد. این موضوع از این جهت به نفع صاحب کالاست که دیگر آن مقدار از کالا که خارج شده، مشمول انبارداری و... نمی‌شود و این کمک خوبی است. تولیدکننده‌ها می‌توانند تا 60 درصد از کالای خود را ببرند. با توجه به اینکه مواد اولیه سنگین است و هزینه انبارداری آن بالاست، اینکه تولیدکننده‌ها می‌توانند این کالاها را ببرند و بعد از کامل شدن سندهای‌ آنها، با پرداخت حقوق و عوارض، بقیه کالای‌ خود را ببرند، به نفع آنهاست.

    مشاور عالی گمرک ایران همچنین عنوان کرد: با استاندارد تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که برای کسانی که یک بار با مجوز استاندارد واردات داشته‌اند، تسهیلاتی ایجاد شود. درباره صادرات نیز تأکید کرده‌اند که اگر صاحبان کالا تقاضا کنند، دیگر کالا را برای ارزیابی و تشریفات گمرکی به گمرک نیاورند؛ همان جا از نزدیک‌ترین گمرک محل تقاضا می‌کنند و در آنجا کالا را ارزیابی می‌کنند. به این ترتیب دیگر هزینه حمل و انبارداری گمرک لازم نیست. این اقدامات می‌تواند هزینه را کم کند. اگر کسی می‌خواهد پنج کانتینر پرتقال به روسیه صادر کند و به عنوان مثال محل آن، تهران است، می‌تواند از گمرک غرب تهران تقاضا کند که بیاید در محل انبار کالا را ارزیابی کند و بعد محموله‌اش را از همان جا به روسیه ارسال کند تا به این ترتیب دیگر نیازی به رفتن کالا به گمرک نباشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها